Gå til innhold

AAP, skattetrekk og bakmell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for tiden aap. Får minstesatsen som er 6360 kroner brutto og betaler 1275 kroner i skatt annehver uke. I fjor fikk jeg baksmell, så jeg gikk og satt opp skatten min. Mannen på ligningskontoret sa at han ikke kunne forstå at jeg skulle få baksmell, han mente nemlig jeg betalte nok, men jeg satt opp skatten litt uansett, og han sa at nå var jeg garantert å ikke får noen baksmell. I dag kom ligningen, og jeg har fått en baksmell på 8978 kroner! Hvordan er dette mulig?

Jeg bor med barnet mitt og ektemannen min (ikke barnets biologiske pappa). Jeg har omsorgen. Har det skjedd en feil her, eller skylder jeg virkelig så mye?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går også på aap og jobber. Fikk baksmell på 2000,- sure penger ja.

AnonymBruker
Skrevet

Ektefeller blir lignet sammen

AnonymBruker
Skrevet

Huff da:(

Det kan stemme, jeg gikk også på aap et år og skattet det jeg skulle(det jeg ble rådet til av skattekontoret selv) og fikk alikevel 6000kr i baksmell:( Skikkelig kjipt når jeg ikke hadde penger å betale det med engang...:(

Skrevet

Jeg har alltid strittet imot å betale så lite skatt som det alle mener vi på AAP og trygd skal betale.

Velger heller å betale bittelitt mer og ender da alltid med å få igjen på skatten.

Noen (som jobber med dette) som sa til meg at jeg ikke skulle betale så mye i skatt, tok kontakt med nav og de hjalp meg videre. Betalte mindre skatt og syns det var så deilig med de ekstra kronene hver mnd....helt til baksmellen kom.

Den var "bare" på 4000,- men det er mye når man lever på 8000,- pr mnd.

Så nå blir jeg trukket 36% igjen og får igjen et par tusenlapper hvert år.

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg finner jeg bare "Foreløpig beregnet skatt til gode" - hva betyr dette?

Skrevet

Ja det er vel det du får tilbake på skatten, om du ikke har noen forandringer som skal gjøres

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har penger tilgode! :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Fant ut hva baksmellen skylles. Jeg giftet meg i november, og har frem til da vært enslig forsørger i skatteklasse 2. Gikk ned og skiftet til skatteklasse 1 da jeg giftet meg, men hun jeg pratet med mente det hadde tilbakevirkende kraft, og at jeg skulle betalt i klasse 1 hele 2011. Så hadde jeg ikke giftet meg hadde jeg fått penger igjen. Skjønner ikke at det er mulig :sukk:

Men tusen takk for alle svarene :)

Skrevet

TS her. Fant ut hva baksmellen skylles. Jeg giftet meg i november, og har frem til da vært enslig forsørger i skatteklasse 2. Gikk ned og skiftet til skatteklasse 1 da jeg giftet meg, men hun jeg pratet med mente det hadde tilbakevirkende kraft, og at jeg skulle betalt i klasse 1 hele 2011. Så hadde jeg ikke giftet meg hadde jeg fått penger igjen. Skjønner ikke at det er mulig :sukk:

Men tusen takk for alle svarene :)

Så lenge dere ikke har felles barn, og dere giftet dere etter 31. oktober, så kan dere liknes hver for seg og du kan beholde skatteklasse 2.

Sakset fra Lignings-ABC 2011:

5.1.1 Enslig forsørger

Med enslig forsørger menes her en person som

alene har omsorgen for barn som er 17 år eller yngre, eller

er alene om forsørgelsen av barn som er 18 år eller eldre

se nedenfor.

Følgende personer kan, når vilkårene ellers er oppfylt, bli ansett som enslige forsørgere

ugifte, herunder ikke-meldepliktige samboere uten felles barn

enker og enkemenn

skilte og separerte, herunder også ved faktisk separasjon ved inntektsårets utgang

gifte personer, når ekteskapet er inngått etter 31. oktober året før inntektsåret, forutsatt at ektefellene ikke har felles barn. Videre er det en forutsetning at ektefellene ikke krever seg lignet under ett

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tidligere-utgave-av-Lignings-ABC/Lignings-ABC2/Kapitler/K/?mainchapter=165641&chapter=165641#x165641

NB: Grunnen til at det er blitt slik er nok at du selv har byttet til annen skatteklasse, da man skal ha samme skatteklasse hele året.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke har felles barn, og dere giftet dere etter 31. oktober, så kan dere liknes hver for seg og du kan beholde skatteklasse 2.

Sakset fra Lignings-ABC 2011:

5.1.1 Enslig forsørger

Med enslig forsørger menes her en person som

alene har omsorgen for barn som er 17 år eller yngre, eller

er alene om forsørgelsen av barn som er 18 år eller eldre

se nedenfor.

Følgende personer kan, når vilkårene ellers er oppfylt, bli ansett som enslige forsørgere

ugifte, herunder ikke-meldepliktige samboere uten felles barn

enker og enkemenn

skilte og separerte, herunder også ved faktisk separasjon ved inntektsårets utgang

gifte personer, når ekteskapet er inngått etter 31. oktober året før inntektsåret, forutsatt at ektefellene ikke har felles barn. Videre er det en forutsetning at ektefellene ikke krever seg lignet under ett

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tidligere-utgave-av-Lignings-ABC/Lignings-ABC2/Kapitler/K/?mainchapter=165641&chapter=165641#x165641

NB: Grunnen til at det er blitt slik er nok at du selv har byttet til annen skatteklasse, da man skal ha samme skatteklasse hele året.

Tusen takk for svaret! Vil det si at jeg kan gå ned på ligningskontoret også blir dette ordnet opp i? Det hadde vært flott. Jeg gikk ned og forandret skatteklassen selv nettopp for å unngå slike overraskelser som dette :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid strittet imot å betale så lite skatt som det alle mener vi på AAP og trygd skal betale.

Velger heller å betale bittelitt mer og ender da alltid med å få igjen på skatten.

Noen (som jobber med dette) som sa til meg at jeg ikke skulle betale så mye i skatt, tok kontakt med nav og de hjalp meg videre. Betalte mindre skatt og syns det var så deilig med de ekstra kronene hver mnd....helt til baksmellen kom.

Den var "bare" på 4000,- men det er mye når man lever på 8000,- pr mnd.

Så nå blir jeg trukket 36% igjen og får igjen et par tusenlapper hvert år.

Kan jeg spørre hvor mange prosent du skattet da du ble skyldig penger? Jeg skatter 19%, og skal få 3500 kroner tilbake på skatten. (mottar også aap - minstesats)

Skrevet

Kan jeg spørre hvor mange prosent du skattet da du ble skyldig penger? Jeg skatter 19%, og skal få 3500 kroner tilbake på skatten. (mottar også aap - minstesats)

Da gikk jeg ned til 20%

Syns det er rart at jeg får såpass med baksmell siden mange andre sier at de betaler så lite i skatt :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da gikk jeg ned til 20%

Syns det er rart at jeg får såpass med baksmell siden mange andre sier at de betaler så lite i skatt :(

Har du gjeld eller formue? Bor du alene, eller med familie?

Jeg (er jeg som skrev at jeg skatter 19%) er ugift, har ingen formue annet enn at jeg eier en bil verdt ca 40 000, og har lånekassegjeld på ca 300 000.

Hvordan er den økonomiske situasjonen din? Kanskje du bør ta en ny tur på ligningskontoret? For som du selv sier, det virker jo litt merkelig at du skal skatte så mye av så liten inntekt.

Skrevet (endret)

På den tiden var jeg alene, ingen formue, eide ingenting.

Hadde noen inkassosaker som jeg betale fast på hver mnd bare

Endret av Ryvre
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skatter 26% på aap (nav bestemte prosenten) og jeg får igjen rundt 8000,- ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...