AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Jeg er sånn i tvil om jeg vil undervise på 5.-10. trinn eller vgs. Begge utdanningsmulighetene er like attraktive, altså GLU 5-10 og lektor, i tillegg har jeg lyst å jobbe med ungdom i alle de aldrene. Føler grunnskolelærer åpner for større faglig variasjon, mens lektor på vgs er mer begrenset. Når det kommer til GLU tenker jeg kombinasjonen norsk-engelsk-naturfag-samfunnsfag. Det blir videreutdanning i den av de to sistnevnte jeg ikke tar via GLU. På lektorutdanninga må det nok bli nordisk og historie. Kombinasjonen engelsk og norsk på vgs sies det at er drepende. Hva annet er det fornuftig å kombinere med norsk for undervisning på vgs? Jeg har ikke realfag fra vgs, så kan ikke studere noen av de fagene på universitetsnivå. Men fagkombinasjonen norsk-historie vil gjøre meg lite attraktiv for ungdomsskolen, etter hva jeg har lest. Samtidig vil studering av tradisjonelle fag på uni gi flere muligheter innen f.eks. forskning eller annet arbeid enn GLU. Med master i nordisk på lektorutdanninga vil jeg kun mangle 30 sp fra en ordinær master i nordisk. På mellomtrinnet og ungdomsskolen underviser man elevene i "rette" aldersgrupper. På vgs går det også en del voksne, selvsagt i mindre grad på studiespesialiseringsskoler. Er litt redd nordisk på universitetet kan bli litt heavy. Ah. Valgets kval. Konstruktive tilbakemeldinger mottas med glede. Er ikke interessert svar om at læreryrket er noe dritt, at ungdomsskoleelever er helt jævlige osv. Lærer skal jeg bli uansett ;-) Ser forresten det er mange lærertråder ute og går, men lager en egen slik at jeg ikke okkuperer andres + slik at jeg får bedre svar på det jeg spør om.
Gjest Spinell Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Jeg ville valgt lektorutdanning. Som lektor kan man jobbe både i ungdomsskolen og i videregående, og lønnsnivået er noe høyere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå