AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Ser at datteren min på snart 13(ja jeg vet det med anb. aldersgrense) har to profiler på FB. Den ene skrevet med feks Ingrid i fornavn, den andre uten d. I den med korrekt navn har hun 250 venner, i den andre rundt 50. I den korrekte har hun mange voksne bekjente som venner (bla meg) mens i den andre er det bare venner på hennes egen alder (+ et voksent familiemedlem rundt 50 av samme kjønn som vi har lite kontakt med!). Jeg tenkte å spørre henne ut om dette, men før jeg gjør det hadde det vært greit å høre om noen visste litt mer om dette. Det er jo ikke bestandig hun forteller alt. Er det vanlig blant ungdom å ha en "formell" profil og en mer intern? Hva er greia? Noe jeg bør være obs på?
Gjest Nuppdupp Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 (endret) Ser at datteren min på snart 13(ja jeg vet det med anb. aldersgrense) har to profiler på FB. Den ene skrevet med feks Ingrid i fornavn, den andre uten d. I den med korrekt navn har hun 250 venner, i den andre rundt 50. I den korrekte har hun mange voksne bekjente som venner (bla meg) mens i den andre er det bare venner på hennes egen alder (+ et voksent familiemedlem rundt 50 av samme kjønn som vi har lite kontakt med!). Jeg tenkte å spørre henne ut om dette, men før jeg gjør det hadde det vært greit å høre om noen visste litt mer om dette. Det er jo ikke bestandig hun forteller alt. Er det vanlig blant ungdom å ha en "formell" profil og en mer intern? Hva er greia? Noe jeg bør være obs på? hun har den vel bare for å fjase med vennene sine. Endret 20. mars 2012 av Nuppdupp 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 - familiemedlemet rundt 50 av samme kjønn hun har den vel bare for å fjase med vennene sine Ja, jeg tenkter også at hun har en egen "fjaseprofil" til bare tull og tøys. Men man hører jo så mye rart om fb at jeg blir litt engstelig. Jeg er svært lite aktiv der selv. Opprettet profil der for å prøve å følge litt med ungene. (Men hva det fam.medlemmet på 50 gjør der aner jeg virkelig ikke. Hun er en spesiell dame og de har veldig lite kontakt i det virkelige liv. Ser hverandre 2 ganer i året).
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 Pass på. Jeg har en 12 år gammel niese som fikk være på FB, og la til allslaks dritt, "kjendiser" osv. Til slutt hadde en pedo lurt seg inn på vennelista hennes, og han var også på msn lista hennes, samt på veninnene sine lister. Jeg konfronterte faren hennes om det, og han sa at de hadde anmeldt fyren. På vennelista hans var det bare unge jenter!! :/ De fikk rensket han ut fra alle vennelistene til veninnene hennes. Jeg ble utrolig sinna..at de ikke klarer å ha litt kontroll...OG ja tror dere ikke hun har ca 300 webcam bilder på profilen sin? 1
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 Mange av mine søsters venninner har to profiler - fordi det er ting de rett og slett ikke vil at de fleste familiemedlemmer skal se.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 Pass på. Jeg har en 12 år gammel niese som fikk være på FB, og la til allslaks dritt, "kjendiser" osv. Til slutt hadde en pedo lurt seg inn på vennelista hennes, og han var også på msn lista hennes, samt på veninnene sine lister. Jeg konfronterte faren hennes om det, og han sa at de hadde anmeldt fyren. På vennelista hans var det bare unge jenter!! :/ De fikk rensket han ut fra alle vennelistene til veninnene hennes. Jeg ble utrolig sinna..at de ikke klarer å ha litt kontroll...OG ja tror dere ikke hun har ca 300 webcam bilder på profilen sin? Jeg gikk igjennom vennelista på 250 sammen med henne for bare 2 uker siden og fortalte at det var viktig å bare ha folk hun kjente der. Hun var veldig enig og etter hva jeg så var det ingen merkelige karer der. Dette var før jeg så at hun hadde to profiler.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 Mange av mine søsters venninner har to profiler - fordi det er ting de rett og slett ikke vil at de fleste familiemedlemmer skal se. Hva oppnår jeg dersom jeg krever at enten må hun slette den "hemmelige" profilen eller så må jeg få komme på vennelisten der? ts
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Hva oppnår jeg dersom jeg krever at enten må hun slette den "hemmelige" profilen eller så må jeg få komme på vennelisten der? ts En sinna tenåring som ikke får ha privatliv. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #9 Skrevet 20. mars 2012 En sinna tenåring som ikke får ha privatliv. Ja, det regner jeg med. Men er jeg dumsnill om jeg lar henne ha en slik profil?
MichelleBelle Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Om den "ekstra" profilen hennes bare har hennes venner på listen (pluss familiemedlemmet) så vet jeg ikke hvor mye jeg ville bekymret meg. Slik som jeg forstår deg så har jo du tilgang til den profilen hvor hun har flest venner. At en jente på 13 ønsker seg litt privatliv er ikke så unormalt. Men å ha jevnlige samtaler om nettvett med henne er absolutt å anbefale
Gjest Gunnar Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 Der ser man plutselig en av grunnene til at det er aldersgrense på Facebook. Barn mangler kritisk sans. Slett begge profilene hennes. så kan hun få opprette en når hun er gammel nok. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #12 Skrevet 20. mars 2012 Det skjer mye mobbing og drittslenging på facebook, og det er grunn til å holde et øye med hva hun foretar seg der inne. Det er for de fleste en større fare enn de skumle mennene de fleste bekymret seg for. Jeg anbefaler å lese om hva Barnevakten http://www.barnevakten.no/ skriver om temaet. Der er det mye å lese om barn og igitale medier. Jeg ville ha forlangt å være på vennelisten hennes der (og innerst ville jeg ha ønsket meg å ha tilgang til kontoen hennes for å ta en titt i blant. Det er mulig å skjule mye for enkelte venner, så selv om du blir lagt til, er det ikke sikkert du får med deg alt.
mMariia Skrevet 20. mars 2012 #13 Skrevet 20. mars 2012 Hun vil sikkert bare ha litt privatliv. Om hun er venn med deg og resten av familien på sin "ordentlige" profil, kan det jo tenkes at hun ville ha en ekstra hun kunne skrive absolutt hva hun vil uten at hvem som helst ser det. Hadde jeg hatt facebook da jeg var 13, hadde jeg nok gjort det samme, hihi.
_Aries Skrevet 20. mars 2012 #14 Skrevet 20. mars 2012 (endret) Nei, du er ikke dumsnill som lar henne få ha to separate profiler, synes i det hele tatt det var dumt å opprette facebookprofil bare for å følge med på ungene sine. Edit: skrivefeil Endret 20. mars 2012 av _Essx 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #15 Skrevet 21. mars 2012 har en venninne(voksen dame) hun har ALLE passord og skal ha tilgang til barna sine internett vaner.(uten om hun eldste siden hun bor ikke hjemme og er over 18)
Gjest Cakenommy Skrevet 21. mars 2012 #16 Skrevet 21. mars 2012 Synes du skal la henne ha profil nr.2, hun opprettet denne for å ha et privatliv der du som forelder ikke legger deg borti alt hun holder på med. Og om du sletter begge profilene hennes, så er det bare snakk om tid før hun får opprettet seg en ny du ikke får vite om. Du har vært tenåring selv, og du skjulte nok ting dine foreldre fant ut at. Så du skjønner vel at hvis du er for hard med henne, så blir hun bare flinkere i å skjule det hun vil, dialogen mellom dere blir mindre og du mister grepet. Fordi om du følger med på hva hun skriver til de hun har i vennelistenn så kan hun fint slette alt av samtaler, slik at du ikke ser hva hvem hun har snakket med og hva de har snakket om. Hadde en venninne for noen år siden, moren hennes leste gjennom alt av meldinger på telefonen, gikk gjennom alt av samtaler på både msn og communties, men hun klarte fortsatt og finne smutthull som moren ikke var klar over. Endte med at hun begynte og møte ukjente over nett titt og ofte, og hun har det ikke bra med seg selv nå, ikke alt gikk som det skulle. Anbefaler deg heller å opplyse henne om nettvett og ta opp med henne for eks en dag det står noe i avisen at en jente ble voldtatt på vei hjem om kvelden eller ved å møte en ukjent over nett, sånne ting. Anbefaler deg også å spørre henne om hvor hun skal og hvem hun skal med, og høre med henne når hun kommer hjem igjen. Da slipper hun overvåkningen, hun får selv lære å skille mellom rett å galt og det er mye lettere å oppdage en løgn tidligere. Du gir henne også en sjanse til å være ærlig og si det som det er. Konklusjon; Ikke stram inn alt for mye på hva du får se og ikke, la henne ha et privatliv. For om hun vil skjule noe for deg, så får hun det til. Dette vet jeg utmerket godt selv. Men heldigvis hadde jeg ikke foreldre som fulgte med hva jeg gjorde på nettet, men fikk stadig leksjoner om nettvett og nyheter om farer jeg kunne utsette meg for ved å ikke være forsiktig. Imotsetning til venninnen jeg hadde, som hadde tett oppfølging over nett, og havnet på heelt feil plan. 1
DysterPytten Skrevet 21. mars 2012 #17 Skrevet 21. mars 2012 Spiller jo ingen rolle om du ber om å få være med på den andre lista, hun kan jo bare stenge deg ute fra diverse innlegg, veggen, bildene osv som hun vil. Og det oppnår du ingenting med. Jeg vet mange oppretter profiler, med et annet navn, fordi de bruker den andre til å spille med. Slik at de ikke spammer ned andres profiler med søppel.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #18 Skrevet 21. mars 2012 Takk for råd alle sammen. Kjekt å se litt hva andre mener før jeg spør henne. Jeg skal spørre henne hvorfor hun har to profiler. Ser at det er flere av venninnene hennes som også har det. Oppdaget at storebroren er tatt med i begge profilene hennes, så jeg kan ta en prat med han også om hvorfor enkelte har flere.
Gjest *Maja* Skrevet 22. mars 2012 #19 Skrevet 22. mars 2012 Takk for råd alle sammen. Kjekt å se litt hva andre mener før jeg spør henne. Jeg skal spørre henne hvorfor hun har to profiler. Ser at det er flere av venninnene hennes som også har det. Oppdaget at storebroren er tatt med i begge profilene hennes, så jeg kan ta en prat med han også om hvorfor enkelte har flere. Som de andre sier: hun har en for alle og en for de nærmeste vennene der de kan prate "shit" Om broren er venn på begge profiler så er det iallefall ikke noe å stresse over tenker jeg. Men ville definitvt tatt praten om hva type mennesker som henger på nett og om pedofile som utgir seg for å være barn etc. Hard Candy er en sterk film om temaet. 1
_Aries Skrevet 22. mars 2012 #20 Skrevet 22. mars 2012 Som de andre sier: hun har en for alle og en for de nærmeste vennene der de kan prate "shit" Om broren er venn på begge profiler så er det iallefall ikke noe å stresse over tenker jeg. Men ville definitvt tatt praten om hva type mennesker som henger på nett og om pedofile som utgir seg for å være barn etc. Hard Candy er en sterk film om temaet. Denne også; - Trust Men uansett, skremselspropaganda er bare teit. Virker som at alle voksne tror at siden vi skjuler profiler/pc-skjermen osv for dere, så er vi med en gang på en eller annen chatteside å møter pedofile. Sånn er det i de aller færreste tilfeller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå