Gå til innhold

Kjøpe bolig som 20-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker nå på å kjøpe tomt/bolig med sambo. Min far eier en god del tomter og hus til utleie, og vi har muligheten til å kjøpe et av disse husene (og tar dermed opp lån av han, uten bank involvert) eller halvparten av hans nyinnkjøpte FLOTTE tomt. Da må vi bygge huset selv, noe som i grunnen ikke er noe problem.

Vårt 3 valg er jo å kjøpe et hus utenom familien og ta opp lån fra bank (og eventuelt far).

Har hørt mye om far-lån tidligere, og at det kan bli litt ampert forhold når det går over til å bli mye penger og bygging på spill. Men han har hjulpet mine 3 eldre søsken tidligere med kjøp av bolig (mtp lån av penger) og de har syntes det har virket greit.

Hva mener dere? Tomt, far-hus eller et billigere alternativt hus?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er i en meget privilegert situasjon! Hvordan gikk det med søskene da? Er dere streite og redelige når det kommer til penger skal ikke dette bli noe ampert. Poenget er vel at du skal betale han uansett, og med far som "bank" er det nok lettere å få utsatt en og annen betaling. Jeg ser ikke helt hvorfor dette skulle være problematisk når faren din er eiendomskonge fra før av.

Med det sagt så har jeg alltid måttet klare meg alene, og det gir en veldig god følelse å få det til. Stilt foran valget: Å ha foreldre med penger, eller ikke å kunne få et øre i støtte gjennom studier, husbygging og småbarnsfasen, ville jeg uansett ha valgt å være i din posisjon.

AnonymBruker
Skrevet

Gode avtaler kan avhjelpe mye i forhold til å låne av far. Få satt opp dette hos advokat.

Jeg mener det største problemet her er at du er bare tyve år og hva skjer dersom det blir slutt og dere har kjøpt hus av far eller bygd på det som var hans tomt? Dette er også ting som må drøftes med advokat og finne en løsning på på forhånd.

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg ville gått for kjøpe hus av far. En god investering når du er 20.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...