AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Jeg syns det er interessant med kosthold og mosjon, og har lenge tenkt på å bli ernmæringsfysiolog, men like vanskelig å komme inn på som medisin og tannlege. Jeg tenker også på å bli økonom eller siviløkonom, eller hva det heter? Vet egentlig ikke så mye om dette, bortsett fra at man jobber med regnskap og tall og at man tjener veldig bra? Jeg gikk økonomilinje på vgs, så hadde bed.øk i 2.og 3.klasse. Er dette et fremtidens yrke? Eller bør jeg satse på ernæring, men tjene mindre? Har tenkt å studere i Oslo, så skal søke på ernæring her, men hvor skal jeg søke på økonomi? Har prøvd meg på psykologistudiet, men sluttet etter et år da dette ikke var noe for meg.
Gjest alille Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Du jobber ikke nødvendigvis med regnskap eller tall som siviløkonom. Siviløkonom gir mange forskjellige muligheter, og du kan fint ende opp i en spennende jobb som ikke har så mye med tall å gjøre. Eller en spennende jobb som har masse med tall å gjøre. Men hvorfor vurderer du økonomi? Det virker jo ikke som om du finner noe annet enn lønna interessant?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Er det ikke for lønn man jobber? Hehe. Ernæringsstudiet er ikke helt på linje med medisin og odontologi poengmessig da, ligger litt under med rundt 5,2 i primærkvota, og 6,3 i sekundær. Ut ifra det du skriver her, ville jeg nok satset på ernæring, det passer bedre med interessene dine. Lønnen blir som man selv satser, kjører du privat og får masse kjendiser på klientlista, så er det klart det er penger i kista. Økonom er et greit fag det og, men hvem som helst kan igrunnen bli det etter at alle disse BI-skolene dukket opp. Ergo det finnes ikke noe spesielt ved å ta den utdanningen.
Gjest alille Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 Økonom er et greit fag det og, men hvem som helst kan igrunnen bli det etter at alle disse BI-skolene dukket opp. Ergo det finnes ikke noe spesielt ved å ta den utdanningen. Det er nå strengt tatt ikke BI sin skyld det, men alle høyskolene og universitetene som tilbyr studiet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 Grunnen til at jeg tenker på økonomi er at jeg trives med tall og sånt, det var derfor jeg tok bed.øk på vgs. Sliter sånn med kjemi, og skal ha eksamen i kjemi 1 og 2 nå til våren. Men vet ikke om jeg gjør det bra nok, så tenkte på å søke på siviløkonom også? Men hvor studerer man for å bli siviløkonom? Er det høyt snitt? Jeg har ikke råd til å gå på BI, så det blir uaktuelt, og jeg vil heller ikke gå på norges handelshøyskolen i Bergen, vil studere i Oslo. Er det noe sånt i Oslo? Interesserer meg for ernæring, og er opptatt av kosthold og sånt. Men jeg er redd for at det kan bli for tungt for meg med alle realfagene. Jeg syns snittet på ernæring er ganske høyt, jeg da! Ifjor var medisin høyest, deretter ernæring, tannlege og veterinær. Kunne tenke meg veterinær også, siden jeg elsker dyr, men realfag er ikke min sterkeste side. Har 5 i fysikk og 4 i matte, men skal også ta matte til våren og prøve å få en 5. Skal søke på sekundær-kvoten!
Gjest alille Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Økonomi kan du f.eks studere på Høyskolen i Oslo/Akershus, eller på UMB i Ås, og det er vel flere andre skoler på østlandet som tilbyr studiet. Det kan du fint finne ut av på egenhånd. Husk at ernæring innebærer en del kjemi da...
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 Så det fins ingen norges handelshøyskole i Oslo? Bare i Bergen?
Gjest alille Skrevet 22. mars 2012 #8 Skrevet 22. mars 2012 Så det fins ingen norges handelshøyskole i Oslo? Bare i Bergen? NHH finnes bare i Bergen ja. Men du har jo andre skoler som kaller seg økonomiske høyskoler rundt omkring i landet, som handelshøyskolen i Bodø (HHB), Handelshøyskolen i Kristiansand (UiA), Trondheim økonomiske høyskole (HiST)... Men studiet er jo en bachelor i økonomi uansett hva skolen kaller seg. Du bør være mer opptatt av å finne en god skole du kan trives på, enn hva skolen kaller seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå