Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottar AAP og får utbetalt 9400 kroner per måned.

Husleie + strøm + innboforsikring = 4900 per måned.

Har gluten- og melkeintolleranse, og får da ikke støtte til fordyret kosthold. Bruker 3500 på mat per måned, fordi jeg er nødt til å bake mitt eget brød.

Damen i telefonen på NAV kontoret sa at regnestykket er slik:

utbetalt fra NAV - faste utgifter - SIFOs standardbudsjett = (om man går i minus) sosial stønad

Men, når jeg tidligere har søkt om sosial stønad til å dekke lege og medisinutgifter frem til egenandelstaket er nådd har jeg fått beskjed om at de pengene jeg får på AAP skal dekke alt og at SIFOs standardbudsjett ikke var noe de brydde seg med.

Ifølge SIFOs standardbudsjett skal jeg bruke 7260 kroner per måned.

Utbetalt fra NAV - faste utgifter - Sifos standardbudsjett =

9400 - 4900 - 7260 = -2760

I tilegg kommer da kostnadder for fordyret kosthold, samt fysioterapi og annen nødvendig trening.

Jeg skjønner ikke hvordan det er meningen at jeg skal klare å få det til å gå rundt.

Har søkt om lån i flere banker, men har selvfølgelig fått avslag.

Har vært veldig heldig å fått låne penger fra besteforeldrene mine, men jeg synes det er veldig vondt å snylte på dem. (selvom jeg selvfølgelig skal betale tilbake inkludert renter).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du søkt bostøtte? Jeg vet ikke noe om satsene for enslige, men du kan jo forhøre deg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke bostøtte fordi jeg eier boligen min selv, og ikke har gjeld.

Skrevet

Jeg eier ikke bolig og har ikke gjeld og jeg får.

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er helt forskjellige satser for om man eier eller leier bolig.

Skrevet

Tror det er helt forskjellige satser for om man eier eller leier bolig.

Ja, det er nok sikkert det.

Skrevet

Det skader jo ikke å sende inn en bostøttesøknad. Så får du en skikkelig vurdering iallefall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt om bostøtte flere ganger og har fått klart svar om at det får jeg ikke. Men jeg forstår ikke helt hvordan dette med AAP og sosial stønad fungerer. Er det noen her inne som fast får AAP og sosial stønad?

AnonymBruker
Skrevet

Selg boligen og kjøp noe billigere. Da får du penger til overs frem til du er tilbake i arbeid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer aldri til å komme tilbake i arbeid. Kan heller ikke selge av juridiske grunner.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du får sosialstønad når du eier bolig. Dersom du ikke kan selge og heller ikke kommer tilbake i jobb, er det nok best å lære seg å leve på det man får.

AnonymBruker
Skrevet

Men damen i telefonen som jobber med dette sa jo at det er vanlig at de som mottar AAP også mottar en viss sum som sosial stønad.

Er det virkelig ingen her inne som får dette? Eller har hørt om det?

Skrevet (endret)

du trenger lege-ærkleringer på hva du ikke tåler av mat, og at dette fordyrer kostholdet ditt

ta vare på alle kassalapper i en mnd , og sjekk prisene på de ordinære produktene (de du ikke tåler) også de som du velger bort av ferdigmat/halvfabrikat som du må lage fra bunn -regn ut kostnadene for deg

-brød regn ut hva et enkelt brød koster deg å bake av ingredienser og strøm og velg det billigste kjøpe-brødet som prisammenligning

regn ut differansen - søk om å få differansen som sosialhjelp-legg ved lege-ærkleringene og kassalappene

legg ved budsjettet ditt som har alle utgifter med - fysioterapi og trening , tannlege og lege , klær og sko , telefon, lisens og internett, hus og forskringer ,strøm og søk igjen om å få fysioterapi og trening dekt til frikort fordi det er nødvendig for å holde helsa og funksjonen oppe

håper det ordner seg , lykke til

opps glemte å si du må ha lege-ærklering på fysioterpi og trening også

Endret av muttra
Gjest Frk.Poppins
Skrevet (endret)

Eier du bolig og mottar sosialstønad? (uten aap`èn?)

Edit: Oi,missforsto litt:/ Nei, du kan umulig motta sosialhjelp/stønad om du eier egen bolig. Sosialhjelp er siste utvei og jeg tviler veldig sterkt på at du kan motta noe utenom aap`en siden du eier din egen bolig(såklart:p)

Når du søker sosialhjelp uansett hva det måtte gjelde så må all inntekt,formue og eiendeler(hus,bil,båt) dokumenteres for en kan ikke motta noe sosial om en eier slike verdier.

Endret av Frk.Poppins
AnonymBruker
Skrevet

Selg boligen og kjøp noe billigere. Da får du penger til overs frem til du er tilbake i arbeid.

Når hus-innboforikring og strøm er 4900 i mnd - så kan en knapt bo billigere

Jeg bor billig og jeg har 6500 for de samme utgiftene

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sosial stønad i en periode på tre måneder mens jeg ventet på behandling av AAP søknadden. Bodde og eide da samme bolig.

Jeg synes at jeg lever så sparsommelig som overhodet mulig. Kjøper alltid billigste mulige matvare. Kjøper ikke klær, sminke eller liknende luksusvarer.

Tror jeg skal høre med fastlegen om han vil skrive en slik erklæring, selvom jeg er ganske sikker på at han sier nei. (han er litt rar på noen områder og mener at mageknip og diare aldri har skader noen hehe)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får sosial stønad fast i tillegg til AAP, men jeg har ingen verdier slik som bil eller bolig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får sosial stønad fast i tillegg til AAP, men jeg har ingen verdier slik som bil eller bolig.

Hvordan gikk du frem for å få dette? Vet du hvordan det ble regnet ut hvor mye du får?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk du frem for å få dette? Vet du hvordan det ble regnet ut hvor mye du får?

De gikk ut i fra den minstesatsen de opererer med på sosialkontoret. Og den er lavere enn SIFO sine satser. Tanken er at ingen skal behøve å leve på mindre enn minstesatsen for sosialklienter. Så de regner minstesats for sosialstønad (varierer fra kommune til kommune) minus det du får utbetalt i AAP er lik det du kan få i sosialstønad.

Skrevet (endret)

Bostøtte har ingenting med det å gjøre, det har noe med inntekter i forhold til utgifter.

Jeg tok kontakt med sosialkontoret som hjalp meg videre med søknad om bostøtte, men det er vel egentlig husbanken man skal kontakte.

Du kan også søke hver mnd om hjelp til strømregning, spesielt i vintermånedene hvor det gjerne er dyrere

Endret av Ryvre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...