Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på snart 20 som tenker på å studere pedagogikk (spesialpedagogikk) og deretter bli logoped. Problemet er at jeg vet ingenting om studiet... jeg vet jo hovedsaklig hva det er, etter å ha lest på beskrivelsene av studiene på hjemmesidene til universitetene, men jeg ønsker å høre fra dere som faktisk studerer det! Hva er deres oppfatning av studiet?? :)

Jeg lurer litt på... hvordan er studiet lagt opp? Jeg skal studere i Tromsø, men ønsker å høre om andre steder også! Er det mest forelesninger eller klasseromundervisning, eller hvordan fungerer det? Er det mye selvstendig studium??

Har noen en gammel eksamen fra spesialpedagogikk studium, eller vet hvor jeg kan finne det? Ønsker å se litt på pensum om det interesserer meg :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor i ped. med fordypning i spes.ped, og holder nå på med master i ped.

Her er det lagt opp med forelesninger, ca 6-7 timer i uken. Pensum ligger på 2-3000 sider pr. 30.stp. Som regel var det en innlevering og en skoleeksamen pr.fag, noen hadde kun skoleeksamen.

Har ikke tilgang til noen tidligere eksamener i spes.ped, da jeg har byttet lærested siden jeg gikk bachelor.

Men jeg kan anbefale deg "bibelen" i spes ped :-D. En veldig god bok, ikke så all for tung, og den tar for seg flere sider ved spes.ped

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8202275938

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!!! :)

Noen flere som har gode svar til usikre meg? Hehe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer master i spesped på UiO med fordypning i utviklingshemning, så logopedi-delen kan jeg igrunn ikke si noe om, annet enn det jeg har hørt om fra medstudenter da :)

Jeg gikk først bachelor i spesped på UiO og mine erfaringer er at førsteåret var veldig tregt (10 poeng forskning, 20 var exphil/SvExfac (nå byttet ut med UVExfac, som antakelig er litt mer relevant mtp studiet) og 30 poent var Utvit1100, et innføringsfag med grunnleggende teorier og historie. Kan ta "piffen" fra de fleste, jeg måtte ta Utvit1100 to ganger for å få en ålreit karakter). Deretter får man bare spesped-fag som jo er veldig interessant. Lærer mye om synsvinkler, tankemåter, tiltakskjeder osv. 2. semester har du mulighet til å dra på utveksling, jeg reiste til USA. Siste år er kjempespennende, mye jobb men veldig interessant. Da har man om diagnosegrupper, lese- og skrivevansker, mattevansker, språkproblemer osv.

Undervisningen er hovedsakelig forelesninger, men også en del såkalte PBL-grupper. Da er du delt opp i grupper hvor man løser problemer i teorien. 2. og 3. år er det praksis, jeg var i en spesialklasse på barnetrinn i 4 uker, i tillegg til praksisen jeg hadde i USA.

Går du den veien vil du antakelig gå spesialpedagogisk rådgiverlinje på masteren. Rådgiving er et veldig interessant fag som handler om nettopp det - rådgiving. Dyktige forelesere og interessante tema.

I tillegg har man fordypningsretning. Her har jeg som sagt utviklinghemning, men kjenner folk på logopedi. De forteller om ganske mye å gjøre, men at de lærer kjempemye - og trives veldig godt.

De forskjellige fagene på bachelor kan du kikke på her. Gå inn på de enkelte fagene, velg år og du får tilgang til litteraturliste, forelesningsrekker osv.

Tlsvarende for logopedi finner du her.

Jeg ville venta med å kjøpe "bibelen", det er ny utgave rett rundt hjørnet! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...