AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Måtte bruke egenmelding på nattevakt. Ble da informert om en da må jobbe dag neste dag (altså en dag som er fridag etter vakt i følge turnus). Stemmer virkelig dette? Trodde ikke turnusen ble endret av en egenmeldingsdag? Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Hørtes rart ut. Slik blir det ikke praktisert her hvertfall. Det skal jo ike være sånn at man må jobbe inn igjen egenmeldingsdager.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 TS her. Det var tanken som slo meg også, nettopp at dette blir å jobbe inn en egenmeldingsdag. Ble egentlig relativt sur, men må vel bare finne meg i det siden jeg går i vikariat.
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 TS her. Det var tanken som slo meg også, nettopp at dette blir å jobbe inn en egenmeldingsdag. Ble egentlig relativt sur, men må vel bare finne meg i det siden jeg går i vikariat. Dette høres rimelig merkelig ut, og selv som vikar skal man ikke finne seg i alt. Jeg hadde prøvd å finne ut hvem som var tillitsvalgt på arbeidsplassen å tatt opp saken med denne.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 TS her. Får vurdere å ta det opp med tilitsvalgte. Men det er viktigere å få fornyet vikarietet mitt enn en dag ekstra på jobb. Er jo ikke noe stort problem, min første egenmeldingsdag på nesten 2 år på samme arbeidsplass. Likevel føler en seg relativt utnyttet når en stadig går i vikariater (alle de yngre arbeidstakerene går i vikariater), og når det i tillegg kjøres en slik linje på relativt små ting.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Glemte å skrive takk for innspill begge to
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 TS her. Får vurdere å ta det opp med tilitsvalgte. Men det er viktigere å få fornyet vikarietet mitt enn en dag ekstra på jobb. Er jo ikke noe stort problem, min første egenmeldingsdag på nesten 2 år på samme arbeidsplass. Likevel føler en seg relativt utnyttet når en stadig går i vikariater (alle de yngre arbeidstakerene går i vikariater), og når det i tillegg kjøres en slik linje på relativt små ting. Og dette er det store problemet i enkelte yrker (mitt eget inkludert), ingen står på krava fordi man da er redd for å ikke få fornyet kontrakt/oppdrag, og situasjonen blir nesten heller verre enn bedre Jeg synes uansett du skal ta en samtale med tillitsvalgt, for det er tross alt denne sin jobb å gjøre arbeidsplassen bedre å være kontakten mellom ledelse og arbeidstakere. Men selvfølgelig kan ikke det skje hvis h*n ikke vet hva som rører seg på arbeidsplassen.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #8 Skrevet 19. mars 2012 Og dette er det store problemet i enkelte yrker (mitt eget inkludert), ingen står på krava fordi man da er redd for å ikke få fornyet kontrakt/oppdrag, og situasjonen blir nesten heller verre enn bedre Jeg synes uansett du skal ta en samtale med tillitsvalgt, for det er tross alt denne sin jobb å gjøre arbeidsplassen bedre å være kontakten mellom ledelse og arbeidstakere. Men selvfølgelig kan ikke det skje hvis h*n ikke vet hva som rører seg på arbeidsplassen. TS her. Ja, dette med vikariater er et stort problem. I mitt yrke er det ikke vanlig med fast ansettelse før en har passert 40, og siden fagmiljøet er relativt lite her i Norge så er det viktig å ha et godt rykte. Dermed unngår en egenmeldinger, føler at en hele tiden må være positiv til overtid/ekstravakter, og bruker ferien på kurs. Får snakke med tilitsvalgte, usikkert på om jeg vil ta det videre. Men som du sier er det viktig at tilitsvalgte vet hva som foregår.
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 TS her. Ja, dette med vikariater er et stort problem. I mitt yrke er det ikke vanlig med fast ansettelse før en har passert 40, og siden fagmiljøet er relativt lite her i Norge så er det viktig å ha et godt rykte. Dermed unngår en egenmeldinger, føler at en hele tiden må være positiv til overtid/ekstravakter, og bruker ferien på kurs. Får snakke med tilitsvalgte, usikkert på om jeg vil ta det videre. Men som du sier er det viktig at tilitsvalgte vet hva som foregår. Ikke sant, og når person nummer fem kommer og sier akkurat det samme, så bør den tillitsvalgte om den er flink, ta det opp videre med ledelsen uavhengig av om noen av dere vil "stå fram" med det alene. Jeg er forøvrig heller ikke helt sikker på om det er lovlig å si at du må jobbe en ekstra vakt etter egenmelding, så greit å få luftet det med tillitsvalgt uansett tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #10 Skrevet 19. mars 2012 Det er i alle fall ikke lovlig dersom de ikke betaler deg for begge vaktene. Hvis du ikke får betalt for nattevakten, kan det heller ikke telle som om du har brukt en egenmeldingsdag.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #11 Skrevet 19. mars 2012 TS her. Regner da med at jeg får betalt for natten når jeg bruker egenmelding. Derimot blir vel strengt talt dagen etter gratis arbeid.
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. mars 2012 #12 Skrevet 19. mars 2012 TS her. Regner da med at jeg får betalt for natten når jeg bruker egenmelding. Derimot blir vel strengt talt dagen etter gratis arbeid. Det høres veldig merkelig ut. For strengt tatt blir det jo en ekstra vakt, og de kan virkelig ikke erstatte en egenmeldingsvakt med en annen uten å betale for begge.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #13 Skrevet 19. mars 2012 Hadde du dukket opp på morgenen hadde jeg tolket det som at du plutselig var frisk igjen, så jeg ville overhodet ikke gjort det. Jeg vil ikke akkurat si at du jobber gratis hvis du faktisk er frisk nok til å jobbe vakten, men jeg ville ikke jobbet vakten i utgangspunktet hvis jeg først var syk, så 'jobbe gratis'-problematikken eksisterer egentlig ikke i ordentlige arbeidsforhold.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #14 Skrevet 19. mars 2012 Ut i fra det jeg skjønner er det snakk om å jobb en dag som egentlig skulle være fri, dette som kompensasjon for sykefravær på natten før.
Hamster Skrevet 19. mars 2012 #15 Skrevet 19. mars 2012 Det var litt uklart i følge innlegget, men man skal ikke jobbe gratis neste dagen iallfall. Du får 100% sykepenger for egenmeldingsdagene, og du skal jo få betalt hvis du må jobbe ekstra neste dagen, så da får du en dag ekstra med lønn. Egenmeldinger kan være så lange som 3 dager også, så hvis du trenger neste dagen for å hente deg inn etter sykdom kan ikke de si noe på det. Så du kan jukse litt og si du fremdeles er syk.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #16 Skrevet 19. mars 2012 Egenmeldinger kan være så lange som 3 dager også, så hvis du trenger neste dagen for å hente deg inn etter sykdom kan ikke de si noe på det. Så du kan jukse litt og si du fremdeles er syk. TS her. Spørsmålet mitt gjelder altså om arbeidsgiver kan be meg jobbe en ekstra dag som følge av sykdom? Dagen det er snakk om står ikke på min arbeidsplan som arbeidsdag. Mulig de betaler overtid, men det ble ikke fremstilt på den måten. Om arbeidsgiver kan be meg om det så stiller jeg selvsagt om jeg ikke fortsatt er syk.
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. mars 2012 #17 Skrevet 19. mars 2012 TS her. Spørsmålet mitt gjelder altså om arbeidsgiver kan be meg jobbe en ekstra dag som følge av sykdom? Dagen det er snakk om står ikke på min arbeidsplan som arbeidsdag. Mulig de betaler overtid, men det ble ikke fremstilt på den måten. Om arbeidsgiver kan be meg om det så stiller jeg selvsagt om jeg ikke fortsatt er syk. Jeg mener helt klart at dette har de ingen rett til. Som vikar kan du selvfølgelig bli spurt om å ta en ekstra vakt, men det kan ikke kreves fordi du hadde en egenmelding, og du skal selvfølgelig ha vanlig betaling for vakten i henhold til kontrakten din hvis du sier ja.
saltvann Skrevet 19. mars 2012 #18 Skrevet 19. mars 2012 De kan ikke kreve at du skal jobbe en fridag siden du var syk en natt. Folk blir syke, slik er det bare. Hvis du skal jobbe en ekstra dag, så skal du ha betalt.
Hamster Skrevet 19. mars 2012 #19 Skrevet 19. mars 2012 Det jeg vil tro er mest sannsynlig er at den ekstra arbeidsdagen da er frivillig, siden du ikke er forpliktet til å jobbe mer enn allerede avtalt. Som om de hadde ringt deg og spurt om du kunne jobbe på fridagen din.
Gjest Annaires Skrevet 19. mars 2012 #20 Skrevet 19. mars 2012 Er man syk og bruker egenhendig, skal man ha betalt som vanlig, og jobbe resten av turnusen som vanlig. Man skal ikke jobbe inn vakter om man er syk. Dette er jeg 100% sikker på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå