Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg giftet meg i august 2011, og fordi min mann ikke har noen som helst inntekt (han får heller ingen støtte fra verken Lånekasse eller NAV) har jeg, utifra det jeg kan lese, rett til skatteklasse 2. I min selvangivelse for 2011 er jeg oppført med skatteklasse 1.

Har jeg rett på skatteklasse 2 i selvangivelsen for 2011, eller begynner skatteklasse 2 kun å gjelde i år, dvs 2012?

Er det jeg som må melde i fra om dette, eller skal min mann gjøre det? Ser jeg kan endre dette i min selvangivelse selv, men da står det bare "før inn samboers fødselsnummer". Er det her jeg endrer? Vi er jo ikke samboere, vi er gift.

Prøve å lete etter svar på nettet, men jeg syntes det var litt vanskelig å få grep på hva som menes, så hvis noen kan forklare lettfattelig så setter jeg pris på det. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er som dere bare motsatt, og her er han skatteklasse 2, siden vi giftet oss før 1. Nov 2010 ble vi også liknet som gift i 2010, er dog usikker på hvordan han endret det, hvis du ikke har fått svar innen i kveld kan jeg høre med han :)

Skrevet

Takk for svar. :)

Fikk følgende svar fra skatteetaten:

Ved ekteskapsinngåelse iløpet av inntektsåret (2011) kan den av ektefellene med lavest inntekt kreve seg lignet samme med den andre ektefellen. I de tilfeller hvor kun den ene har inntekt vil dette kunne medføre skatteklasse 2 for den av ektefellene som har inntekt. Les mer her

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/Har-du-husket-alle-fradragene/?chapter=184700#x184700

Så da fikk jeg jo svar på det. :) Eneste jeg lurer på er om trenger å sende inn hans personnummer eller lignende, vi er jo gift (da er vel det registrert)?

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...