Paw Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Jeg er i 20årene, og har flydd en god del på europaturer og sydenferier oppigjennom åra. Har ikke hatt noe problemer med det før, jeg har faktisk syntes det har vært et rush og utrolig spennende. Men i forfjor så ut av det blå fikk jeg flyskrekk. Jeg husker ikke helt hvorfor men noe med at et familiemedlem jeg reiste med var vanvittig redd, jeg skjønte ikke helt hvorfor men etter det har jeg tydeligvis plukket det opp.. Ifjor reise jeg to ganger og da fikk jeg en sånn sterk panikkangst, svimte nesten av og tårene klarte ikke stoppe, dette var alle gangene med engang man kommer inn og de lukker dørene. Det gikk såklart over, men var veldig redd utover. Det skal sies at det var betydeligere lettere når det var dagslys enn de gangene det var kveld/nattflyvning. Er det flere med flyskrekk her som har noen tips ? For å slappe av, ting jeg kan ha med, distrahere med meg med f.eks. Taes imot med stoor takk!
ini Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Jeg har flyskrekk, noe som har kommet ganske nylig. For meg har det funket med ipod med fin muskk ved f.eks turbulens. Eller så pleier jeg å ta med mac'en og se tv-serier eller filmer under flyturen. Det pleier å være ganske effektivt for å få tiden til å gå i alle fall, og da føles ikke flyturen så lang. Ellers har jeg ikke så mange forslag. Alkohol gjør nok bare vondt verre. Men hvis det er et skikkelig problem går det jo an å høre med lege om muligheten for å få skrevet ut noe beroligende...
Paw Skrevet 24. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 24. mars 2012 Jeg har flyskrekk, noe som har kommet ganske nylig. For meg har det funket med ipod med fin muskk ved f.eks turbulens. Eller så pleier jeg å ta med mac'en og se tv-serier eller filmer under flyturen. Det pleier å være ganske effektivt for å få tiden til å gå i alle fall, og da føles ikke flyturen så lang. Ellers har jeg ikke så mange forslag. Alkohol gjør nok bare vondt verre. Men hvis det er et skikkelig problem går det jo an å høre med lege om muligheten for å få skrevet ut noe beroligende... Åå jeg har aldri tenkt på at man kan ta med laptop på flyet. Men da skal jeg jammen meg laste ned noen serier og ta med meg det. Og fylle på med musikk Takk Beroligende er jeg litt skeptisk til siden jeg aldri har tatt noe sånt før, usikker på effekten..
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #5 Skrevet 24. mars 2012 valium...få det fra legen eller noe annet beroligene vis man er helt ekstrem..
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #6 Skrevet 24. mars 2012 valium...få det fra legen eller noe annet beroligene vis man er helt ekstrem.. mente ekstrem redd..ikke at man er ekstrem for å ta det.
Paw Skrevet 24. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 24. mars 2012 Hvordan fungerer valium? Blir man helt zoombie og ikke klarer gå og hele pakka? Eller blir man søvnig ?
ini Skrevet 24. mars 2012 #8 Skrevet 24. mars 2012 Hvordan fungerer valium? Blir man helt zoombie og ikke klarer gå og hele pakka? Eller blir man søvnig ? Valium <-- <3 Felleskatalogen <3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #9 Skrevet 25. mars 2012 Er det noen som har flere tips, skal til syden for 1 gang snart og er so redd, det er snakk om ekstremt redsel, har flydd ett par ganger innenlands (oppvarming) på toppen 1 time, alkohol er uaktuelt da vi er en familie med 2 voksne og 3 barn..Ver so snill og hjelp meg noen
Marispan72 Skrevet 25. mars 2012 #10 Skrevet 25. mars 2012 Alkohol. Skal ha god råd om man skal kunne dempe flyskrekken med alkohol når man reiser fra Gardemoen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #11 Skrevet 25. mars 2012 Husk på at et fly består av millionvis av deler men det er nok med at en av de mangler for at det ikke lenger skal kunne fly...
Paw Skrevet 26. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 26. mars 2012 Husk på at et fly består av millionvis av deler men det er nok med at en av de mangler for at det ikke lenger skal kunne fly... Hva var vitsen med å skrive det her ?
amalie_n Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 Hei. Jeg er midt i tyveårene og jeg har hatt enorm flyskrekk. Det hele toppet seg da jeg besvimte på flyturer, ikke klarte å gå inn i flyet uten å backe ut - kan vel ikke si det var flyskrekk - rettere sagt; flyangst. Jeg tok et kurs i regi av SAS, dette kostet meg 7000 kr, men har vært verdt hver eneste krone. For min del ligger angsten i å miste kontroll, samt redselen for å dø. På dette kurset lært vi om flyets oppbyggning, hvordan vær påvirker flyet (lettere sagt - hvor mye skal til for at dårlig vær faktisk utgjør en trussel, noe det mer eller mindre ikke gjør), timer med psykolog og masse masse mer. Her er mine alle beste tips: - Gjør avspenningsøvelser kvelden før du skal ut å reise, samt morgenen før du står opp. - Prøv å få en god natt med søvn - alfa omega å reise når man er opplagt. - IKKE under noen omstendigheter ta valium og alkohol (dette gjorde mine symptomer mye mye verre) - Gi beskjed til flypersonalet at du er redd, be om å snakke med pilotene. Spør om det kan forventes noe turbulens. Det er mange ganger lettere å forholde seg til turbulens når man er klar over det. - Ikke sett på musikk på ørene, eller stikk fingrene i ørene og forsøk å unngå situasjonen. Ikke før du er rolig iallefall. Det blir bare mye verre. Man bør stå i angsten - selv hvor grusomt det er, vil man få en mye større mestringsfølelse - og lettere håndtere det senere. - Spør om alle lyder du hører. Les om flytypene og hva du kan forvente av lyd. - Sitt så langt frem som mulig. Mindre lyd og mindre bevegelse i flyet. - Når setet med fest setebeltet er slukket bør du reise deg og gå litt i midtgangen. Da slapper man bedre av i etterkant. - Vær obs på din egen respirasjon hele veien, pust med magen, sakte - og senk skuldrene. - Få tak i boken "det er ikke farlig å fly". Den er alltid med meg når jeg flyr, i tilfelle det er noe jeg lurer på. Dette er mine tips, basert på egne erfaringer, samt det jeg lærte på dette flyskrekkurset. Etter kurset har jeg vært i India, Afrika, flere steder i Europa, og flyr helt fint med litt mentale forberedelser. Lykke til! 2
Paw Skrevet 26. mars 2012 Forfatter #14 Skrevet 26. mars 2012 Hei. Jeg er midt i tyveårene og jeg har hatt enorm flyskrekk. Det hele toppet seg da jeg besvimte på flyturer, ikke klarte å gå inn i flyet uten å backe ut - kan vel ikke si det var flyskrekk - rettere sagt; flyangst. Jeg tok et kurs i regi av SAS, dette kostet meg 7000 kr, men har vært verdt hver eneste krone. For min del ligger angsten i å miste kontroll, samt redselen for å dø. På dette kurset lært vi om flyets oppbyggning, hvordan vær påvirker flyet (lettere sagt - hvor mye skal til for at dårlig vær faktisk utgjør en trussel, noe det mer eller mindre ikke gjør), timer med psykolog og masse masse mer. Her er mine alle beste tips: - Gjør avspenningsøvelser kvelden før du skal ut å reise, samt morgenen før du står opp. - Prøv å få en god natt med søvn - alfa omega å reise når man er opplagt. - IKKE under noen omstendigheter ta valium og alkohol (dette gjorde mine symptomer mye mye verre) - Gi beskjed til flypersonalet at du er redd, be om å snakke med pilotene. Spør om det kan forventes noe turbulens. Det er mange ganger lettere å forholde seg til turbulens når man er klar over det. - Ikke sett på musikk på ørene, eller stikk fingrene i ørene og forsøk å unngå situasjonen. Ikke før du er rolig iallefall. Det blir bare mye verre. Man bør stå i angsten - selv hvor grusomt det er, vil man få en mye større mestringsfølelse - og lettere håndtere det senere. - Spør om alle lyder du hører. Les om flytypene og hva du kan forvente av lyd. - Sitt så langt frem som mulig. Mindre lyd og mindre bevegelse i flyet. - Når setet med fest setebeltet er slukket bør du reise deg og gå litt i midtgangen. Da slapper man bedre av i etterkant. - Vær obs på din egen respirasjon hele veien, pust med magen, sakte - og senk skuldrene. - Få tak i boken "det er ikke farlig å fly". Den er alltid med meg når jeg flyr, i tilfelle det er noe jeg lurer på. Dette er mine tips, basert på egne erfaringer, samt det jeg lærte på dette flyskrekkurset. Etter kurset har jeg vært i India, Afrika, flere steder i Europa, og flyr helt fint med litt mentale forberedelser. Lykke til! Tusen takk! Skal ta til meg alle rådene. Det er så merkelig at jeg før elsket å fly for så plutselig å bli redd for det. Men men! Lurer på om jeg skal bestille en flytur innenlands å øve meg på det før ferien. Til f.eks Trondheim. Det er jo knappe en timestid. Så skal jeg også lete etter boken du nevnte. Takk igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå