Inwe Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Nå vet jeg at det er endel lignene tråder her, men jeg har ikke fått svar på akkurat det jeg lurer på. Jeg har den siste mnd trent 4-5(6) ganger i uka + at jeg la om kostholdet mitt toalt i januar. I begynnelsen trente jeg bare saltimer med uholdenhet og kondis som utgangspunkt, men nå har jeg begynt med litt styrke i tillegg. Det jeg lurer på er hvordan skal jeg fordele styrke og kardio? Rekker vanligvis 5 treningstimer, skal jeg da ha 2 styrke og 3 kardio eller 3 styrke og 2 karido? Målet mitt er å gå nå ca en hau med cm (driter i vekta) rundt mage, lår, hofter, overarmer og legger + at jeg vil ha mer definerte muskler. Regner med at det er mange forskjellige meninger rundt dette, så litt argumenterte svar hadde vært fint, så kan jeg vurdere selv utifra det
Tullepia Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Skal du ha ned fettprosenten er det lurt å kombinere, da styrketrening øker forbrenningen. Mer definerte muskler får du ved å bygge muskler (styrketrening) samt å kvitte deg med overflødig fett (kardio). Nå spørs det selvsagt hva slags styrketrening du trener. Er det saltimer som BodyPump eller Power? Dette er utholdende trening, og bygger ikke muskler. Det er heller ikke anbefalt å trene dette mer enn en gang i uka, da denne typen trening gjør musklene ganske sure og tunge.
Gjest alille Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 Det kommer an på hva du vil ha størst fokus på? Hvis det er viktig for deg med definerte muskler kan du kjøre på med 3 styrkeøkter og 2 kondisøkter i uka. Hvis du vil ha størst fokus på kondis gjør du omvendt. Hvis du liker en av treningsformene bedre enn den andre, velger du etter det. Eventuelt kan du variere fra uke til uke, med 3t styrke og 2t kondis den ene uka, og motsatt den andre. Det viktigste er at du trener effektivt og utfordrer deg selv når du først trener. Selv trener jeg styrke 3 ganger og kondis 2 ganger i uka fordi jeg synes styrke er mest gøy, og jeg synes det er lettere å gi alt på trening.
Inwe Skrevet 21. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2012 Takk for svar Skal du ha ned fettprosenten er det lurt å kombinere, da styrketrening øker forbrenningen. Mer definerte muskler får du ved å bygge muskler (styrketrening) samt å kvitte deg med overflødig fett (kardio). Nå spørs det selvsagt hva slags styrketrening du trener. Er det saltimer som BodyPump eller Power? Dette er utholdende trening, og bygger ikke muskler. Det er heller ikke anbefalt å trene dette mer enn en gang i uka, da denne typen trening gjør musklene ganske sure og tunge. Jeg trener styrke på egenhånd, litt aperater og litt frivekter. Skal gå helt over på frivekter etterhvert, men veilederen min mente at det var lurt å kombinere i begynnelsen. Har også en styrke/kondis time (ViPR) i uka. Trener kardio i sal, jeg har ikke motivasjonen eller ork til å løpe på mølla en time, men kan gi alt under en steptime. Jeg har trent styrke aktivt i 3 uker. Kardio har jeg holdt på med av og på i halvannet år. Det kommer an på hva du vil ha størst fokus på? Hvis det er viktig for deg med definerte muskler kan du kjøre på med 3 styrkeøkter og 2 kondisøkter i uka. Hvis du vil ha størst fokus på kondis gjør du omvendt. Hvis du liker en av treningsformene bedre enn den andre, velger du etter det. Eventuelt kan du variere fra uke til uke, med 3t styrke og 2t kondis den ene uka, og motsatt den andre. Det viktigste er at du trener effektivt og utfordrer deg selv når du først trener. Selv trener jeg styrke 3 ganger og kondis 2 ganger i uka fordi jeg synes styrke er mest gøy, og jeg synes det er lettere å gi alt på trening. Jeg vil ned i fettprosent, og helst ha definerte muskler når alt overflødig fett er borte. Jeg er ute etter en frisk kropp jeg trives i + at jeg vil gjøre treningen til en livsstil. Jeg sliter meg virkelig ut, uansett om jeg trener kardio eller styrke, så jeg gir alt uansett. Liker å trene styrke da jeg ser mer fremgang på den måten at jeg kan bruke litt tungere vekter for hver gang. Det jeg lurer på er hva som er mest effektivt for å bli kvitt overflødig fett? Etter at alt overflødig er borte kommer jeg nok uansett til å fokusere mest på styrketrening da jeg synes det er morsomst.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Skal du ha ned fettprosenten er det lurt å kombinere, da styrketrening øker forbrenningen. Mer definerte muskler får du ved å bygge muskler (styrketrening) samt å kvitte deg med overflødig fett (kardio). Nå spørs det selvsagt hva slags styrketrening du trener. Er det saltimer som BodyPump eller Power? Dette er utholdende trening, og bygger ikke muskler. Det er heller ikke anbefalt å trene dette mer enn en gang i uka, da denne typen trening gjør musklene ganske sure og tunge. Men dersom man KUN trener styrke, vil man ikke kunne kvitte seg med overflødig fett da? MÅ man trene kardio for å gå ned i vekt/fettprosent? Jeg liker nemlig ikke å trene noe annet enn styrke med så vekter jeg klarer, men er redd for at jeg bare bygger muskler, uten å samtidig gå ned i vekt..
Tullepia Skrevet 21. mars 2012 #8 Skrevet 21. mars 2012 Takk for svar Jeg trener styrke på egenhånd, litt aperater og litt frivekter. Skal gå helt over på frivekter etterhvert, men veilederen min mente at det var lurt å kombinere i begynnelsen. Har også en styrke/kondis time (ViPR) i uka. Trener kardio i sal, jeg har ikke motivasjonen eller ork til å løpe på mølla en time, men kan gi alt under en steptime. Jeg har trent styrke aktivt i 3 uker. Kardio har jeg holdt på med av og på i halvannet år. Jeg vil ned i fettprosent, og helst ha definerte muskler når alt overflødig fett er borte. Jeg er ute etter en frisk kropp jeg trives i + at jeg vil gjøre treningen til en livsstil. Jeg sliter meg virkelig ut, uansett om jeg trener kardio eller styrke, så jeg gir alt uansett. Liker å trene styrke da jeg ser mer fremgang på den måten at jeg kan bruke litt tungere vekter for hver gang. Det jeg lurer på er hva som er mest effektivt for å bli kvitt overflødig fett? Etter at alt overflødig er borte kommer jeg nok uansett til å fokusere mest på styrketrening da jeg synes det er morsomst. Jeg vil nok anbefale å fokusere på styrken, først og fremst fordi det er dette du trives best med, men også fordi du må bygge opp litt muskulatur som kan synes når fettprosenten skal ned. Kroppsbygger snakker for eksempel om å "gaine" og "deffe", dvs de øker muskelvolum, og da ser de litt tettpakkede ut pga høyt energiinntak, og når konkurranser nærmer seg arbeider de med å få ned fettprosenten slik at musklene synes best (da er de så dehydrerte og svake at det nesten er helsefarlig). "Normale" mennesker kan til en viss grad følge samme skjema, men på en sunnere og mindre ekstrem måte. Jenter har vanskelig for å bygge muskler, så her må du arbeide jevnt og hardt og ha riktig kosthold (du må gå i pluss, og du må spise mye proteiner). Dvs at du spiser proteinholdig mat etter trening, og passer på å ha nok energi før du trener. Når du har bygget opp musklene, kan du fokusere mer på fettprosenten. Husk at jenter skal ha en viss prosent fett for å være sunne. Sixpack er sjeldent oppnåelig for jenter, men man kan fint få frem en veltrent og atletisk kropp. Da øker du kardiotreningen samtidig som du opprettholder styrketreningen. Dette er et program du må drive på med i kanskje et år eller mer, menst fordi det tar tid å bygge muskler. Men resultatene kommer! For å svare kort på det siste spørsmålet ditt: Kardio er den mest effektive måten å få ned fettprosenten på - kombinert med litt styrketrening. Men har du som mål å ha en muskuløs kropp må det mer til.
Tullepia Skrevet 21. mars 2012 #9 Skrevet 21. mars 2012 Men dersom man KUN trener styrke, vil man ikke kunne kvitte seg med overflødig fett da? MÅ man trene kardio for å gå ned i vekt/fettprosent? Jeg liker nemlig ikke å trene noe annet enn styrke med så vekter jeg klarer, men er redd for at jeg bare bygger muskler, uten å samtidig gå ned i vekt.. Økt muskelmasse øker forbrenningen, og med et strengt kosthold kan man selvsagt oppleve å gå ned i fettprosent på denne måten. Men det er verken selvsagt eller enkelt, og jeg vil faktisk påstå at det neppe er sunt å unngå kardiotrening totalt. Det fordi kardiotreningen bidrar til å bedre lunge- og hjertekapasiteten på en effektiv måte, samtidig som du selvsagt forbrenner fett mye, mye raskere. Trening er et arbeid for de fleste. Begynn i det små, gjerne med en kort spinningtime i uka. Når du blir i bedre form kan du øke på, og kanskje variere med intervall-løping, langturer eller roing. Kardio er som regel kjedelig fordi man enten er utrent, fordi man ikke har rutine og fordi man simpelthen ikke liker det. To av disse utfordringene lar seg gjøre noe med. Gjør derfor noe du tror du kan like. Løpe i skog og mark, eller gå langrenn. Finn bra musikk på iPoden og sett i gang.
Gjest alille Skrevet 21. mars 2012 #10 Skrevet 21. mars 2012 Men dersom man KUN trener styrke, vil man ikke kunne kvitte seg med overflødig fett da? MÅ man trene kardio for å gå ned i vekt/fettprosent? Jeg liker nemlig ikke å trene noe annet enn styrke med så vekter jeg klarer, men er redd for at jeg bare bygger muskler, uten å samtidig gå ned i vekt.. For å kvitte seg med fett må man forbrenne mer enn man får i seg. Om man forbrenner ekstra vha styrketrening eller kardio har ikke SÅ mye å si. Med andre ord, JA, du kan gå ned i vekt med kun styrketrening. Men du bør fokusere på helsa di også, ikke bare vekta. Og helsa har godt av litt kardiotrening også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå