merrakall Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Lurer litt på hvilken forhold til folk rundt om har til hvalkjøtt? Jeg tror det er mange som ikke har oppdaget hvalkjøtt enda, eller ikke har fått kjøtt med skikkeli kvalitet Lurer litt på hvor dere skaffer kjøtte? Selv skaffer jeg kjøtte direkte fra slakteri, pakken i 5-6 kg esker, biffene er vakumpakket i ca halv kilo pakninger. Grunnen til at kom på dette var at jeg akkurat spiste hvalkjøtt selv.7 Kom gjerne med oppskrifter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Jeg prøvde hvalkjøtt for mange år siden. En gang, aldri mer. Kokte det, fordi det var en stor kjøttbit. Det smakte ikke godt. :gjeiper: Som sagt, aldri mer siden den gangen. Så mitt tips er: ikke kok det, det blir ikke godt. :gjeiper:
Hoppetaujenta Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 (endret) Hvalkjøtt er godt! Ikke ofte jeg spiser det, men jeg pleier å steke det i tynne skiver i smør i panne (salt og pepper på), lage en god brun saus som det får småtrekke en stund i + ertestuing og poteter. Veldig godt! Endret 19. mars 2012 av Hoppetaujenta
Soleklart Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Fikk lyst på middag nå. Her kjøper jeg kjøttet fra isbilen. Rett og slett fordi den lokale matbutikken plutselig fordoblet prisen på hvalkjøttet. Til 4 pers. 800 gr kjøtt 1,5-2 løk 1 pk fløte 1 glass tomatpurè Mel, salt, pepper og sukker Fantastisk godt :D
Evitas Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Hvalbiff får du jo i frysedisken i de fleste dagligvarer. Vi pleier å tilberede den omtrent som finnbiff. Med rømme, tyttebær og brunost i sausen og med ris eller potetstappe til av mmandelpoteter!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Kjøper det rett fra slakteri, jeg óg. Finnes kjempemye godt man kan lage med det, men jeg er ikke noen flink kokk så det er ikke jeg som står for den delen her i huset. Kjempegodt på grillen er det også.
kaffemor Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 Jeg har bare spist det når jeg har spist sushi ute. Da har det vært rått, og synes det har smakt helt greit. Men fikk lyst til å smake det stekt også! Er det veldig dyrt? 1
merrakall Skrevet 19. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 19. mars 2012 jøss, dette gikk bra, trudde jeg skulle få ett hyle kor og save the whales Selv så har jeg forferdelig mange måter og lage det på. Enkleste er kansje og skjære det i 1-1,5 cm tykke biffer, kjøp allround marinade på bua, kok potet og lag bærne. Ganske gått, men blir litt kjedelig i lengre tid Har også prøvd på pizza, hvalkjøtt i strimler. Utmerket Bruke hvalkjøtt som kjøtt i biffsnadder. Utmerket Skjær kjøtte i store strimler tykkelse på ca 3 cm, rull bacon rundt og stek til baconet er ferdig. Akkurat i kveld gjorde jeg slik, krydra kjøtte med salt, pepper og paprika pulver, stekte dette i fløte. Potet skifer i form i ovn, når de var neste ferdig hadde jeg paprika og løk oppi, og en go desh meieri smør
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 Det er også godt å lage burgere med hvalkjøtt, gjerne med f.eks. bacon innblandet. Server som en vanlig hamburger.
merrakall Skrevet 19. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 19. mars 2012 Jeg har bare spist det når jeg har spist sushi ute. Da har det vært rått, og synes det har smakt helt greit. Men fikk lyst til å smake det stekt også! Er det veldig dyrt? Jeg betaler rundt 80-90 kroner tror jeg, litt usikker
SmallTalk Skrevet 19. mars 2012 #11 Skrevet 19. mars 2012 Fikk servert en del hvalkjøtt oppgjennom oppveksten, og da som oftest i brun saus med løk og poteter til. Personlig så kan jeg spare min begeistring for hvalkjøtt. Synes det har en tendens til å være litt seigt og å smake litt tran. Samboeren liker derimot hvalkjøtt, så det hender at mamma serverer det når vi er invitert på middag dit.
Hoppetaujenta Skrevet 19. mars 2012 #12 Skrevet 19. mars 2012 Smaker det tran, så er det ikke tilberedt skikkelig. Det er mitt forslag. 2
Gjest fjosa Skrevet 19. mars 2012 #15 Skrevet 19. mars 2012 Vi spiser det som biff, med masse stekt løk. Må være lite stekt, bare svidd i panna. Kokt i saus smaker py, og blir seigt som skosåler. Iallefall de gangene jeg har fått det. 1
Pingting Skrevet 19. mars 2012 #16 Skrevet 19. mars 2012 Smaker det tran, så er det ikke tilberedt skikkelig. Det er mitt forslag. Ja dét - også kan det være fordi det har blitt oppbevart feil. Transmak på hvalkjøttet var nok vanligere i de gode, gamle dager da kjøle/frysemulighetene på hvalfangstbåtene ikke var så gode som de er i dag. Hval er nam! (jeg har smakt seigt og "tranete" hvalkjøtt og - det er IKKE nam) Liker det både som biff of som gryte, og hvarcarpaccio er nydelig. Hvalburger fikk jeg vel også servert et sted, om jeg ikke husker feil. Ja, også har favorittsushistedet mitt begynt å servere hval nigiri, det var overraskende godt!
Hoppetaujenta Skrevet 19. mars 2012 #17 Skrevet 19. mars 2012 ...men selv om jeg liker smaken av hvalkjøtt, så kunne jeg aldri ha blitt med på å drepe en av dem...selv om jeg indirekte gjør det ved å spise dem. Nå ble jeg bittelittegranne trist ved den tanken gitt. Hører vakker hvalsang for mitt indre øre nå...
lillehval Skrevet 20. mars 2012 #18 Skrevet 20. mars 2012 Jeg har aldri smakt hval selv, men ville nok ikke takket nei om jeg fikk tilbudet Men er ikke noe jeg kommer til å kjøpe og tilberede selv. Men kjøttet ser jo utrolig mørt og fint ut, i allefall når det er ferskt.
Rainbow Skrevet 20. mars 2012 #19 Skrevet 20. mars 2012 Vi spiste det hjemme da jeg var liten, men da jeg ble eldre og mer bevisst på ting slutta jeg helt. Å kaste en harpun inn i et så svært dyr og vente på at det blør ihjel syns jeg er en barbarisk måte å drepe på. Slakteri er ikke akkurat supert det heller, men hvalfangst kan vel sammenlignes med å kutte av noen armen og vente på at de dør. Sånt kjøtt vil ikke jeg spise. Og det var vel det jeg trodde denne tråden skulle handle om. Om hvor fælt det er og at de bør stoppes.
Gjest mari kontrari Skrevet 20. mars 2012 #20 Skrevet 20. mars 2012 Hvalkjøtt som smaker tran er oppbevart eller tilberedt feil. Vi fikk av og til hvalkjøtt av en nabo når jeg vokste opp, og mitt tips til tilberedning er å skjære det i tynne skiver, legge det i en god marinade og grillle det. Har alltid smakt fantastisk og blitt supermørt når vi hadde det på den måten. Angående hvorvidt det er riktig eller ikke kan jeg se argumentet om at det er en brutal fangstmetode. Samtidig må jeg innrømme at dersom du spiser vanlig kylling, storfe etc. (ikke økologisk), så klarer jeg ikke helt å ta det seriøst. Rett og slett fordi jeg syns et brutalt drap etter et fritt liv er mye bedre en den industrielle måte vi "produserer" fjærkre ol. på, uten sjans til et naturlig liv. Ikke meningen å være frekk, men jeg er litt lei av kyllingsstorspisere rundt meg som syns sååå synd på hvalen. (Dette gjelder sikkert ikke regnbuen over meg ) Jeg er imidlertid helt for at man bør kartlegge hvorvidt fangstmetoder kan forbedres, og ikke minst være strenge ifht å sette bærekraftige kvoter. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå