capcake Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Noen av dere som vet når tide den FØRSTE gassingen skjedde under 2 verdenskrig? Jeg vet at de testet det ut i Auschwitz i 1933, men var det den første over hele verden?
Giacomo_P Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 (endret) Noen av dere som vet når tide den FØRSTE gassingen skjedde under 2 verdenskrig? Jeg vet at de testet det ut i Auschwitz i 1933, men var det den første over hele verden? Krigen begyndte i 1939. Mener du den første gassingen under naziregimet? Da antar jeg at det foregikk under eutanasiprogrammet overfor mentalt tilbakestående, hvorved de brukte gass, men jeg husker ikke riktig når det begyndte. Gassingen som foregikk med Zyklon-B i Auschwitz-Birkenau og den andre dødsleirene i Ostmark kom ikke ved krigens begyndelse, men det var visse forsøk på å effektivisere udryddelsen ved hjelp av bileksos relativt tidlig i en del leire. Endret 20. mars 2012 av Giacomo_P 1
Giacomo_P Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 TS - hva mener du med "den første i hele verden"? Det blev jo brukt stridsgass allerede under første verdenskrig. Spørsmålet ditt er gandske uklart. Og hvis dette er en skoleoppgave, kan du godt skrive det. Det vilde gjort det hele mye enklere. Jeg bidrager gjerne med hva jeg ved - men jeg vil IKKE gjøre noens lekser. Dessuden er det bedst å gå til litteraturen. Du har ingen mulighed til å vide om jeg og andre som svarer her er historikere, folk med kundskab, eller noen som synes det er gøy å dikte opp ting for å villede deg. 2
capcake Skrevet 20. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2012 TS - hva mener du med "den første i hele verden"? Det blev jo brukt stridsgass allerede under første verdenskrig. Spørsmålet ditt er gandske uklart. Og hvis dette er en skoleoppgave, kan du godt skrive det. Det vilde gjort det hele mye enklere. Jeg bidrager gjerne med hva jeg ved - men jeg vil IKKE gjøre noens lekser. Dessuden er det bedst å gå til litteraturen. Du har ingen mulighed til å vide om jeg og andre som svarer her er historikere, folk med kundskab, eller noen som synes det er gøy å dikte opp ting for å villede deg. Takk, men det var ikke noe lekser,det var bare noe jeg skal skrive til et prosjekt, så du hjalp meg med to setninger
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 Vel, de første konsentrasjonsleirene var det strengt tatt britene som sto for i Sør-Afrika. For å ta livet av bøndene som var der som nektet å gi fra seg den mark og jord de levde av til imperialistene som ønsket å grave etter diamanter for å oppnå rask rikdom og så forkaste landet. Hvis en kan regne eksos som gass så ble det brukt alt før krigens dager. Da drepte man først og fremst personer med psykiske lidelser. Ironisk nok syntes nazistene her i Norge at måten våre psykisk lidende ble behandlet på var for grusom og gjorde det de kunne for å forhindre en fortsatt behandling på den måten. (Man ga psykisk lidende pasienter, deprimerte, schizofrene, osv. insulinsjokk hvor pasienten havnet i koma i en halvtime/times tid, fikk epeleptiske anfall og våknet senere opp helt utmattet - hvis pasienten i det hele tatt våknet. Nazistene reagerte så kraftig på denne behandlingen at de gjemte unna flere lagre med insulin og hevdet det ikke fantes noen og at man derfor ikke kunne benytte seg av den behandlingen. kilde: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/152747/ - 12:20 inn i programmet) Vi var altså ikke stort bedre her i Norge. Vi hadde samme syke menneskesyn også her. Vi ga ikke en gang flyktende jøder fra Tyskland en fristad her i landet. Vi nektet de jøder som søkte om asyl her i landet inntrede.
Giacomo_P Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 Man skal ikke glemme at raseteoriene ikke var unike for Tyskland. Raseforskningen stod vel så sterkt her i landet i 30-årene, men det vil man helst ikke snakke høyt om lengre. Vi tvangssteriliserte tatere og sigeunere, og så med mistro på jøder og udlendinger. Da de norske jødene blev deportert, var det få eller ingen protester, og det var (hvis jeg husker riktig) civilt, norsk politi som arresterte dem, og bragte dem til transporten. Det er lett å se på krigen i sort/hvidt i eftertid. Den gangen var det nok betydelig vanskeligere å vide hvem man skulde ha sympati med, selv om tyskerne mistet betydelig sympati i befolkningen gjennom okkupasjonen.
capcake Skrevet 20. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 20. mars 2012 Man skal ikke glemme at raseteoriene ikke var unike for Tyskland. Raseforskningen stod vel så sterkt her i landet i 30-årene, men det vil man helst ikke snakke høyt om lengre. Vi tvangssteriliserte tatere og sigeunere, og så med mistro på jøder og udlendinger. Da de norske jødene blev deportert, var det få eller ingen protester, og det var (hvis jeg husker riktig) civilt, norsk politi som arresterte dem, og bragte dem til transporten. Det er lett å se på krigen i sort/hvidt i eftertid. Den gangen var det nok betydelig vanskeligere å vide hvem man skulde ha sympati med, selv om tyskerne mistet betydelig sympati i befolkningen gjennom okkupasjonen. okei, takk for at du hjelper Takk til du over og
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Spør du etter første gang de tyske nasjonalsosialistene tok i bruk gassing, eller første gangen det ble brukt i hele verden?
capcake Skrevet 20. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 20. mars 2012 Spør du etter første gang de tyske nasjonalsosialistene tok i bruk gassing, eller første gangen det ble brukt i hele verden? første gang under andre verdenskrig
Giacomo_P Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Da tror jeg det er snakk om gassing med eksos i Treblinka eller Majdanek rundt 1941/42. Foruden at eutanasiprogrammet fortsatt var oppe og gikk i det civile samfund (dette begyndte lenge før krigen). Men jeg er slett ikke sikker. Du burde nok gå til oppslagsverkene. Det kan ha vært tidligere. Hvis det er konsentrasjonsleirene og Zyklon-B du er interessert i, vil jeg anbefale deg å søke på historien til Auschwitz-birkenau. I alle de større leirene i Ostmark blev det brukt, men i Birkenau var den største aktiviteten. Informasjonen burde være lett å google - men se opp for konspirasjonssider som forsøker å benekte at det i det hele tatt fandt sted noen gassing eller myrderier.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 Det var konsentrasjonsleire i HviteRussland også, men de er nesten glemt. Selv om de var de nest største... Merkelig at et så grusomt men samtidig så viktig kapittel i menneskets historie er gått så i glemmeboken.
Mann 42 Skrevet 21. mars 2012 #12 Skrevet 21. mars 2012 Noen av dere som vet når tide den FØRSTE gassingen skjedde under 2 verdenskrig? Jeg vet at de testet det ut i Auschwitz i 1933, men var det den første over hele verden? Auschwitz ligger i Polen, og de kan umulig ha gjort noe slikt der i 1933, ettersom annen verdenskrig begynte i 1939.
Gjest Tirkes Skrevet 21. mars 2012 #13 Skrevet 21. mars 2012 Man skal ikke glemme at raseteoriene ikke var unike for Tyskland. Raseforskningen stod vel så sterkt her i landet i 30-årene, men det vil man helst ikke snakke høyt om lengre. Vi tvangssteriliserte tatere og sigeunere, og så med mistro på jøder og udlendinger. Da de norske jødene blev deportert, var det få eller ingen protester, og det var (hvis jeg husker riktig) civilt, norsk politi som arresterte dem, og bragte dem til transporten. Det er lett å se på krigen i sort/hvidt i eftertid. Den gangen var det nok betydelig vanskeligere å vide hvem man skulde ha sympati med, selv om tyskerne mistet betydelig sympati i befolkningen gjennom okkupasjonen. Også samene fikk gjennomgå.
Anglofil Skrevet 21. mars 2012 #14 Skrevet 21. mars 2012 Tråden er ryddet for avsporinger og krenkelser. Yvonne (mod)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå