AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Ser nå at jeg har fått en liten restskatt på selvangivelsen. Utrolig kjipt. Tok opp lån sammen med samboer i sommer, altså 2011, og samboer mente at dette kanskje var noe vi selv måtte føre på og da ville det nok snu seg til min fordel. Det er boliglån altså, vi eiger leilighet 50/50. Har ca 850.000 hver i lån på leiligheten. Restskatten var på 900kr. Noen kloke hoder som vil forklare? :-)
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 Det er jo bare å sjekke selvangivelsen det. Står din del av lånet på selvangivelsen? Står det renter du har betalt? I vårt tilfelle så må jeg hvert år "overføre" halvparten av lånet og renter betalt til min samboer ettersom jeg står som hovedlåntaker og min samboer som medlåntaker. Kanskje din samboer har hele lånet og rentene?
Sol79 Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Siden du har sett på selvangivelsen, så er det jo bare å sjekke om lån og renter står der eller ikke. Har dere felles lån, så står det gjerne bare på den ene parten slik at man må fordele det.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 Det er jo bare å sjekke selvangivelsen det. Står din del av lånet på selvangivelsen? Står det renter du har betalt? I vårt tilfelle så må jeg hvert år "overføre" halvparten av lånet og renter betalt til min samboer ettersom jeg står som hovedlåntaker og min samboer som medlåntaker. Kanskje din samboer har hele lånet og rentene? Det er akkurat det, vet du. Vi var i lignende situasjon - bare den ene hadde hele lånet og rentene i årsrapporten vi fikk fra banken, selv om vi er 2 som tok lånet sammen. Da sa banken at vi må endre på selvangivelsene selv, hvis vi vil fordele det mellom oss to. Da er det bare å ta hele summen på lånet, dele i to, dele i to rentene også og begge to endrer selvangivelsene sine.
Veronica W Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 Siden du har sett på selvangivelsen, så er det jo bare å sjekke om lån og renter står der eller ikke. Har dere felles lån, så står det gjerne bare på den ene parten slik at man må fordele det. Hva mener du med å fordele det? Gjøre det selv i selvangivelsen, eller bare ordne opp seg imellom?
Drizzt Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 (endret) Hva mener du med å fordele det? Gjøre det selv i selvangivelsen, eller bare ordne opp seg imellom? Det betyr at hvis begge to har tatt opp felles lån i banken og summen utgjør for eksempel 1 mil, skriver begge to i sin selvangivelse 500.000 i gjeld. Når det gjelder renter, hvis dere har betalt på dette lånet for eksempel 20.000 i renter, skriver hver i sin selvangivelse 10.000. Da blir det totalt 1 mil i gjeld og 20.000 i betalte renter og begge to får formuen sin ned (eventuelt slipper formueskatt) og får fradrag for rentene man har betalt. Hverken Skatteetaten eller banken bryr seg om hvordan dere har organisert egen økonomi i familien. Så selv om bare den ene har betalt hver måned på lånet, begge to kan få nytte av det. Selvfølgelig kan dere fordele 1 mil som 700.000 og 300.000 hvis dere vil og tilsvarende renter, helt avhengig av hvordan dere har organisert økonomien i familien. Endret 20. mars 2012 av Drizzt
Gjest Spinell Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 Den av dere som står som hovedlåntaker får hele lånet og alle gjeldsrentene på sin selvangivelse, mens den som står som medlåntaker ikke får noenting. Dette skjer hvert eneste år og må endres manuelt hvert år, i alle fall når man er samboer. Man fordeler gjeldsrentene i henhold til den brøken man betaler på lånet. Betaler begge like mye fordeler man rentene 50/50. Betaler man 60/40 fordeler man rentene 60/40.
Mady Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Akkurat dette er jeg også litt usikker på. Jeg har ikke fått noe av lånet på min selvangivelse, så regner med at samboeren min har fått det. Det er også en slik fordeling vi ønsker, så det er greit. Men hva med boligen? jeg har fått halvparten av den formuen på min selvangivelse, og vi er enige om at hele den skal stå på samboeren min sin. Hvordan gjør vi dette? Endrer vi det bare så han får hele, eller er det noe mer? Ha hørt at vi må vise at vi har en avtale på det siden vi bare er samboere og ikke har felles barn.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #9 Skrevet 20. mars 2012 Lånet settes på hovedlåntaker. Så må man selv fordele om man mener man skal det. Vi har valgt å la alt av lån stå på min selvangivelse, siden jeg har mer økonomisk orden enn mitt kjære rotehode av en partner. Så trekker jeg skatt som om jeg ikke har boliglån, og tilgodehavende grunnet felles lån setter jeg rett inn på bufferkonto.
Glitnir Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Akkurat dette er jeg også litt usikker på. Jeg har ikke fått noe av lånet på min selvangivelse, så regner med at samboeren min har fått det. Det er også en slik fordeling vi ønsker, så det er greit. Men hva med boligen? jeg har fått halvparten av den formuen på min selvangivelse, og vi er enige om at hele den skal stå på samboeren min sin. Hvordan gjør vi dette? Endrer vi det bare så han får hele, eller er det noe mer? Ha hørt at vi må vise at vi har en avtale på det siden vi bare er samboere og ikke har felles barn. Dersom du faktisk eier halve boligen skal den jo stå på deg.
Mady Skrevet 21. mars 2012 #11 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har ikke betalt halve boligen, så vi har en avtale om at den er hans, selv om det i kjøpspapiene står at jeg eier halvparten. Dessuten betaler han alt lånet på boligen.
Gjest BamseB Skrevet 21. mars 2012 #12 Skrevet 21. mars 2012 Ektefeller kan føre gjeld frem og tilbake på hverandre som de selv ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå