Gå til innhold

Noen med peiling på hovedsikringer og ampere?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har automatsikringer i skap, og så har jeg 2 gammeldagse hovedsikringer på loftet. Hver på 60 A. I går gikk strømmen i hele kåken, og det viste seg at en av disse hadde gått.

Disse sikringene finnes ikke lenger, men jeg ble fortalt av en elektriker at jeg kunne sette inn 50 A isteden. Det har jeg nå gjort, og det ble lys!!!!

Det jeg lurer på nå er :

Skal det være 50 A på begge sikringene, eller er det ok med 50 A på den ene, og 60 A på den andre (sånn står det nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke setter i en *større* sikring enn den som sto der, er det for så vidt OK.

Det å sette i en større sikring er forresten ikke mulig, fordi de er laget slik at "tuppen" som du stikker inn er større jo større sikringen er, og "bunnproppen" som sitter i sikringsholderen er montert i henhold til hvilken maksimal strøm anlegget ditt tåler.

Jeg vil imidlertid anbefale deg å skaffe en ny 60 A sikring og sette den i, for neste gang du "skrur på" mye på en gang, er det store sjanser for at 50A sikringen kan ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bærjorb

Enig med Arnie!

Vær forsiktig med hvor mye effekt du bruker på kursen. Sett f.eks. varmeovner, støvsugere og slikt som trekker litt strøm, på en annen kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Arnie!

Vær forsiktig med hvor mye effekt du bruker på kursen. Sett f.eks. varmeovner, støvsugere og slikt som trekker litt strøm, på en annen kurs.

Æææh... i et annet hus, i så fall? :ler:

Det var den ene inntakssikringen til huset som gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tidlig på dagen, ok?

Syntes forøvrig at 50A var litt mye ja. Herregud, tror jeg leste 6A.. :ler:

Og du - si fra om du ser en 6A sikring, vil du? Tror nok de er ganske så skjeldne... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...