Gå til innhold

Når passer det å få barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og samboeren er 30 år. Vi er begge temmelig nyutdannede, og har faste jobber, men eier ikke egen bolig (forsøker å spare opp egenkapital, men det går heller tregt siden mesteparten av inntekten går til faste utgifter/mat osv.) Vi begynner så smått å ønske oss barn, men jeg ønsker også å ta en mastergrad for å skaffe meg en bdre betalt jobb. Jeg føler at den biologiske klokka har begynt å tikke, samtidig ønsker jeg å være gift før vi får barn. Samboeren ønsker at vi skal eie egen bolig før vi tar oss råd til bryllup, noe jeg i grunn er enig i. Likevel er jeg usikker på hvilken rekkefølge vi bør gjøre ting, både med tanke på økonomi og at den biologiske kloka tikker, og ønsket om barn øker... Hadde vi hatt romsligere økonomi ville vi nok både vært gift og hatt barn allerede. Så hva bør vi gjøre?

-Fortsette i den jobben jeg har nå, spare opp nok EK til bolig (dette vil ta 1-2 år), gifte oss og vente med utdanningen til vi har fått barn? Men hvordan skal vi få råd til å leve på bare én inntekt (pluss evt. kveld/helgejobbing for min del) med et barn i hus? (studiet jeg ønsker å ta er kun på fulltid)

-Slutte i jobben, begynne å studere nå, og vente med å begynne prøvingen til jeg har fått ny jobb, fått boliglån og (helst) giftet oss. Vi vil da tidligst kunne å barn når jeg er ca. 34.

Det bør nevnes at, dersom vi er så heldige å kunne få et barn nr. 2, hadde jeg helst sett at det var 5-6 år mellom de to, både fordi jeg tror at jeg vil ha mer energi til å følge opp barna dersom vi ikke har to småbarn i hus samtidig, samt at både jeg og samboer har gode erfaringer med at søsken med såpass stor aldersforskjell kan leke godt sammen og også bli nære venner i voksen alder. Men da vil jeg jo være rundt 40 når nr. 2 kommer...

Jeg ønsker ikke å få barn mens jeg studerer. Så hva gjør jeg? Får barn så raskt som mulig, legger studieplanene på hylla og fortsetter i en understimulerende og ikke spesielt godt betalt jobb?

Innspill mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville bare takke for at du tenker deg om :klemmer:

• Liker 1
Gjest Charlie
Skrevet

Det passer aldri å få barn. Dersom alt skulle ha vært på stell alltid, så hadde det vært mange "gamle" foreldre her i landet. Hopp i det, det økonomiske og alt det andre faller på plass etterhvert.

:)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Dere begynner å få dårlig tid hvis dere er over 30 og ønsker 2 barn.

Du må nok prioritere enten barn eller utdannelse.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde hoppet i det, start utdannelse og få barn samtidig, lev trangt noen År . Da er du ferdig med perm og kan gå rett i jobb etter mesteren.

Bryllup og hus er vel det som er mest fornuftig å vente med i din situasjon.

Barn passer aldri/alltid :)

Skrevet

Jeg ville også ha hoppet i det! man vet dessverre aldri hvor lang tid man bruker på å få barn.... Håper dere er blandt de heldige,og at det klaffer raskt. Lykke til med livet! Prøv å tenk slik på det, det er vel bedre å få så mange år som mulig sammen med barna sine, enn å absolutt skulle ha "alt på stell" før dere får barn, og evt risikere at ting tar tid og dere bare rekker et barn?

Gjest Kvikklunsj
Skrevet

Hopp i det. Godt dere ikke tar det for gitt, er langt fra alle som kan få barn. Adopsjon tar laaang tid, pg der tikker klokken og. Jeg hadde aldri orket å begynt baby-styret da jeg var over 30, og hvertfall ikke over 40.. Det er slitsomt for kroppen :-) Det er også større risiko "for det ene og det andre" jo eldre mann er.. Ang. Utdannelse så er det ingen hindring selv om man har barn ;-)

Gjest Gjest
Skrevet

Vår konklusjon var at det aldri passer å planlegge inn et barn, men når barnet har kommet til verden er det hva man gjør det til. Og heldigvis gjør de fleste det til at det passer :)

Gjest wibeke
Skrevet

Helt klart! Tut og kjør!

Dere virker å være ressurssterke og reflekterte mennesker. Det går helt fint å studere til master samtidig som man har barn, men da kan det være lurt å vente med nr to til dere har større overskudd. Å være mor er en velsignelse og vil veie opp for de økonomiske utfordringene. Penger kan dere skaffe dere hele livet, barn kan dere egentlig bare få nå. Hvis dere er raske får dere et barn født i vanndragens år og det er veldig heldig. (innen jan 2013 tror jeg) Husk at enebarn og funksjonelle enebarn gjør det bedre som voksne sosialt og akademisk enn barn med søsken tett i alder så da er det bare tut og kjør for å sikre barnas velferd. Men samtidig så er det mange fordeler med barn tett siden klokken også begynner å tikke. Jeg har ei venninne som fikk to barn tett etter fylte 40 og det har gått helt flott, men hun ønsker at skjebneb hadde gitt henne barna litt tidligere.

Jeg vet ikke om dette er til hjelp, men uansett hva dere velger så husk å fokusere på verdiene og ikke så mye på rammen. Barn og utdannelse er verdier, hus og bryllup er rammen.

Lykke til masse

• Liker 2
Skrevet

Som andre sier: Det passer aldri. Jeg hadde ville gått for barn nå om dere er klar for det.

Skrevet

Enig med de andre her: alt går ikkje på ein gang, de må prioritere kva som er viktigast. Om de vil ha 2 barn før du er 40, ja då er det berre å begynne. Eg hadde kasta prevensjonen, men det er min prioritering.

Me kasta prevensjonen når eg hadde jobba et halvt år som nyutdanna, 27 år. Han hadde utdanning og jobb på plass. Me var ikkje gift (det er me ikkje ennå, økonomisk nedprioritert), og hadde såvidt laga husplanar. Leigde liten leilighet, men når babyen var 18 mdr flytta me inn i nytt sjølvbygd hus. (Det var travelt, ja, men det blei vår prioritering.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...