Gå til innhold

Informasjon om selvangivelsen - her finner du svarene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Regner med det kommer hundre tråder med spørsmål i dag, så tenkte å like godt ta litt info i en egen tråd.

HVORDAN DU FINNER UT HVORDAN DET GIKK MED SKATTEN

1) Gå inn på skatteetaten.no

2) Trykk på Levere selvangivelse. Logg inn på ønsket måte.

3) Scroll ned og trykk på "Se på leverte og mottatte skjema inkl. tilsendt selvangivelse"

4) Trykk på Tilsendt selvangivelse

5) Et dokument blir lastet ned til din PC. Gå inn på dokumentet.

6) Gå til nest siste side av dokumentet.

Her står det

*Foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag - dette er det du skulle betale i skatt

* - Forskuddstrekk - dette er det du faktisk betalte

* På linjen under står det magiske tallet.

Hvis det står "Foreløpig beregnet restskatt - å betale", betyr det at du fikk baksmell og må betale tilbake penger.

Hvis det står "Foreløpig beregnet skatt til gode" fikk du penger igjen.

Husk å sjekke tallene!

For de med lav inntekt: Sjekk summen under "Foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag". Hvis denne er 0, bør det ringe en bjelle. Du kan da teoretisk sett ha mer fradrag enn den summen du betalte i skatt, men du får ikke igjen mer enn maksimalt det du har betalt i skatt.

Sjekk fradragene dine - er disse høyere enn faktisk betalt skatt (Summen under "forskuddstrekk"), bør du overføre fradrag til ektefelle e.l, hvis mulig. Dette for å få maksimalt igjen.

Sjekk også tallene om du har fått baksmell.

De viktigste tallene er:

* skatteklasse (1 eller 2?)

* Fradrag for renter på bolig, billån og kredittkort

* Foreldrefradrag - fradrag for utgifter til barnepass

* Fradrag for BSU

Hvis noen har noe å tilføye denne tråden, er det bare å komme med det :)

Endret av sauen87
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det kommer spm så dytter denne...

AnonymBruker
Skrevet

når pleier man få pengene? :)

Skrevet (endret)

når pleier man få pengene? :)

Fra nederst på selvangivelsen min:

Når kjem skatteoppgjeret?

Det er nytt i år at skatteoppgjera ikkje blir sende ut på spesifikke datoar, men så snart sjølvmeldinga er ferdig handsama. Det vil seie at du kan få oppgjeret ditt i løpet av juni, juli, august, september eller seinast i oktober. Framleis vil dei fleste få skatteoppgjeret i juni, men det er ikkje mogleg for oss å seie når ditt oppgjer vil vere ferdig.

(Selv syns jeg forresten det er vel så enkelt å logge inn via altinn.no, gå på min meldingboks og åpne filen "sjølvmelding 2011", som ligger øverst :) )

Endret av Thorn
Gjest Badabing
Skrevet

Fin innføring :) Har du også lyst til å være litt orakel, sauen? Jeg ble huseier og bileier i fjor, og ser at det er påført, men uten estimert verdi. Skal lete opp listepris på bilen, men er usikker på verdi av huset, og lurer på om det er noe jeg må huske på rundt dette?

Har også en motorsykkel stående som jeg betaler forsikring på, men som ikke er omregistrert på meg enda. Jeg regner med at jeg ikke trenger å bry meg om den, men spør for sikkerhets skyld :)

AnonymBruker
Skrevet

de har glemt foreldrefradraget hos meg, så det skal jeg føre på.. Jeg kan få fradrag for 40.000 for mine 2 barn.

Hva vil det si, slik som det er nå har jeg restskatt på ca. 5000.. Vil jeg komme ned i 0?

Gjest Frkfreken
Skrevet (endret)

For de med lav inntekt: Sjekk summen under "Foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag". Hvis denne er 0, bør det ringe en bjelle. Du kan da teoretisk sett ha mer fradrag enn den summen du betalte i skatt, men du får ikke igjen mer enn maksimalt det du har betalt i skatt.

Sjekk fradragene dine - er disse høyere enn faktisk betalt skatt (Summen under "forskuddstrekk"), bør du overføre fradrag til ektefelle e.l, hvis mulig. Dette for å få maksimalt igjen.

Hm, dette skjønte jeg ikke. På meg står det null, men det eneste fradraget jeg vet at jeg har er BSU-pengene på 4000. Er student og bor sammen med samboer, om det har noe å si. Er det noe jeg kan gjøre for å få mer penger da?

Edit: Vi har ikke barn sammen, så da kan jeg vel ikke flytte BSU-pengene over på han :(

Endret av Frkfreken
AnonymBruker
Skrevet

(Selv syns jeg forresten det er vel så enkelt å logge inn via altinn.no, gå på min meldingboks og åpne filen "sjølvmelding 2011", som ligger øverst :) )

Lettere sagt enn gjort for de som ikke kommer inn :)

I år skal det forresten bli huskestue i "når kommer skattepengene, jeg måå ha dem nåååå"-trådene, siden det står at de ikke kan oppgi noen dato i år. De kommer når de er ferdig beregnet.

AnonymBruker
Skrevet

Regner med det kommer hundre tråder med spørsmål i dag, så tenkte å like godt ta litt info i en egen tråd.

Har du svar på hvordan de beregner ligningsverdi på bolig fra 2011 til 2012 også? Min har steget ca 50 000 fra i fjor. Leste et sted at den skal være 25% av markedsverdi. Vil det si at de beregner at den har steget i verdi med ca 200 000 siste år? Sikkert fint det, men jeg må skatte av den summen uten å se noe til pengene, siden jeg jo må ha et sted å bo. :)

Skrevet

og for guds skyld ikke ring skatteoppkrever/Kemner/futen, for de får det er Skatteetatens oppgave å svare på regnskapet :popcorn:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

og for guds skyld ikke ring skatteoppkrever/Kemner/futen, for de får det er Skatteetatens oppgave å svare på regnskapet :popcorn:

hæ? :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

De har klart å utelate gjelden min fra selvangivelsen :kjefte: Hvordan endrer jeg på dette, og hvordan kan jeg finne ut hvor mye jeg har betalt i renter? Det står jo ingen plass... Det er jo snakk om noen tusenlapper forskjell her!

Åhhh jeg blir så forbanna altså, har aldri måtte endra på selvangivelsen før, og gjelda har alltid stått der.. Hvordan kan den plutselig forsvinne derfra nå da? :sukk:

Skrevet

kontoutskrifter på Innbetalinger av skatt ber du om på mail fra din skatteoppkrever :kaffekopp:

Utregningen av oppgjøret ditt skal Skatteetaten din svare på.

Dette er bare foreløpig ligning, så du bare fører på endringen, :goodbye:

AnonymBruker
Skrevet

De har klart å utelate gjelden min fra selvangivelsen :kjefte: Hvordan endrer jeg på dette, og hvordan kan jeg finne ut hvor mye jeg har betalt i renter? Det står jo ingen plass... Det er jo snakk om noen tusenlapper forskjell her!

Åhhh jeg blir så forbanna altså, har aldri måtte endra på selvangivelsen før, og gjelda har alltid stått der.. Hvordan kan den plutselig forsvinne derfra nå da? :sukk:

Hvor mye renter du har betalt, står i årsoppgaven du har fått fra långiver (banken/Lånekassen osv)

Du endrer det ved å skrive inn gjelden i post 4.8 og rentene i post 3.3

(se evt. Rettledning, som du har fått tilsendt)

Skrevet

Noen her som har peiling på dette med toppskatt?

Jeg har fått toppskatt i år, og dermed en solid baksmell.... Er det i det hele tatt noen måte å få redusert dette på?

Jeg og mannen har felles huslån, men alle rentefradragene kommer på hans selvangivelse. Vil det hjelpe noe på toppskatten å overføre noe av rentefradragene fra han til meg, eller vil dette kun flytte pengene fra den ene til den andre.

Har ikke fått sjekket mannen sin selvangivelse enda, da Altinn ble tatt ned før han kom hjem fra jobb, men han pleier å få igjen over 20.000, så vi regner med det går i pluss i år også.

Men jeg pleier ikke å få baksmell, så jeg tar gjerne imot noen tips om hva jeg kan gjøre for å få denne redusert!

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye renter du har betalt, står i årsoppgaven du har fått fra långiver (banken/Lånekassen osv)

Du endrer det ved å skrive inn gjelden i post 4.8 og rentene i post 3.3

(se evt. Rettledning, som du har fått tilsendt)

Jeg får ikke noe årsoppgjør fra de, har aldri fått det..

Skrevet

Jeg får ikke noe årsoppgjør fra de, har aldri fått det..

Den ligger i postkassen på nettbanken.

AnonymBruker
Skrevet

@Angelheart2: Toppskatten er en bruttoskatt og det er ingen fradrag som kan redusere den.

AnonymBruker
Skrevet

Den ligger i postkassen på nettbanken.

Nope, har ikke noe som helst med banken min å gjøre den gjelden der.

Får månedlige regninger, betaler så mye jeg vil. Har aldri fått noe annet enn regningene som kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...