Meg88 Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 hei. jeg har en gutt på 8 mnd som fremdeles får mye pupp. han har et grøtmåltid på kvelden og litt frukt på dagen. helsesøster har ymtet frempå om at dette er for lite. hun maser også fælt md å begynne med brødskive. når begynte barna deres med dette? gutten min har ingen tenner. ksn legge til at han ikke er spesielt glad i middagsmat...
^me^ Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 hva med og gi han en skalk?en venninne av meg sa at hun husker at de brukte skalk som babyen kunne tygge på når de fikk tenner, kanskje det og kan brukes til introdusering til brød også?
itchii Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 Min bebbis bare vaser med brødet, liker å putte det i munnen, men med bare tre tenner får han ikke gjort så mye vettugt med det. Ender ofte opp med et sammenklemt ''brødlokk'' i ganen jeg må fjerne for han. Vi kjører stort sett tre måltider pr dag, men det er verre nå for han er seriøst grøtlei. Får han fruktmos/pure i tillegg (50/50 på skjea) går det som regel ned da. Vi har olje i grøten for mer kalorier, gir avokado (det eeelsker han), han får gått kokte grønnsaker når vi spiser middag (brokkoli er favoritten). Og vi prøver å ta av til han av vår middag før vi salter, så han om ikke annet får smake på det vi spiser. Ofte må det stavmikses litt. Mykt frukt er og populært, særlig mango, banan var det første han fikk, så det har han gått lei av. Smoothie er en hit, også litt fordi han syns det er så gøy å drikke av glass. Vi har i eggeplomme og olje for næringsverdiens skyld. Amming er det vel ca hver 3. time døgnet rundt ennå (i snitt med hyppigere morgen og kveld). Han fortrekker klart pupp fremfor mat, så det blir endel matsvinn i løpet av dagen siden jeg prøver å friste han med noe minst dobbelt så ofte som han faktisk gidder :gjeiper: Merker det krever mer kalorier å holde veksten igang nå som han har blitt så aktiv!
Meg88 Skrevet 19. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 19. mars 2012 Takk for svar. Olje i grøt og mos? Det har jeg ikke tenkt på. åssen olje bruker dere da?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Det er kanskje litt lite for en på 8 mnd ja. Jenta mi var oppe i 4 gode måltider hun på den alderen. Mener også å huske at min kresne og småspiste gutt, nå 3-år, også hadde 3-4 faste måltider på den alderen. Du kan jo begynne med å innføre et måltid til om morgenen, f eks. grøt. Så litt frukt eller grønnsaksmos midt på dag. Brødskiver kan du øve litt på. Noen bittesmå biter nå og da, f eks i forbindelse med de andre måltidene. Bløt de opp i litt mme/mm så blir de lettere å løse opp i munnen. At de ikke har tenner er ingen hindring, det er lenge til de har såpass med tenner at de klarer å tygge maten skikkelig. Så det gir ingen grunn til å utsette. Øvelse gjør mester, ikke alltid at løsningen er å utsette "problemet". Og ang oljer i maten, f eks kaldpresset rapsolje og linfrøolje(omega 3), evt olivenolje, men den setter gjerne litt smak.
Meg88 Skrevet 19. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 19. mars 2012 Når på døgnet ga du disse fire måltidene da? Det er vel kanskje ikke så relevant, men. Jaja... vi får prøve å øke litt da forstår jeg:)
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 De trenger ikke tenner for å tygge brød Jeksler, som er det vi faktisk tygger mat med, får ikke barna før de nærmer seg to år Før det så tygger og finfordeler de ved å bruke gommene og tunga. Mange barn mister motet om du gir dem skorpe da, så den kan være lur å fjerne i starten. Her gir jeg ofte en brødskorpe-remse med litt leverpostei eller smør på til gutten mens jeg lager frokosten hans, så har han noe å gnavle på og utforske/leke med der han sitter De fleste babyer vil gjerne spise det vi voksne spiser. Så om du har barnet sittende i stolen sin/på fanget ditt når dere spiser, så gi barnet av maten dere spiser (selvfølgelig ikke sterkt krydret eller saltet mat). Har sett babyer som kniper igjen munnen til både søte yoghurter og fruktmos, men som ivrig gnavler på et rundstykke med smør om de får sitte til bords mens foreldrene spiser. Ikke gjør måltidene så høytidelige, men bare stikk til barnet noe nytt og spennende å spise flere ganger om dagen. Her spiste gutten brødskive med makrell i tomat fra han var 6 mnd gammel (og med bare to tenner i underkjeven), men han har alltid vært særdeles enkel i matveien, så tror ikke mange kan sammenlignes med ham
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #8 Skrevet 19. mars 2012 Når på døgnet ga du disse fire måltidene da? Det er vel kanskje ikke så relevant, men. Jaja... vi får prøve å øke litt da forstår jeg:) Fikk(får) mat hver 3-4 time. Hun er 11 mnd nå og måltidene hennes har vært sånn fra hun var 7 mnd: Ca 8-8.30: Frokost, grøt(av ca 1-1 1/4 dl vann) og vann til drikke Ca 11.30-12: 1-2 Brødskiver, fruktmos og vann til drikke 15.30: Middag, hjemmelaget eller glass, vann til drikke, evt fruktmos til dessert Ca 18-18.30: Grøt, samme mengde som frokost. Jeg sluttet å amme ved 8,5 mnd. Fram til hun var 9,5 mnd fikk hun mme om natta(fikk ikke i henne på dagen). Nattavvente ved 9,5 mnd og fra da har hun fått mme på dagen i stedet. Ca 3 dl tilsammen. 1,5 dl om morgenen før frokost og ca 1,5 dl fordelt på 1 el 2 flasker i løpet av dagen. Drikker også 3-4 dl vann i løpet av dagen.
Harlekin Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 Det er slettes ikke alle babyer som spiser 4 måltider i den alderen, det er minst like vanlig å spise mindre. Så lenge han legger på seg og er fornøyd, er det ingen grunn til stresse med fast føde. Han er fremdeles bare 8 mnd, og melk skal være hovedføden frem til ca. 1 år. Prøv forskjellige ting med jevne mellomrom, da blir han mer og mer vant til fast føde. Det blir sikkert ekstra gøy med ting som han kan holde og sutte/gnage på selv.
Meg88 Skrevet 20. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 20. mars 2012 Han er fornøyd, men legger visst ikke bra på seg lenger. Trenger nok mer næring enn hva jeg kan tilby. takk for svar. hører gjerne hvordan flere gjør det..
LineGourmet Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 Her har vi 3 måltider pr dag + pupp Hva måltidene består av varierer litt, men akkurat nå er det: "frokost" - aprikosmos med noe havregrøt (mere frukt enn grøt) ca 1-1,5 dl totalt. "lunsj" - 1 brødskive med leverpostei uten skorper. Beste han vet Trengte noen ganger å bli vant til brødbitene, men tok det raskt og syns det er kjempegøy om jeg/vi spiser brødskive samtidig Tar litt tid da.. I tillegg får han bløtkokt eggeplomme til forrett Det er også nammis. "kvelds" - ca 60/40 % avokado/pæremos (og 1 ts rapsolje) med litt havregrøt (banan/bringebær). Mere frukt enn grøt, ca 1,5 dl totalt. Mannen som foreslo at jeg skulle blande i litt grøt for mere karbohydrater, og jammen falt det bedre i smak enn kun avokado-pæremosen Virker som han foretrekker at maten er lunken eller helst kald. Vi prøver også å innføre middag, og han får smake på ting hele tiden. Men middagsglass spiser han ikke, har forsøkt et par ting hjemmelaget og det har gått... men vi fikk litt magevondt og har en liten pause nå.. Han får pupp mellom måltidene og jeg passer på at det går minst 2 timer fra pupp til neste måltid, hvis ikke er det lite som går ned. Ammer hver 3 time på natta
Meg88 Skrevet 20. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 20. mars 2012 Flere, flere! :-) Jeg ammer fremdeles 2-3 ganger på natten jeg også dessverre. Sukk. har så lyst til å slutte. kanskje det blir bedre nå som vi innfører mer grøt?
Villemoe Skrevet 20. mars 2012 #13 Skrevet 20. mars 2012 Vi har ei som spiser grøt, brød med leverpostei og frukt. Har prøvd med forskjellige middager, men det er ikke særlig godt. Tørt svinekjøtt var godt da .. Og får mme 3 ganger om dagen. Sover hele natten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå