AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Har fått: Alt er i orden på prøvene under utredning av mannen og meg. Har hatt SA/MA 3 ganger, og ble lett gravid. Nå plutselig, er det ikke så lett å bli gravid! Men vi har også mindre sex enn før... Har nå gått hele 3 måneder siden siste MA-utskraping. Har regelmessig syklus, lever sunt, men stresser av og til litt (flytting/jobbskifte/ting & tang), men holder meg i form og spiser sunt. Røyker ikke, drikker lite alkohol, etc. Samme med mannen. Så hva brister da? Ingen finner feil, spesialistene sier bare "ha sex i de og de 3 dagene" - men det skjer ikke noe. Nøyaktig hva skjer, hvorfor og - når skal det gå riktig? Fattige kvinner med usunt kosthold i slummen føder jo barn...
Athene Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Det er sannsynligvis ingenting dere gjør feil. Jeg forstår at du kjenner på urettferdigheten, og at "selv de" får barn. Tru meg, jeg har vært der. Jeg og mannen 27 år gamle, aldri røykt eller drukket mye, spiser stort sett kun grønnsaker og fisk, trener hver dag, aldri vært syke - og så hadde begge problemer med fruktbarheten. Men det bidrar ikke til noe godt å ha slike tanker - dette med fruktbarhet handler i stor grad om flaks/uflaks. Det er vanlig å gjennomgå alt man gjør, og ikke gjør. Bli opphengt i kosthold og livsstil. Kanskje er det bare uflaks, kanskje er det kromosonfeil hos en av dere. Det er mye som ikke blir avdekket på prøver, det tar tid å få en endelig diagnose, og innimellom får man den aldri. Har dere fått skikkelig hjelp, og henvisning til fertilitetsklinikk? Eller er det fastleger som driver og tester?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 Kjære TS, dette var trist å lese Hvor lang periode har disse 3 SA/MA ène vært over? Og hvor langt på vei har du kommet før det har gått galt? Har dere tatt utvidede blodprøver? Vært på utredning hod gyn eller fastlege? Vet du om de har sjekket koaguleringsevnen til blodet ditt og blodprosenten din? Dette ble mange spørsmål... Prøver å vri hjernene min for kanskje å kunne hjelpe dere
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #4 Skrevet 21. mars 2012 Det er sannsynligvis ingenting dere gjør feil. Jeg forstår at du kjenner på urettferdigheten, og at "selv de" får barn. Tru meg, jeg har vært der. Jeg og mannen 27 år gamle, aldri røykt eller drukket mye, spiser stort sett kun grønnsaker og fisk, trener hver dag, aldri vært syke - og så hadde begge problemer med fruktbarheten. Men det bidrar ikke til noe godt å ha slike tanker - dette med fruktbarhet handler i stor grad om flaks/uflaks. Det er vanlig å gjennomgå alt man gjør, og ikke gjør. Bli opphengt i kosthold og livsstil. Kanskje er det bare uflaks, kanskje er det kromosonfeil hos en av dere. Det er mye som ikke blir avdekket på prøver, det tar tid å få en endelig diagnose, og innimellom får man den aldri. Har dere fått skikkelig hjelp, og henvisning til fertilitetsklinikk? Eller er det fastleger som driver og tester? Hei, alt er som sagt testet, inkludert kromosomer. Alt er i orden og innenfor det som alle liker å kalle normalen. Vårt problem er ikke at jeg ikke blir gravid, men at kroppen ikke fortsetter å opprettholde / utvikle svangerskapet/embryoet/og etterhvert babyen (kommer jo ikke så langt). Kjære TS, dette var trist å lese Hvor lang periode har disse 3 SA/MA ène vært over? Og hvor langt på vei har du kommet før det har gått galt? Har dere tatt utvidede blodprøver? Vært på utredning hod gyn eller fastlege? Vet du om de har sjekket koaguleringsevnen til blodet ditt og blodprosenten din? Dette ble mange spørsmål... Prøver å vri hjernene min for kanskje å kunne hjelpe dere Disse 3 SA/MA'er har vært innenfor 1 år...Så føler stresset. Har gått utover jobb og annet også. Kom 2, 6 og 8 uker før det gikk galt. Har vært til full utredning, det vil si at det som skjemaene tillater av blodprøver til utredning av habituell abort har blitt utført. Resultatene viser at jeg er frisk og normal, akkurat som jeg selv antok. Ja, gynekologer, ja. Fastlege? Tja, kun for å henvise videre. Takk for svarene, men ingen i verden kan tydeligvis hjelpe. Hva skal jeg med en fertilitetsklinikk. De spleier egg og sædceller. De tryller ikke, så kroppen kan vedvare og holde ut et helt svangerskap.
Athene Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 (endret) Hva skal jeg med en fertilitetsklinikk. De spleier egg og sædceller. De tryller ikke, så kroppen kan vedvare og holde ut et helt svangerskap. Jeg har vært i systemet i 4 år, mitt svar var også basert på at det var SA/MA du slet med, selv om jeg skrev fertilitetsproblemer. Gynekologer er eksperter på kvinnen, og kvinnesykdommer. De har ingen utdannelse innenfor utfordringer med mannen, eller kombinasjonen av mannen og kvinnen. En fertilitetsklinikk kan se paret som en helhet. Mange par som sliter med uforklarte SA/MA har klart å beholde etter prøverørsbehandling. Ikke det at jeg mener det går så langt. Hva slags medisinering er det dere har forsøkt da? Progesteronstøtte? Annet? Du virker veldig negativ og avvisende i svaret ditt. Vi forsøker å hjelpe, hva med å svare på det vi spør om i stedet for å bare konstatere at ingen kan hjelpe? Endret 21. mars 2012 av Athene 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 noenganger tar det bare tid. dessverre. jeg har hørt om et par hvor ingen av dem hadde noen åpenbare problemer etter testing osv... men så testet de privat.testet hvor mye testosteron han hadde,...og han hadde for lite...han fikk noen medisiner(jeg husker ikke navnet) og da klaffa det.... sier ikke at det må være det...men går ann å sjekke allefall:)
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har vært i systemet i 4 år, mitt svar var også basert på at det var SA/MA du slet med, selv om jeg skrev fertilitetsproblemer. Gynekologer er eksperter på kvinnen, og kvinnesykdommer. De har ingen utdannelse innenfor utfordringer med mannen, eller kombinasjonen av mannen og kvinnen. En fertilitetsklinikk kan se paret som en helhet. Mange par som sliter med uforklarte SA/MA har klart å beholde etter prøverørsbehandling. Ikke det at jeg mener det går så langt. Hva slags medisinering er det dere har forsøkt da? Progesteronstøtte? Annet? Du virker veldig negativ og avvisende i svaret ditt. Vi forsøker å hjelpe, hva med å svare på det vi spør om i stedet for å bare konstatere at ingen kan hjelpe? Huff, beklager det...mener ikke å ta ut frustrasjonen på dere som vil hjelpe...:-( Takk for svarene! :-) Har ikke fått medisiner, ikke progesteron og annet, fordi prøvene viser at hormonnivåer o.a er i orden. Mannen har tatt genprøve/kromosomprøve, og sædprøve. Ser ok ut. Vet ikke helt hva nå. Det tærer på forholdet. Virker som om barn er blitt en besettelse. Gleden forsvinner av sånt..
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #8 Skrevet 21. mars 2012 noenganger tar det bare tid. dessverre. jeg har hørt om et par hvor ingen av dem hadde noen åpenbare problemer etter testing osv... men så testet de privat.testet hvor mye testosteron han hadde,...og han hadde for lite...han fikk noen medisiner(jeg husker ikke navnet) og da klaffa det.... sier ikke at det må være det...men går ann å sjekke allefall:) Ja, det kan han jo få sjekket!
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #9 Skrevet 21. mars 2012 Har du sjekket blodets koaguleringsevne? vet mange har effekt av blodfortynnende...
Athene Skrevet 21. mars 2012 #10 Skrevet 21. mars 2012 (endret) Har ikke fått medisiner, ikke progesteron og annet, fordi prøvene viser at hormonnivåer o.a er i orden. Mannen har tatt genprøve/kromosomprøve, og sædprøve. Ser ok ut. Vet ikke helt hva nå. Det tærer på forholdet. Virker som om barn er blitt en besettelse. Gleden forsvinner av sånt.. Progesteronstøtte gir man ofte uansett ved gjentatte avbrutte svangerskap, det samme gjelder en del andre medisiner. Også Abyl-E, som brukeren over meg sikter til. Men Abyl-E gir også økt sannsynlighet for SA, så her bør man vite hva man driver med. Selv om gyn mener dere er ferdig utredet trur jeg det er på tide at dere kommer dere videre i systemet. Ingen er ferig utredet før man har ett svar. Og selv når man har svaret kan årsaken være sammensatt. Dette med utredning er så mye prøving og feiling, og det kan ta evigheter før noen tar den prøven som gir et svar - dersom man noen gang finner ut noe. Innimellom finner man aldri ut av hvordan kroppen "tenker". Prøverør er løsningen for mange, da har man hormonstøtte hele veien. Ikke la det bli en besettelse.Vi har etterhvert lært oss å fokusere på hvor godt vi har det uten barn, og kose oss med hverandre. Vi bestiller ferier og tar valg som ikke baserer seg på at "om seks måneder er vi gravide", "om ett år har vi barn". Innimellom blir tanken på å bli gravid større enn gleden ved å være gravid eller bli foreldre. Det er ille nok å være ufrivillig barnløs, om man ikke skal kjøre forholdet i grøfta også. Endret 21. mars 2012 av Athene
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #11 Skrevet 21. mars 2012 Progesteronstøtte gir man ofte uansett ved gjentatte avbrutte svangerskap, det samme gjelder en del andre medisiner. Også Abyl-E, som brukeren over meg sikter til. Men Abyl-E gir også økt sannsynlighet for SA, så her bør man vite hva man driver med. Selv om gyn mener dere er ferdig utredet trur jeg det er på tide at dere kommer dere videre i systemet. Ingen er ferig utredet før man har ett svar. Og selv når man har svaret kan årsaken være sammensatt. Dette med utredning er så mye prøving og feiling, og det kan ta evigheter før noen tar den prøven som gir et svar - dersom man noen gang finner ut noe. Innimellom finner man aldri ut av hvordan kroppen "tenker". Prøverør er løsningen for mange, da har man hormonstøtte hele veien. Ikke la det bli en besettelse.Vi har etterhvert lært oss å fokusere på hvor godt vi har det uten barn, og kose oss med hverandre. Vi bestiller ferier og tar valg som ikke baserer seg på at "om seks måneder er vi gravide", "om ett år har vi barn". Innimellom blir tanken på å bli gravid større enn gleden ved å være gravid eller bli foreldre. Det er ille nok å være ufrivillig barnløs, om man ikke skal kjøre forholdet i grøfta også. På hvliken måte øker dette sjansen for SA? Og hvordan vet man at man ikke er en av de sjansene øker for?
Athene Skrevet 21. mars 2012 #12 Skrevet 21. mars 2012 På hvliken måte øker dette sjansen for SA? Og hvordan vet man at man ikke er en av de sjansene øker for? Fordi den er blodfortynnende, altså av samme årsak som den kan gjøre det lettere for embryoet å feste seg. Jeg undersøkte en del rundt dette i forbindelse med prøverørsforsøk, men da ingenting tilsier at festingen er problemet hos meg ble det vurdert at den økte abortrisikoen gjorde at det ikke var verdt det.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #13 Skrevet 21. mars 2012 Fordi den er blodfortynnende, altså av samme årsak som den kan gjøre det lettere for embryoet å feste seg. Jeg undersøkte en del rundt dette i forbindelse med prøverørsforsøk, men da ingenting tilsier at festingen er problemet hos meg ble det vurdert at den økte abortrisikoen gjorde at det ikke var verdt det. Ok. Hvordan fant du ut at det ikke er selve festingen som er problemet hos deg? Jeg mistet i MA oppdaget i uke 12, fosteret døde ca uke 8, morkaka og livmoren hadde fortsatt å vokse og var i størrelse tilsvarende uke 12.........Hvordan vet jeg hvilke medisiner jeg kan foreslå/ be om?
Athene Skrevet 21. mars 2012 #14 Skrevet 21. mars 2012 Ok. Hvordan fant du ut at det ikke er selve festingen som er problemet hos deg? Jeg mistet i MA oppdaget i uke 12, fosteret døde ca uke 8, morkaka og livmoren hadde fortsatt å vokse og var i størrelse tilsvarende uke 12.........Hvordan vet jeg hvilke medisiner jeg kan foreslå/ be om? Vi vet at han har dårlig sædkvalitet, og at jeg har dårlig eggkvalitet. Vi vet også at jeg har super livmorslimhinne og progesteronproduksjon. (Det tok oss fire år å finne ut alt dette) Jeg har også et veldig sunt kosthold og trener daglig, så legene mente blodgjennomstrømmingen var god nok uten medisinsk støtte. Som jeg skriver over må dere bli henvist videre, og få en second opinion. Jeg har dårlig erfaring med gynekologer som jobber en og en. Og super erfaring med kvinneklinikken på sykehuset, der flere personer diskuterer vår case. Ofte kan det også være en ide å ta en runde i det private, de strekker seg litt lengre og har litt mer tid til å tenke seg om. Du har vært gjennom risikofaktorer for SA/MA med legen? Som koffein, røyk, snus, manglende aktivitet, for mye aktivitet, sukker....?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #15 Skrevet 21. mars 2012 Vi vet at han har dårlig sædkvalitet, og at jeg har dårlig eggkvalitet. Vi vet også at jeg har super livmorslimhinne og progesteronproduksjon. (Det tok oss fire år å finne ut alt dette) Jeg har også et veldig sunt kosthold og trener daglig, så legene mente blodgjennomstrømmingen var god nok uten medisinsk støtte. Som jeg skriver over må dere bli henvist videre, og få en second opinion. Jeg har dårlig erfaring med gynekologer som jobber en og en. Og super erfaring med kvinneklinikken på sykehuset, der flere personer diskuterer vår case. Ofte kan det også være en ide å ta en runde i det private, de strekker seg litt lengre og har litt mer tid til å tenke seg om. Du har vært gjennom risikofaktorer for SA/MA med legen? Som koffein, røyk, snus, manglende aktivitet, for mye aktivitet, sukker....? Så kjedelig at ting tar så lang tid Jeg verken røyker eller drikker, spiser ganske sunt og variert (sikkert litt for mye snop, men tok meg veldig sammen da jeg var gravid og spiste ekstra mye frukt og grønt når jeg egentlig ville ha noe søtt, kuttet ut cola osv) Tok folat og forsøkte å spise variert... Det jeg kan bli bedre på er å trene, eneste jeg gjorde var å gå turer og ganske langt til og fra jobb. Ellers var jeg alt for glad i sex, og skal roe ned neste gang....Legen mente jeg hadde høy blodprosent, nesten 15 -uten å trene og røyke,- noe han sa var rart....?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå