Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i kontakt med noen vikarbyråer/bemanningsbyråer som en del av jobbsøkingsprosessen. JEg vil helst finne noe jeg liker og har lyst til (noe som passer til mine erfaringer), men føler så press fra byråene om å bare ta noe for å vise arbeidslyst. I dag må man gjerne innom 2-3 intervju runder, og det er dermed ikke like lett finne seg ny jobb mens man er i jobb. Derfor vil jeg heller sjekke litt først mens jeg er arbeidsledig, i steden for å bare ta noe (hva som helst).

De jeg har snakket med har poengtert at når man er i kontakt med de bør man ta noe, om enn for noen måneder, så de kan vise til andre klienter at kandidaten er arbeidslysten. Når jeg har takket nei til en stilling (som er helt fjern fra mine kompetanser og egenskaper, eller ønsket område) har det byrået ikke ville kontaktet meg mer eller bedt meg inn på andre stillinger jeg har søkt på. Med andre ord, det er som om at hvis jeg takker nei (med god grunn) er det takk og farvel for godt.

Jeg har god bakgrunn og mulighet til å ta litt tid til å finne noe "riktig" eller hvertfall ok for meg, men jeg føler så press fra byråer for å ikke ødelegge fremtidig samarbeid eller ansettelse/intervjuinnkallelse...

Sukk....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mulighetene/midlene til å vente på en bedre jobb, syns jeg du absolutt bør gjøre det, og gi blanke f i hva bemanningsbyråene sier. Jeg har en oppfattelse av at det er mange useriøse jobber gjennom bemanningsbyråer og hvis du vil ha en fast jobb du trives med, bør du heller søke direkte til firmaer. Enten ved bruk av åpne søknader eller gjennom annonser. Sjekk ut hjemmesider til firmaer du vil jobbe for, der pleier de ofte å utlyse stillinger. Ikke alle disse legges ut på f.eks. finn.no.

Tror bemanningsbyråene tjener godt på å få deg ut i jobb, men taper på å bruke mye tid på deg. Er nok derfor de presser deg ut til hva som helst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dagens bemanningsbyråer er en stor vits. De gir blanke i deg og din egen kompetanseoppbygging og bryr seg stort sett bare om egen bunnlinje. De tjener godt på å ha deg i hvilken som helst stilling, selv om du går og vasker noen måneder. Derfor presser de deg til stillinger du egentlig er overkvalifisert for til elendig lønn mens de selv fakturerer for godt over det dobbelte. Dette med at "det er viktig å bare ta noe for å vise arbeidsvilje" brukes som argument for dette. Men det er mange som likevel aldri får noe annet som passer egen kompetanse bedre.

Nei, jeg ønsker vikarbyrådirektivet velkommen slik at det KANSKJE kan ryddes litt i denne suspekte bransjen.

AnonymBruker
Skrevet

Hei du, tusen takk for tilbakemelding. Du har nok rett, de vil vel bare fylle ut stillingene som er ledige. Men det er da helt feil å ansatte "hvem som helst" til "hva som helst". Jeg synes det er visse momenter som er viktige for meg, og føler jeg må overse de bare for at de kan vise til neste potensielle klient at de har referanser på meg fra en av deres andre klienter. Så sitter jeg igjen med følelsen at hvis jeg takker nei er det et byrå jeg kan vinke farvel til, og mister potensielle fremtidige muligheter hos fordi jeg ikke tok det de foreslo. Det føles ikke bra!

Jeg synes det beste er å søke direkte, men i dag er det mange firmaer som benytter bemanningsbyråer eller vikarbyråer, og det er derfor jeg helst ikke vil gi et dårlig inntrykk av meg selv. Dette "dårlige innstrykket" er basert på samtale med byråer sine ansatte, om hvor viktig det er å bare "begynne" hos en av deres klienter. Jeg takket også nei til en jobb som var akkurat den stillingen jeg har kommet meg bort fra for å utvikle meg videre, og da ville ikke han i manpower ha noe mer med meg, og kontaktet meg aldri igjen for andre stillinger. Enda jeg er så høflig og forklarer det på en god måte!

Skrevet

Her føler jeg for å svare litt......

Syns ikke du skal dra alle bemanningsbyrå over en kam her.... Jobber selv i bransjen og for oss her er det VELDIG viktig å finne den rette kandidaten til hver eneste jobb vi skal bemanne. Dersom vi bare sender noen for å fylle oppdraget, uten å tenke på om personen har rett kompetanse, evne og ikke minst vilje, så vil dette kun slå tilbake på oss.

Vi lover våre oppdragsgivere at vi skal finne den beste kandidaten til jobben og det gjør vi ikke dersom vi setter inn en person uten interesse for jobben

Det er riktig at det i en jobbsøkerprosess kan være viktig å vise vilje til å ta korte oppdrag og vikariat frem til drømmejobben dukker opp og at en jobb gjennom et bemanningsbyrå kan slå positivt ut med tanke på fleksibilitet, men ikke for enhver pris.

Dersom du opplever at konsulenten på bemanningsbyrået "dumper" deg fordi du ikke ønsker å ta jobber utenfor ditt yrkesområde synes jeg du skal be om å få en ny konsulent, eller kontakte et annet kontor.

Jeg ønsker forøvrig også bemanningsdirektivet velkommen av samme grunn som deg, Anonym kl 14.10, fordi jeg håper det vil bety slutten på alle de useriøse aktørene i markedet og få hevet seriøsiteten og respekten til bransjen.

Lykke til med jobbsøkningen!

• Liker 2
Skrevet

Helt enig med deg egentlig, men samtidig når man har først begynnt å jobbe , kan det vise seg at man trives mye bedre enn man skulle trodde eller at man får åpne horisonten og får lyst til å sette et vri på utdannelsen :D

Jeg jobbet til Manpower i flere år, det innafor mitt ønske og kompetanseområde( helse ) .

Fikk kjæmpegod oppfølging og var generelt greit fornøyd. Det som satt en stopper for samarbeidet er når jeg begynnte å tjene opp lønnsannsinenitet og de betaler ikke det.. så jeg lå på grunnlønn hele tiden, mens jeg opparbeidet til slutt 10 års ans. , som utgjorde 45 kr mere i timen. Da sa jeg takk og farvel.

fordele med å jobbe til vikarbyrå for meg var at jeg jobbet på forskjellige plasser ( sykehjem, hjemmesykepleie, tilrettelagt boliger osv. ) at jeg fikk masse erfaring, god fagutvikling og at jeg fikk et innblikk i enkelte arbeidsplasser med tanke på trivsel blandt ansatte.

I dag har jeg fast jobb hos en av de , kjæmpeplass, ingen baksnakking, veldig bra arbeidsmiljø, og trivselen er på topp. og jeg slapp opplæring i og med at jeg jobbet hos dem via byrå, de kjennte meg godt og visste at jeg har høy arbeidsmoral.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv opplevd at å si nei til et oppdrag har resultert i at det byrået ikke kontakter meg med andre oppdrag (selv om jeg har oppfordret til det og forklart med god grunn til at jeg har avslått et oppdrag), og har jeg søkt på andre stillinger via dem senere har det aldri blitt til intervju. Jeg har en meget god bakgrunn og er positiv, men det virker som en gang et nei = aldri igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Her føler jeg for å svare litt......

Syns ikke du skal dra alle bemanningsbyrå over en kam her.... Jobber selv i bransjen og for oss her er det VELDIG viktig å finne den rette kandidaten til hver eneste jobb vi skal bemanne. Dersom vi bare sender noen for å fylle oppdraget, uten å tenke på om personen har rett kompetanse, evne og ikke minst vilje, så vil dette kun slå tilbake på oss.

Vi lover våre oppdragsgivere at vi skal finne den beste kandidaten til jobben og det gjør vi ikke dersom vi setter inn en person uten interesse for jobben

Det er riktig at det i en jobbsøkerprosess kan være viktig å vise vilje til å ta korte oppdrag og vikariat frem til drømmejobben dukker opp og at en jobb gjennom et bemanningsbyrå kan slå positivt ut med tanke på fleksibilitet, men ikke for enhver pris.

Dersom du opplever at konsulenten på bemanningsbyrået "dumper" deg fordi du ikke ønsker å ta jobber utenfor ditt yrkesområde synes jeg du skal be om å få en ny konsulent, eller kontakte et annet kontor.

Jeg ønsker forøvrig også bemanningsdirektivet velkommen av samme grunn som deg, Anonym kl 14.10, fordi jeg håper det vil bety slutten på alle de useriøse aktørene i markedet og få hevet seriøsiteten og respekten til bransjen.

Lykke til med jobbsøkningen!

Så må du jo da klare å lese at det er nettopp dette ts's frustrasjon dreier seg om. Om du hadde lest det hun hadde skrevet så dreier det seg jo nettopp at hun ikker er interessert i jobben, men at vikarbyrået driter i det og bare forsøker å selge så mange timer som mulig uten tanke på hverken arbeidstaker eller bedriften man leier ut til.

Således representerer svaret ditt bare det generelle svaret som gis for å fremstå profesjonelle utad. Men vi andre vet nok bedre hva som skjer i disse vikarbyråene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dårlige erfaringer med bemanningsbyråer. Jeg hadde allerede en butikkjobb og søkte etter 'alt annet enn butikk', og fikk, tada, tilbud om å jobbe i matbutikk. Jeg sa til og med klart fra til kontaktpersonen min at jeg ikke byttet en butikkjobb med en annen, da jeg trivdes i den.

En annen gang var jeg på intervju og ble spurt om jeg likte barn, og jeg sa rett ut at nei, er det noe jeg ikke er flink med så er det barn. Jeg hadde gode attester på at jeg er flink både med kunder og superkjapp med kontorarbeid.

Resultat: tilbud om jobb i Ikeas barneland. Altså ..... jeg blir litt skremt over at bemanningsbyråer vil ha sånne som meg som er livredd for barn og ikke liker dem til å ha ansvar for en skokk alene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp!

Skrevet

Så må du jo da klare å lese at det er nettopp dette ts's frustrasjon dreier seg om. Om du hadde lest det hun hadde skrevet så dreier det seg jo nettopp at hun ikker er interessert i jobben, men at vikarbyrået driter i det og bare forsøker å selge så mange timer som mulig uten tanke på hverken arbeidstaker eller bedriften man leier ut til.

Således representerer svaret ditt bare det generelle svaret som gis for å fremstå profesjonelle utad. Men vi andre vet nok bedre hva som skjer i disse vikarbyråene.

Men om du leser hva JEG skriver, så er det jo nettopp dette jeg svarer på. Jeg mener at dersom du blir presset til å ta en jobb du ikke ønsker så gjør konsulenten hos bemanningsbyrået en utrolig dårlig jobb.

Hvordan tror du vi kan tjene på å sende uinteresserte folk ut i en jobb og samtidig få en fornøyd oppdragsgiver?

Dersom vi sender ut folk som ikke passer til jobben, har de rette kvalifikasjonene eller mangler motiviasjon for jobben så er det iallefall garantert at vi aldri får noe oppdrag hos denne kunden igjen. Vi er avhengige av fornøyde kunder OG medarbeidere for å i det hele tatt kunne drive business, så jeg synes svaret ditt bare viser at du ikke vet så mye om hvordan bemanningsbyrå jobber eller hvordan vi tjener penger.

Men, selvsagt, det finnes useriøse aktører i denne bransjen også, i likhet med de fleste andre bransjer, så at du har opplevd dette som skisseres i denne tråden er jeg helt sikker på, jeg sier bare at da må du finne et seriøst byrå som faktisk ønsker å gjøre jobben sin.

AnonymBruker
Skrevet

Men om du leser hva JEG skriver, så er det jo nettopp dette jeg svarer på. Jeg mener at dersom du blir presset til å ta en jobb du ikke ønsker så gjør konsulenten hos bemanningsbyrået en utrolig dårlig jobb.

Hvordan tror du vi kan tjene på å sende uinteresserte folk ut i en jobb og samtidig få en fornøyd oppdragsgiver?

Dersom vi sender ut folk som ikke passer til jobben, har de rette kvalifikasjonene eller mangler motiviasjon for jobben så er det iallefall garantert at vi aldri får noe oppdrag hos denne kunden igjen. Vi er avhengige av fornøyde kunder OG medarbeidere for å i det hele tatt kunne drive business, så jeg synes svaret ditt bare viser at du ikke vet så mye om hvordan bemanningsbyrå jobber eller hvordan vi tjener penger.

Men, selvsagt, det finnes useriøse aktører i denne bransjen også, i likhet med de fleste andre bransjer, så at du har opplevd dette som skisseres i denne tråden er jeg helt sikker på, jeg sier bare at da må du finne et seriøst byrå som faktisk ønsker å gjøre jobben sin.

Vel, da er jo spørsmålet hvorfor mange av dere konsulenter gjør nettopp det, altså sender folk ut på oppdrag de ikke er kvalifiserte for/ønsker/har forutsetninger for. Ofte syntes det viktigere å fakturere timer med gaffel fremfor å alltid være like nøye på at konsulenten alltid gjør en god nok jobb, og det vet nok du også veldig godt hvis du er helt ærlig ;)

Og jo, jeg vet veldig godt hvordan vikarbyråer jobber, og jeg vet selvsagt at det også finnes seriøse konsulenter/aktører. Likevel er det påfallende at det er så mye useriøsitet i denne bransjen og jeg syntes da det ikke er hverken kundens eller arbeidstakers ansvar å gjøre noe med dette, så dette må dere jo da ta på deres kappe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i kontakt med noen vikarbyråer/bemanningsbyråer som en del av jobbsøkingsprosessen. JEg vil helst finne noe jeg liker og har lyst til (noe som passer til mine erfaringer), men føler så press fra byråene om å bare ta noe for å vise arbeidslyst. I dag må man gjerne innom 2-3 intervju runder, og det er dermed ikke like lett finne seg ny jobb mens man er i jobb. Derfor vil jeg heller sjekke litt først mens jeg er arbeidsledig, i steden for å bare ta noe (hva som helst).

De jeg har snakket med har poengtert at når man er i kontakt med de bør man ta noe, om enn for noen måneder, så de kan vise til andre klienter at kandidaten er arbeidslysten. Når jeg har takket nei til en stilling (som er helt fjern fra mine kompetanser og egenskaper, eller ønsket område) har det byrået ikke ville kontaktet meg mer eller bedt meg inn på andre stillinger jeg har søkt på. Med andre ord, det er som om at hvis jeg takker nei (med god grunn) er det takk og farvel for godt.

Jeg har god bakgrunn og mulighet til å ta litt tid til å finne noe "riktig" eller hvertfall ok for meg, men jeg føler så press fra byråer for å ikke ødelegge fremtidig samarbeid eller ansettelse/intervjuinnkallelse...

Sukk....

Jeg har vært hos ulike vikarbyrå. Grusomt å være avhengi av de. Man oppnår ikke samme fordeler som de faste ansatte er en ting,men vi i vikarjobbingen er som fritt vilt.

Jeg måtte gå til fagforeningen,da jeg ikke fikk den lønnen jeg hadde krav på. Det endte med at jeg ble skjøvet ut i kulden.Jeg vet de trenger meg i div.jobber,men får den ikke. Det er straffen for å gå de i mot

AnonymBruker
Skrevet

Hold deg unna vikarbyråer. Jeg har mastergrad og det eneste de klarte å tilby var sentralbord. Aldri mer.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, ja det er litt av et styr å finne seg jobb. Som sagt, hvis jeg sier nei til et oppdrag (dette har skjedd noen ganger) - fordi jeg gjerne vil være tilgjengelig for å heller finne noe mer riktig eller hvertfall "ok" - så er det virkelig takk og farvel med det byrået.

Jeg trodde jeg hadde en kjempegod tone med hver av de, men når jeg svarte nei og ga en god begrunnelse, og samtalen endte med at de skulle sjekke hva annet de hadde og kontakte meg så snart noe kom inn. INGENTING. Søkt på jobber via deres firmaer, INGENTING.

Det er ikke mangel på arbeidslyst, men det er ønske om å finne noe som er nogenlunde relevant til (lang) utdannelse, arbeidserfaring og interesse. Da mener jeg ikke full klaff på alt sammen, men å dra frem jobber som er helt uaktuelt i forhold til bakgrunn, personlighet og ønske fordi "da er du hvertfall i jobb" når jeg har uttrykt at jeg vil gjerne heller finne noe ok, og så ikke ville ha noe mer med meg å gjøre senere er ikke spesielt hyggelig.

Jeg sier ikke at alle er uproffe og er sånn, og jeg vil ikke henge ut konsulenter eller firmaer med navn så klart -mulig det er derfor noen føler jeg tar alle over en kam. Jeg har fortsatt til gode å finne sånne som den konsulenten som har svart i denne tråden...Hvor holder dere til?!

Hvis en har penger og midler til å klare seg over en periode mens man jakter på noe man har lyst til, er ikke det greit det da? For å kunne gå på 1., 2. og 3. gangs intervjuer her og der er det også litt vanskelig å være knyttet til et oppdrag, så vidt jeg vet er det ikke bare bare å ta seg fri i hytt og pine :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...