Gyldenløwe Skrevet 15. januar 2004 #1 Del Skrevet 15. januar 2004 Er det noen som med suksess har brukt BSU til annet enn kjøp av bolig? Jeg har med renter oppunder 100.000,- i BSU, men har siden jeg begynte sparingen vært så heldig å arve en leilighet. Så nå sitter jeg med nedbetalt leilighet og en slump BSU. Nå er det ikke umulig at jeg flytter om noen år, enten ut av byen eller til større leilighet, og på så vis kan la BSU-pengene gå inn i potten der. Men det er like sannsynlig at jeg blir boende der jeg gjør nå i lang tid. Leiligheten er gammel og slitt, og trenger sårt en oppussing. Der kunne BSU-pengene mine komme godt med ... Er det noen som har brukt BSU til oppussing av lelilghet uten tap av renter? Reglene sier vel "til boligformål", men jeg mener å ha hørt at det tolkes og praktiseres litt ulikt rundt omkring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. januar 2004 #2 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg vet ikke hvordan reglene er med tanke på å bruke BSU-penger direkte på oppussing. Men jeg tror det går greit. Men si at det ikke er tillatt. Da løser du problemet på følgende måte: Ta opp boliglån i bank på 100.000, som skal gå til oppussing. Betal ned boliglånet med BSU-pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigella Skrevet 15. januar 2004 #3 Del Skrevet 15. januar 2004 Ta opp boliglån i bank på 100.000' date=' som skal gå til oppussing. Betal ned boliglånet med BSU-pengene.[/quote'] Sjekket litt rundt dette for noen mnd siden. Poenget var at man er prisgitt hvert enkelt likningskontor, så jeg ringte mitt likningskontor og forhørte meg. (Jeg ble rådet til dette av banken). Å betale ned lån på den måten Matahari beskriver var helt greit. Å tømme BSU'n min og pusse opp badet var også greit... helt til jeg ønsket å få dette skriftlig bekreftet fra likningskontoret. Da var det plutselig ikke greit lenger (saksbehandler sjekket regelverket), jeg ville tape renter og tidligere skattefradrag osv. Jeg lærte også noe annet i denne saken. Likningskontoret kan ikke holdes til ansvar for en skriftlig bekreftelse av den type jeg ba om!! Den kan bare oppfattes som rådgivende, ikke bindende fra likningskontorets side... Forreligger visstnok ett forslag om å lovpålegge likningskontoret å stå til ansvar i denne type saker. Vet ikke hvordan dette står pr idag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2004 #4 Del Skrevet 15. januar 2004 Hei! Min BSU konto kunne brukes i år. Jeg ringte ligningskontoret. Pengene MÅTTE gå til nedbetaling av gjeld. Men det de foreslo var å betale med gjelden med bsu pengene og deretter låne tilsvarende beløp som man brukte på oppussing etc. Men om du ikke har noe gjeld så vet jeg ikke. Planlegger du å kjøpe en annen bolig kan du spare pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyldenløwe Skrevet 15. januar 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 15. januar 2004 Det er det, jeg har ikke noe gjeld utenom studielånet Fryktelig problem Planlegger ikke kjøp av bolig med det første, men jeg regner jo ikke med å blir boende der jeg bor for alltid. Men det er liksom nå jeg har behov for pengene, ikke når jeg er godt voksen (vel ok da, enda voksnere :blunke: ) og etablert ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lenny Skrevet 16. januar 2004 #6 Del Skrevet 16. januar 2004 bsu-pengene skal brukes enten til kjøp,oppussing eller nedbetaling av bolig. bruker du pengene på noe annet så må du skatte av de må tilføye at banken min,gjensidige nor sa det er greit å bruke bsu til oppussing.men det med likningskontoret var nytt for meg :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flo* Skrevet 18. januar 2004 #7 Del Skrevet 18. januar 2004 Boligsparing for ungdom (BSU) Lov om skatt av 26 mars 1999 nr 14 (skattel) gir regler om skattefradrag ved boligsparing for ungdom. Det er gitt utfyllende regler i Finansdepartementets forskrift av 19 nov 1999 nr 1158. Artikkelen gir en oversikt over spareformen knyttet til både opprettelse, spareperioden, og anvendelsen av BSU-midler. Hvorfor bør man spare i BSU? Sparing i BSU vil redusere årets utliknete skatt, idet sparingen gir rett til fradrag i skatt av årets innbetalte sparebeløp. Ved opprettelse av en BSU-konto kan man begynne tidlig med systematisk sparing med tanke på senere anskaffelse av egen bolig. Man vil på denne måten opparbeide et godt kundeforhold til banken, og dette vil kunne gjøre det lettere å få boliglån. Forskriftene gir banken plikt til å tilby sparer inntil 4 ganger innestående på BSU-konto som førsteprioritets pantelån, forutsatt at man ellers er kredittverdig. I tillegg får man som regel god rente på innestående beløp på en BSU-konto. Hvem kan spare i BSU? Alle kan spare i BSU til og med inntektsåret de fyller 33 år. For ektefeller gjelder beløpsgrensen hver ektefelle, selv om de lignes felles. Ektefellene må imidlertid opprette hver sin BSU-konto. Det er ikke adgang til å fortsette sparingen etter det året skattyter har fylt 33 år. Dersom man tidligere har benyttet seg av ordningen, og brukt sparebeløpet til å skaffe bolig, er det ikke anledning til å åpne ny BSU-konto. For full utnyttelse av BSU, må sparingen begynne senest det år man fyller 27 år. Hvor mye kan man spare? - sparing Hver person kan spare inntil kr 15 000 pr år. Forrige års opptjente renter inngår ikke i årets sparebeløp. Årets innskudd må være innbetalt på BSU-konto senest 31 desember i inntektsåret. Innskudd må minst stå over et årsskifte for å gi rett til fradrag. Det er ikke krav om at det spares et fast beløp pr år, eller at det spares like mye hvert år. - total sparing Øvre grense for hvor mye hver person kan spare i BSU, er kr 100 000. Opptjente renter inngår ikke i dette beløpet, slik at total saldo på BSU-konto kan overstige kr 100 000. Det er ikke anledning til å sette inn penger på konto etter at grensebeløpene er overskredet. Totalt innestående på konto regnes med i skattyters skattepliktige formue. Årets rente av innestående på konto regnes med i skattepliktig inntekt. Skattefradrag Fradrag i skatt gis med 20 % av beløp satt inn på BSU-konto i løpet av året. Dersom skattyter sparer maksimalt beløp i inntektsåret, kr 15 000, gir dette altså kr 3 000 mindre i skatt. Fradraget gis i innskuddsårets skatt på inntekt og trygdeavgift. Dersom man ikke har inntekt et år, for eksempel pga studier, får man ikke skattefradraget. Det er ikke anledning til å føre ubrukt fradrag frem til et senere år. En direkte fradragsrett i skatt er gunstigere enn de alminnelige bestemmelser om fradragsrett for utgifter i årets inntekt. Hva kan sparebeløpet brukes til? - anskaffelse av ny fast bolig Sparebeløp og renter påløpt til og med det år skattyter fyller 33 år, må brukes til anskaffelse av ny fast bolig. At boligen skal være ny vil si at den må være anskaffet etter at man opprettet BSU-konto. Det er uten betydning hvordan man blir eier av boligen, for eksempel vil man kunne benytte sparebeløpet til å kjøpe ut andre arvinger av arvet eiendom. Som kjøpesum regnes også betaling av renter og avdrag på lån til boligen. Bolig som er anskaffet til skattyters egen bruk regnes som ny fast bolig, selv om skattyter pga arbeid eller lignende grunner som han ikke kjente til på kjøpstidspunktet, er forhindret fra å ta den i bruk. BSU-midlene kan videre brukes til å kjøpe bolig man allerede bor i men kun leier, for eksempel ved kjøp av Forsvarets leiebolig, ved omdannelse av andelsbolig til selveierbolig, eller når man som samboer kjøper seg inn i en bolig som den andre samboeren eier. En skattyter har adgang til å foreta innskudd på konto også etter at vedkommende har anskaffet bolig, såfremt det ikke gjøres uttak fra kontoen. Det kan være hensiktsmessig å fortsette sparingen inntil man enten når maksimalt sparebeløp på kr 100 000, eller til og med det året man fyller 33 år. Dette fordi man da får utnyttet skattefradraget maksimalt. Videre er det som regel god rente på BSU-konti, og nedbetalingen på boliglån med sparebeløpet vil kunne redusere belåningen vesentlig. - hvilke utgifter kan BSU-midler brukes til Uttak fra BSU kan brukes til - kjøpesum for bolig - betaling for andel i borettslag - betaling av renter og avdrag på boliglån - byggesum ved bygging av bolig Uttak fra BSU kan ikke brukes til - betaling av arveavgift for arvet bolig - påkostning eller vedlikehold av bolig Flytting mellom banker Det er anledning å flytte BSU-konto fra en bank til en annen. Forutsetningen er imidlertid at innskuddsbeløpet overføres direkte mellom bankene. - flere uttak, ev uttak underveis Det er adgang til å foreta flere uttak fordelt over flere år, så lenge midlene brukes i tråd med forutsetningene. Etter at man har foretatt første uttak, er det ikke lenger anledning til å fortsette sparingen på BSU, selv om man ikke har nådd maksimalbeløpet, eller er under 34 år. Det er ikke satt noen frist for når man må foreta uttak fra BSU-konto. Når skattyter tar ut penger fra kontoen må disse imidlertid brukes innen årsskiftet. Det er ikke tilstrekkelig at pengene er brukt til forskuddsbetaling for arbeider som skal utføres neste år. Dersom uttaket ikke er brukt innen årsskiftet medfører dette brudd på vilkårene. Brudd på vilkårene Dersom skattyter tar ut tidligere års sparte beløp, og ikke benytter beløpet i samsvar med formålet, anses dette som brudd på vilkårene. Det samme gjelder uttak av renter det året man fyller 33 år eller tidigere. Vilkårene anses ikke brutt ved uttak av årets innskudd før utgangen av året. Skattyter kan fritt disponere renter påløpt etter inntektsåret vedkommende fyller 33 år. Dersom skattyter dør uten å ha benyttet pengene, vil BSU-kontrakten falle bort slik at tidligere skattefradrag for utført sparing blir endelig og investeringsforpliktelsene for det akkumulerte sparebeløp bortfaller. Eventuell ektefelle kan overta kontoen uten at det anses som brudd. Dersom gjenlevende ektefelle har egen BSU-konto, skal sparemidlene overføres til denne konto. Overstiger sparebeløpet kr 100 000 ved overføringen kan det ikke spares mer under ordningen. Maksimalgrensene for skattefradrag gjelder som for en sparer, gjenlevende får ikke dobbelt skattefradrag selv om avdøde hadde fylt opp årets innskudd før vedkommende døde. Overdragelse av hele sparebeløpet til ektefelle ved separasjon eller skilsmisse gjelder ikke som brudd på vilkårene. Dersom pengene brukes til annet enn anskaffelse av ny fast bolig, kommer de til beskatning. Beregning av tillegg i skatt, dersom vilkårene brytes Det skal beregnes et tillegg i utliknet skatt som tilsvarer de samlede skattefradrag skattyter er gitt ved sparingen. For kr 100 000 spart i BSU har skattyter fått kr 20 000 i direkte skattefradrag. Dette innebærer at kr 20 000 beregnes som et tillegg i utliknet skatt i uttaksåret. Dersom deler av beløpet er benyttet i samsvar med forutsetningene, skal det bare beregnes et tillegg for den delen av midlene som ikke er benyttet slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå