AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Hei alle sammen, håper noen kan hjelpe meg Lurer på rettighetene mine ift sykepenger/svangerskapspenger...her er saken: Jobbet 1 år 100% før jeg fikk bekkenløsning og ble 100% sykemeldt, mistet så babyen i magen og har etter det vært sykemeldt 3 mndr pga komplikasjoner. Nå er jeg delvis sykemeldt og håper på ny spire i magen snart....legen min sier han vil sykemelde meg fra dag èn under neste svangerskap pga diverse årsaker. Vil jeg da ha rett på sykepenger under graviditeten og svangerskapspenger etter spiren er født, eller har alt dette etter SAèn ødelagt alt for meg pengemessig? På forhånd tusen takk for svar. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Du kan totalt være sykmeldt 248 dager ila tre år, etter dette bortfaller rettigheten til sykepenger. Dersom du jobber i 26 uker (altså et halvt år) uten sykmelding har du igjen rett til nye 248 dager. Dvs ar dersom du blir gravid innen det er gått et halvt år og blir sykemeldt fra første dag, så har du ikke opparbeidet deg rett til sykepenger, og dermed kan også grunnlaget for permisjonspenger falle bort. 2
Augustbaby Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 1. Du har krav på sykepenger i 52 uker til sammen fra første dag du var sykemeldt. Du må være friskmeldt i 26 uker før du igjen har opparbeidet deg rett til sykepenger. I ditt tilfelle vil sykepengeperioden være over før du får beibien dersom du behøver å være sykemeldt hele svangerskapet. I så tilfelle kan du søke nav om å få svangerskapspenger resten av graviditeten dersom du oppfyller vilkårene for dette. Kort oppsummert er vilkårene at ditt arbeid medfører fare for fosteret. Søk dette opp på nav sine sider. 2. Din inntenkt før du går ut i permisjon vil danne grunnlaget for dine FORELDREPENGER. Ing.Får du svangerskapspenger som er en 100 prosent ytelse vil du ikke gå ned i inntekt i firbindelse med permisjon. Dersom du ikke får innvilget svangerskapspenger og må gå over på AAP før permisjon vil dette regnes når dine foreldrepenger skal beregnes. Ta kontakt med nav og din lege angående dette. Håpe dette var noe til hjelp
Norbertine Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Etter du har vært sykmeldt i et år og fremdeles er syk, må du over på AAP (arbeidsavklaringspenger), hvis de vurderer at du har rett på det. Da får du ca 60 % av lønnen du hadde da du ble sykmeldt, denne vil da være grunnlaget for foreldrepermisjonspengene. Kan hende du kommer i noen spesialordninger pga svangerskap, det bør du høre med lege og NAV om. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Hvis det er forhold som kan utgjøre en fare for FOSTERET, som gjør at fastlegen din ikke vil at du skal jobbe, så vil svangerskapspenger være det riktige å søke. Ellers har de andre svart godt her. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 Takk for svar elle sammen Det er for fosterets del legen mener jeg bør være sykemeldt i svangerskapet. Hva hvis jeg nå får begynt å jobbet 100% igjen....dvs jeg har vært sykemeldt ca et halvt år til sammen. Hvordan blir det da hvis jeg blir gravid før jeg har jobbet 6 mndr 100% ?
Gjest Annaires Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 Takk for svar elle sammen Det er for fosterets del legen mener jeg bør være sykemeldt i svangerskapet. Hva hvis jeg nå får begynt å jobbet 100% igjen....dvs jeg har vært sykemeldt ca et halvt år til sammen. Hvordan blir det da hvis jeg blir gravid før jeg har jobbet 6 mndr 100% ? Er det for fosterets del skal du ikke være sykemeldt, men ha svangerskapspenger..
Norbertine Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Takk for svar elle sammen Det er for fosterets del legen mener jeg bør være sykemeldt i svangerskapet. Hva hvis jeg nå får begynt å jobbet 100% igjen....dvs jeg har vært sykemeldt ca et halvt år til sammen. Hvordan blir det da hvis jeg blir gravid før jeg har jobbet 6 mndr 100% ? Hvis du blir sykmeldt på nytt før det har gått 6 mnd har du bare den resterende tiden av ett års sykemelding igjen, altså seks mnd. Hvis du har jobbet seks måneder har du på nytt rettigheter til ett år sykemelding. Du får undersøke med lege om du kan ha rett på svangerskapspenger, så slipper du å bruke sykemelding.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #9 Skrevet 20. mars 2012 Er det for fosterets del skal du ikke være sykemeldt, men ha svangerskapspenger.. Er svangerskapspenger 100% av vanlig lønn? Hvordan blir da rettighetene mine til foreldrepenger når spiren er født, blir de endret? Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Er svangerskapspenger 100% av vanlig lønn? Hvordan blir da rettighetene mine til foreldrepenger når spiren er født, blir de endret? Takk for svar Svangerskapspenger er 100% lønn og man får vanlige rettigheter til foreldrepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå