Gå til innhold

Høyrentekonto Ya bank eller sparesmart


Sweet_Love_Kiss

Anbefalte innlegg

Yabank har satt ned renten til 3.50%, men det er fortsatt en god rente. :)

Jeg så det nå, men på min høyrentekonto under betingelser står det fremdeles 3,7%. Når de eventuelt fjerner det vil jeg nok gå tilbake til Bank Norwegian.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har Yabank og er kjempefornøy med dem. De har utviklet seg mye siden jeg ble kunde (fått nettbank osv.), så det kommer nok flere tilbud fra dem etter hvert. Jeg vurderer nå å få høyrentekonto i Nordax istedet (pga renta), men de har jo så få muligheter. Veldig greit med en høyrentekonto man kan betale regningene fra, for da kan pengene stå der mellom inntjening og bruk :)

Er alltid der jeg får best renter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vil jeg anta at bank norwegian setter ned renten, og da er man like langt. :)

Hvorfor skulle de gjøre det? De vant jo BankNM i 2011 i Dine Penger og det er jo liksom det de er kjent for, så jeg synes det virker lite sannsynlig. Uansett, jeg sparer der det er best rente og hvor det mest brukervennlig (ergo er det ingen vits med 4,7% i rente hvis det er vanskelig å få tatt ut penger). Sant sett er jeg aller mest fornøyd med Bank Norwegian, og så lenge de har samme rente velger jeg sistnevnte glatt. Enn så lenge har jeg heldigvis 3,7% rente.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle de gjøre det? De vant jo BankNM i 2011 i Dine Penger og det er jo liksom det de er kjent for, så jeg synes det virker lite sannsynlig. Uansett, jeg sparer der det er best rente og hvor det mest brukervennlig (ergo er det ingen vits med 4,7% i rente hvis det er vanskelig å få tatt ut penger). Sant sett er jeg aller mest fornøyd med Bank Norwegian, og så lenge de har samme rente velger jeg sistnevnte glatt. Enn så lenge har jeg heldigvis 3,7% rente.

Mvh Yvonne :heiajente:

YaBank er også kjent for dette, vunnet bank NM 5 år på rad eller noe.

Edit: 6år

Endret av amonyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

YaBank er også kjent for dette, vunnet bank NM 5 år på rad eller noe.

Edit: 6år

At de har hatt 3,7% ja, ikke 3,5%. Uansett, Bank Norwegian vant jo nå over YaBank selv om YaBank hadde høyere rente. Selv om én bank forandrer sin rente betyr det jo ikke at andre velger å følge etter. Jeg tror ihvertfall det er lite smart av Bank Norwegian å endre sin rente om de vil vinne kunder i fremtiden.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At de har hatt 3,7% ja, ikke 3,5%. Uansett, Bank Norwegian vant jo nå over YaBank selv om YaBank hadde høyere rente. Selv om én bank forandrer sin rente betyr det jo ikke at andre velger å følge etter. Jeg tror ihvertfall det er lite smart av Bank Norwegian å endre sin rente om de vil vinne kunder i fremtiden.

Mvh Yvonne :heiajente:

Har du link til at de vant over YaBank? For det jeg kan se er at det er delt førsteplass mellom flere banker. YaBank vant beste lønnskonto, Norwegian og sparesmart vant beste konto for høyere innskudd, OBOS vant beste fleksilån og DinBank vant beste boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du link til at de vant over YaBank? For det jeg kan se er at det er delt førsteplass mellom flere banker. YaBank vant beste lønnskonto, Norwegian og sparesmart vant beste konto for høyere innskudd, OBOS vant beste fleksilån og DinBank vant beste boliglån.

Bank Norwegians sider. Hvis dette ikke stemmer så lyver de i såfall, og jeg kan ikke se for meg hvorfor de skulle gjøre det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bank Norwegians sider. Hvis dette ikke stemmer så lyver de i såfall, og jeg kan ikke se for meg hvorfor de skulle gjøre det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg kan ikke se at de har skrevet det noe sted. Men klart de vinner over YaBank på høyere innskudd, da renten på innskuddet blir mindre hos YaBank når du har mer penger. De tar ikke høyde for service osv. i bank NM, kun renten/det du tjener økonomisk på å ha banken.

Hadde Dine Penger hatt en kategori for innskudd under 50.000, da hadde YaBank vunnet (ved nåværende tidspunkt).

Må derimot si jeg er litt sur og skuffet over YaBank, når jeg først får beskjed om at de setter OPP renten, så setter de den ned etter bank NM ;) Men det er ennå noen måneder igjen til dette har effekt for meg, så vi får se hva det blir til. Vet ikke ennå om jeg skal bytte. Har lyst på den gode renten i Nordax, som sagt, men de har så vanskelige rutiner for uttak, at de er diskvalifisert fra bank NM, hehe.

Endret av amonyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Bank Norwegian sin rente var på 3.50, når Ya bank sin var på 3.70, så sier det seg selv at også BN kommer til å sette ned 0.20 og ende opp på 3.30. Dessuten så ligger jo Yabank og BankNorwegian likt nå på 3.50, og da kan det være greit å holde seg til Ya bank, og Bank Norwegian kommer garantert til å sette ned renten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,50% rente. Sparekonto hos Norwegian har mange ganger blitt kåret til den beste man kan ha, flere her inne på kg har den også, og er veldig fornøyde :)

hmmm, ja om dere er fornøyde med banken når det gjelder å sette inn penger, ts ut penger. noen plasser må man søke om å få ut pengene... høres veldigt komplisert ut.. jeg har ikke tenkt å spare i flere år som gjør meg bundet. hehe takker for svar :)

Unnskyld, men man er jo idiot om man bevisst velger en bank som gir dårlig rente, som f.eks. Bank Norwegian eller Ya bank! Det er å si nei takk til "gratis" penger.

Og når banken du har valgt ikke lenger ligger på rentetoppen, skifter du ganske enkelt bank.

Jeg gjentar, sjekk med: http://www.finansportalen.no/Bank/Bankinnskudd

Der kan du også se hva renteforskjellen utgjør i kroner, for ditt sparebeløp.

Det er ingen bank du må "søke" til for uttak. Nordax trenger et skriftlig skjema, men når de ligger såpass høyt over neste bank, ville jeg spist den lille ulempen.

Men selvfølgelig, det er avhengig av hvor stort beløp du skal sette inn.

Hvis det du har et så lite beløp at renteforskjellen bare blir noen kroner forskjell totalt, spiller rentenivået ingen rolle.

Men for all del, velg Norwegian eller YaBank hvis det er det du har lyst til, om renten ikke har betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sparesmart, og er veldig fornøyd!

Renten er god (i skrivende stund 3,70 %), man kan ta ut penger så ofte man vil og det er INGEN gebyrer. Når man logger inn kan man se hvor mye renter som er beregnet hittil i år (oppdateres daglig). Rentene får man utbetalt 1. januar.

"Ulempene" er man ikke får noe Visa-kort, og nettbanken er heller ikke den aller mest brukervennlige.

Det gjør meg ingenting, for jeg bruker jo banken til å spare. Har man et kort til kontoen er det lettere å la seg friste til å ta ut litt nå og da. Trenger jeg penger går det jo an å overføre til en av de andre kontoene mine.

Gratis bank med høy rente! Hvis du vil spare er sparesmart perfekt, men som dagligbank er det ikke noe særlig. Jeg har to andre banker jeg bruker til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Hva med Svea Finans? Rente på 3,85% er jo ikke verst. Vurderer den selv. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ånei... hjelp så mange forskjellige meninger... uff hehe .... hva skal jeg velge! :P jeg vil ha en bank der det er lett å sette inn penger og ta ut, uten gebyrer.... og som ikke koster noe å ha... tror det blir sparesmart... hmmm... hvor lang tid tar det før du får pengene ¨på kontoen når du tar ut fra sparesmart. gjelder renta fra 1 januar uansett når jeg tar inn pengene eller må jeg ha hatt dem der 1 år først...

Finnes det en bank som utbetaler renter 1 gang i måneden?

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ånei... hjelp så mange forskjellige meninger... uff hehe .... hva skal jeg velge! :P jeg vil ha en bank der det er lett å sette inn penger og ta ut, uten gebyrer.... og som ikke koster noe å ha... tror det blir sparesmart... hmmm... hvor lang tid tar det før du får pengene ¨på kontoen når du tar ut fra sparesmart. gjelder renta fra 1 januar uansett når jeg tar inn pengene eller må jeg ha hatt dem der 1 år først...

Finnes det en bank som utbetaler renter 1 gang i måneden?

:popcorn:

Renta gjelder i antall dager du har hatt pengene på konto, om du setter inn penger i dag 25 mars, så gjelder den fra i dag til den dagen du tar ut alle pengene. Renta går opp og ned alt etter innskudd og uttak i mellomtiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renta gjelder i antall dager du har hatt pengene på konto, om du setter inn penger i dag 25 mars, så gjelder den fra i dag til den dagen du tar ut alle pengene. Renta går opp og ned alt etter innskudd og uttak i mellomtiden. :)

Ikke renta, SUMMEN av pengene av renta går opp og ned alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med Svea Finans? Rente på 3,85% er jo ikke verst. Vurderer den selv. Noen som har erfaringer?

Jeg har åpnet konto hos Svea Finans. Det er klønete, ved at du har logger deg inn med passord og er knyttet opp mot en fast uttakskonto, men siden dette er en høyrenteplassering og ikke brukskonto spiller det ingen rolle.

Foreløpig har jeg under 10.000 der, men når BlueStep nedsetter renten med 0,4% kommer jeg til å overføre det jeg har der til Svea opp til grensen 800 000.

Alle spør om erfaringer. Who cares! Gå etter høyeste rente og vær illojal. Bransjen er strengt regulert, og hvis de fremkommer på finansportalen.no regner jeg med at de har alle autorisasjoner m.v. i orden.

Bare sjekk grundig om de har norsk eller utenlandsk innskuddsgaranti, hvilket innebærer i praksis garanti og et maks. innskudd på hhv 2 mill.(norske regler) og 750-800.000 (EU-regler).

Hvis verst skulle komme til verst, og banken går konkurs har jeg lurt på hvordan garantien virker i praksis, dvs. hvor lang tid det går før man får utbetalt beløpet. Tror det maks er noen måneder. Men jeg er vel egentlig fornøyd så lenge de er dekket av garanti. Anser sannsynligheten som lav for at noe slikt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her stod det faktisk på Svea:

http://www.sveafinans.no/privat/spare/garanti_1

Svea Finans NUF opererer under konsesjon innvilget av Finansinspeksjonen i Sverige, og er en del av den svenske stats innskuddsgarantiordning som omfatter kontohavers innskudd i banker, kredittselskaper og verdipapirselskap.

Garantien omfatter alle vanlige sparekontoer. Unntak fra garantien er først og fremst individuelle pensjonssparinger, plassering i verdipapir eller verdipapirfond. Kontoen omfattes av den svenske stats innskuddsgarantiordning. Garantien gjelder opp til SEK 800 000,- eller, dersom større, det beløpet i SEK som tilsvarer 100 000 euro per juridiske enhet, når retten til erstatning inntrer.

Retten til erstatning inntrer dersom foretaket går konkurs. Innskuddsgarantinemnden betaler da ut erstatning til kundene innen 3 måneder fra den dag da foretaket gikk konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saldo til og med kr. 500.000.00 forrentes med 3,7%, saldo over kr. 500.000.00 forrentes med 3,3% og saldo over kr. 2.000.000.00 forrentes med 2,4%. Mener at Bank Norwegians grense er høyere.

Mvh Yvonne :heiajente:

I yabank har man imidlertid mulighet til å ha et ubegrenset antall konti, og saldogrensene gjelder per konto. Yabank har forøvrig blitt norgesmestere i bank 5-6 år på rad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har prøvd fastrente på innskudd, hva skjer når bindingstiden er omme? Får man vite i god tid hva den nye renten blir? Må man velge å binde seg igjen for en ny periode hvis man fortsatt skal bruke den samme kontoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...