Gå til innhold

88 stemmer

1. 1. Når kjøpte du din første bolig?

• Før jeg ble 18.
      0
    • 18-21 år.
      9
    • 22-25 år.
      16
    • 26-29 år.
      10
    • 30-32 år.
      7
    • 33-36 år.
      6
    • 37-39 år.
      2
    • 40 år og eldre --->
      0
    • Kommer aldri til å kjøpe bolig.
      4
    • Har ikke kjøpt bolig enda, men skal iløpet av 20-årene.
      16
    • Har ikke kjøpt bolig enda, men skal iløpet av 30-årene.
      15
    • Har ikke kjøpt bolig enda, men skal iløpet av 40-årene eller senere.
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er straks 31, og jeg har enda ikke kjøpt meg min første bolig.

Hvor uvanlig er det å ha passert 30, og fortsatt ikke kommet seg inn på boligmarkedet?

Det virker som om det er veldig vanlig å ha kjøpt sin første bolig i midten av 20-årene?

Jeg kommer ikke til å kjøpe min første bolig før jeg er sånn midten/slutten av 30-årene, men da er det kanskje for sent? :sjenert:

Blir sånne som meg sett rart på, eller?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, synes ikke det er noe rart i det hele tatt. Kommer sikkert ikke til å ha råd til å kjøpe bolig i Oslo før godt ut i 30-årene uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Nå til dags og de neste årene er det slettes ikke uvanlig. Kombinasjonen av evighetsstudenter med høyt studielån og høye boligpriser gjør at spesielt unge folk i Oslo sliter med å komme inn på boligmarkedet.

Mine foreldre som kjøpte sine første leiligheter da de var hhv. 19 og 22 sier at de er utrolig glade for at de ikke er unge i dag. Og glade for at de kan hjelpe meg, for som singel og nyutdannet i Oslo med studielån fra utenlandsstudier hadde jeg ikke hatt sjans.

Gjest just words
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe rart i det.. Boligmarkede er jo som nevnt ikke akkuratt lett å komme seg inn i

Men sikkert lett for meg å si, i og med at jeg er veldig rar og aldri har tenkt å kjøpe meg bolig :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dere som har foreldre som har økonomi til å hjelpe dere, er heldige. Jeg har ingen foreldre som kan hjelpe, men man må vel ikke ha foreldre til å hjelpe seg for å kjøpe bolig?

Jeg sparer så mye jeg kan hver mnd, men det tar tid. Kanskje jeg møter noen en gang, da vil det bli lettere å komme seg inn på boligmarkedet.

Iblant føles det ut som om jeg er den eneste i 30-årene som ikke eier egen bolig. Alle mine venner og kjente og søskenbarn kjøpte seg bolig før de fylte 30.

TS

Skrevet

Nei, det er ikke uvanlig, og jeg blir nok selv over 30 før jeg får kjøpt meg egen bolig.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke det er rart nei, kjenner flere som er 30-årene som ikke har kjøpt eget eller som skal kjøpe sin første bolig nå. Jeg kjøpte som 25åring men fikk noe hjelp av foreldre (kausjonist osv).

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke si det er så unormalt lenger, nei. Ettersom boligprisene bare fortsetter å stige, vil det nok være stadig flere med høyere utdannelse som kjøper seg inn etter fylte 30. Det blir stadig strengere krav for å låne uten at dette har noen effekt på boligprisene, noe som gjør det stadig vanskeligere å kjøpe. Jeg tror denne trenden vil fortsette.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke unormalt i det hele tatt vil jeg si :)

Vi var 21 og 27 da vi kjøpte. Hadde jeg vært alene hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpe jeg heller.

Skrevet

ikke om du bor i Oslo, ts, og du må spare alt selv er over 30 år ingen alder.

Man tar ofte bofelleskap eller leier alene, om man kan.

På bygda der jeg er fra er det så billig at de har alle hus når de er 20 år...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt synd å ikke komme seg inn på boligmarkedet før man er 30, for det blir bare vanskeligere og vanskeligere... Men det er ingen som vil se rart på deg for det, de fleste har jo full forståelse for det! Men det er ikke umulig. Har en venninne på 24, akkurat ferdig førskolelærer, som nettopp kjøpt seg en liten ett-roms på grunerløkka til 1mill. Ingen hjelp fra foreldre, har spart litt egenkapital og snakket med banken, vist at hun kan spare så og så mye noen måneder.. Leiligheten er slitt og ganske dårlig, men hun pusser opp litt underveis som hun får råd, og denne vil stige mye i verdi de neste årene. Jeg syns det var veldig lurt for da er hun hvertfall i gang:)

Lykke til TS! Ikke tenk på hva andre syns, men hva du selv tror er lurt.

Skrevet

Det er ikke uvanlig å være over 30 år og førstegangskjøper, i alle fall ikke om man bor i en storby (f.eks. Oslo, Stavanger, Trondheim), har lang høyere utdannelse og/eller er singel.

Mange (nesten alle?) av dem som kjøper bolig tidlig får hjelp fra foreldrene, og med dagens krav til egenkapital blir man mer og mer avhengig av støtte fra foreldrene for å kjøpe sin egen bolig.

Det er aldri for sent å kjøpe sin første bolig, og ingen ser rart på deg :)

Skrevet

jeg kommer aldri til å få noe hjelp av foreldre, og vil ikke ha kausjonist.

Jeg skal kjøpe bolig og egentlig ser jeg ikke frem til det...

Det er jo ikke en menneskerett å bo i storbyene

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg kommer aldri til å få noe hjelp av foreldre, og vil ikke ha kausjonist.

Jeg skal kjøpe bolig og egentlig ser jeg ikke frem til det...

Det er jo ikke en menneskerett å bo i storbyene

Nei, det er det ikke, men vi som har familie og venner i storbyene, vil jo gjerne være her.

For meg ville det blitt rart å flytte til et mindre sted langt fra familie og venner.

Det er vanskelig å få seg et nytt nettverk når man er voksen.

Skrevet

Jeg ser ikke rart på de som ikke har hatt råd til å kjøpe egen bolig når de er i 30-årene. Det er ikke lett å få lån i dag. Enten må du ha høy egentkapital (ja, jeg syntes det virker "umulig" å spare 150-200 tusen for å få råd til en OK enebolig) eller man må ha kausjonist, og det er desverre ikke alle som har mulighet til. Vi kommer til å kjøpe bolig i løpet av de neste årene, men det kommer til å kreve stålkontroll når det kommer til de måndtlige overføringene til BSU..

Skrevet

Jeg ser ikke rart på de som ikke har hatt råd til å kjøpe egen bolig når de er i 30-årene. Det er ikke lett å få lån i dag. Enten må du ha høy egentkapital (ja, jeg syntes det virker "umulig" å spare 150-200 tusen for å få råd til en OK enebolig) eller man må ha kausjonist, og det er desverre ikke alle som har mulighet til. Vi kommer til å kjøpe bolig i løpet av de neste årene, men det kommer til å kreve stålkontroll når det kommer til de måndtlige overføringene til BSU..

150-200 000 i EK holder da kun til en leilighet, med mindre du bor veldig grisgrent med enkel standard.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg var ikke ferdig med å studere før jeg var 29, og da kjøpte jeg. Jeg var ikke sist i vennegjengen.. Og egentlig skulle jeg ønske at jeg hadde ventet enda litt til, man blir jo så bundet.

Skrevet

Unormalt? Nei! Spiller vel ingen rolle hvor gammel man er når man kjøper bolig for første gang.

• Liker 1
Skrevet

Vil forøvrig si at det er heller ikke unormalt å være over 30 år når man kjøper bolig utenfor de større byene, ihvertfall ikke for oss som er 25 år og yngre. Det er større krav til egenkapital, og selv utenfor byene kan det være dyrt, med mindre man bosetter seg der det kanskje ikke er så godt utbygd ift kollektivtransport eller lignende. Flere av tettstedene utenfor de større byene begynner også bli såpass dyre at man må spare lenge, ihvertfall for vårt vedkommende. Jeg regner ikke med å få hjelp av foreldre, men jeg vet at mine foreldre vi det (men jeg velger å ikke regne med det før det eventuelt måtte bli aktuelt).

Og nei, det er ingen menneskerett å bo i de større byene, og selv om jeg helst vil bo i Oslo har jeg inntrykk av at de fleste unge i dag, akkurat som meg, faktisk tar til takke med nettopp det som finnes utenfor storbyene. MEN, vi bo et sted der kollektivtrafikken er godt utbygd, rett og slett fordi min mann og jeg ikke har førerkort, ergo er vi avhengig av å komme oss rundt. Så lenge toget går rett inn til Oslo kan jeg si meg fornøyd med det, bare det ikke lenger unna enn en time. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at folk fra de er 18-19 til 30 ikke klarer å spare opp litt egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...