Syden Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Hvor mye vann skal egentlig en hund ha i løpet av en dag?:-)
Moscato Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 (endret) Så mykje som den har lyst på. Det skal altså vere tilgjengeleg, og volumet vil vere ulikt frå hund til hund. Det du skal vere obs på er om dyret plutseleg drikk mykje meir eller mykje mindre enn det vanlegvis gjer. Vi har forresten ein kresen herremann i hus som ikkje likar vatn innandørs (verken rennande eller i skål). Han vil berre drikke frå sølepyttar, bekkar/elver eller ete snø. Vi har likevel vasskål til han inne. Edit: gamle dyr og dyr med sjukdommar vil sjølvsagt kunne slite meir med å regulere væskeinntaket enn vanlege, friske dyr. Endret 19. mars 2012 av Moscato 2
Gjest Bobler Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 Så mye den ønsker. Vann skal alltid være tilgjengelig, og dyrene skal ha nytt vann hver dag. Men som Moscato sier, så skal man følge litt med dersom en hund drikker mye eller lite. Spørs selvfølgelig på omstendighetene, min drikker nesten ikke på vinteren fordi han spiser snø, og drikker dobbelt så mye på sommeren fordi han blir fryktelig varm 2
Ryvre Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 (endret) Min dobermann drikker ca 1,5-2 liter om dagen om vinteren og ca 2-3 liter om sommeren. Jeg vet at dette er nok for min hund da jeg vet hun er frisk og rask. Dersom hun drikker betydelig mindre eller mer så vet keg derfor at det er en indikasjon på at noe kan være galt. Men som de andre sier, det skal alltid være friskt vann tilgjengelig døgnet rundt. Endret 19. mars 2012 av Ryvre 1
LexSuperior Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Som alle andre sier, så mye de vil. Men etterhvert så får du jo en feeling av hva som er ca normalt for din hund, og da vil du merke når det avviker fra det normale. Så er det bare å huske på at de drikker mer jo varmere de har det, akkurat som oss 1
Gjest Survival Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Alt de andre sier er riktig og bra. Vil bare legge til at det er viktig å skifte vannet flere ganger om dagen om du har en litt kresen hund som liker vannet helt ferskt Hehe. 1
Gjest Bobler Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 Alt de andre sier er riktig og bra. Vil bare legge til at det er viktig å skifte vannet flere ganger om dagen om du har en litt kresen hund som liker vannet helt ferskt Hehe. Evt investere i en vannfontene! Pus hadde det, bikkja elsket den! 1
Syden Skrevet 19. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 19. mars 2012 Hundene har alltid tilgang til rent og friskt vann tenkte bare på om det var noe spessielt mengde )
Gjest Survival Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 Evt investere i en vannfontene! Pus hadde det, bikkja elsket den! Ah, det var smart Kanskje jeg skulle gjøre det.
Ryvre Skrevet 19. mars 2012 #10 Skrevet 19. mars 2012 Hundene har alltid tilgang til rent og friskt vann tenkte bare på om det var noe spessielt mengde ) Nei, det kommer helt an på individet. En hund på 2 kg drikker f.eks ikke like mye som en hund på 60kg. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #11 Skrevet 19. mars 2012 en av hundene mine drikker for mye, han får drikke opp til 5 liter innendørs, men så mye han vil ute. de andre drikker 1,5-4,5liter innendørs. hundene er fra 20kg til 95kg. har alltid ment som andre at hundene alltid skal ha friskt vann, i krisetilfeller evt ta det bort for natta. men når jeg fikk en hund som plutselig hadde drikke opp en vanlig vaskebøtte på 4 timer, skjønte jeg burde telle etter hvor mye han drakk når han fikk bestemme mengeden(etter annbefaling fra vetrinær). vel, jeg turte ikke gjennomføre det, etter en bøtte til på 3 timer drog vi til vetrinæren. selv om han på alle måter hirket frisk som en fisk er jeg slik en overbeskyttende eier som heller drar 17 ganger for mye til vetrinæren enn en for lite. etter blodprøver og nøye undersøkelse var eneste som ikke var glimrende med helsen hans at noen av blodverdiene hadde tatt bittelitt skade av for mye vann. det var helt bra igjenn etter en uke med max 5 liter innendørs. tror de aller aller fleste hundene regulerer dette veldig greit selv, jeg har i hvert fall ikke hørt om andre enn gutten min. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå