AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Har snakket med to veterinærer i dag, der nr.1 sa at de skulle ha 2500,- for å kastrere hannhund, og på hjemmesiden til nr.2 ser jeg dette: Kastrering av hunder: Det er et generelt forbud mot kastrering av hund i Norge (Dyrevernloven, kapittel 2, paragraf 13). Unntak fra loven gjelder ved særlige bruksgrunner (eksempel førerhund) eller ved medisinske tilstander. Atferdsproblemer, livmorbetennelse og sykdom i prostata eller kjønnsorganer er eksempler på gyldige grunner til å kastrere hannhunder og tisper. Hos Lovdata ser jeg ikke annet enn dette: Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner. Jeg skjønner ikke helt dette Er det lov eller ikke lov? Hvis det ikke er lov var det jo rart at den første dyrlegen jeg ringte ikke opplyste om dette. Bare så det er sagt; Vi har ikke bestemt oss, men vurderer å kastrere fordi vår hannhund har begynt å vise aggresive tendenser ovenfor andre hannhunder, og det er et PROBLEM sånn som vår livssituasjon er nå.
LexSuperior Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Jeg vet ikke noe fasitsvar, men utfra det smådyrklinikken har skrevet så er atferdsproblem et av kriteriene så da kan sikkert dyrlegen ta en vurdering av hunden din.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 Nei det er ikke lov, men enkelte veterinærer er rimelig slappe på å følge reglene så de kastrerer uansett. 2
LexSuperior Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Forresten så vidt jeg vet er det relativt normalt at hannhunder ikke kommer overens altså. 1
Gjest Cupcakes Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Og hannhunder blir ikke automatisk bedre av kastrering. Noen kan også bli mue værre etter kastrering når det gjelder oppførsel. Har et slikt eksempel med en hund til en i familien, det ente ikke bra. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Det er jo nettopp det som står i loven: Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner. Kastering vil gå under første punktum, det er jo nettopp et operativt inngrep. Kasterering er spesifikt nevnt i tredje punktum og her fremgår det klart at det bare er tillatt når det er nødvendig av hensyn til dyrevelferd eller andre særlige grunner. Når det står «andre særlige grunner» må bestemmelsen forstås slik at det skal en god del til. Det følger av ordlyden er vurderingen er streng. 2
ara Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 hmm.. jeg har hørt at man anbefaler å kastrere hunder som aldri skal brukes til avl...Dette fordi at hunder faktisk har de samme behov som oss mennesker når det kommer til "tilfredsstillelse"...Altså..Hvis de ikke får seg en gang i blandt så kan de bli frustrerte og de får jo ikke akkurat "ordnet selv", for å si det sånn... Men kanskje jeg er blitt feilinformert... 1
Rainbow Skrevet 19. mars 2012 #8 Skrevet 19. mars 2012 Det er vel ikke så vanlig å gjøre det på hunder? På husdyr gjøres det jo av praktiske årsaker (som kuer og geiter som ikke skal begynne å pare seg med foreldrene), og hester som i mange tilfeller blir nærmest uhåndterlige som hingster. Men hunder trodde jeg bare var i helt spesielle tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 hmm.. jeg har hørt at man anbefaler å kastrere hunder som aldri skal brukes til avl...Dette fordi at hunder faktisk har de samme behov som oss mennesker når det kommer til "tilfredsstillelse"...Altså..Hvis de ikke får seg en gang i blandt så kan de bli frustrerte og de får jo ikke akkurat "ordnet selv", for å si det sånn... Men kanskje jeg er blitt feilinformert... Du er feilinformert, ihvertfall når det gjelder hannhunder. Tisper (som ikke skal brukes til avl) kan med fordel kasteres fordi det forhinder en rekke sykdommer som er svært vanlig blant tisper. 1
mysticmoo Skrevet 19. mars 2012 #10 Skrevet 19. mars 2012 Bare så det er sagt; Vi har ikke bestemt oss, men vurderer å kastrere fordi vår hannhund har begynt å vise aggresive tendenser ovenfor andre hannhunder, og det er et PROBLEM sånn som vår livssituasjon er nå. Nei, det er ikke lov å kastrere hunder i Norge uten helsemessig årsak. Dessverre ser de fleste veterinærer bort fra dette, og tenker på penger isteden, så det er lett å få kastrert hunden sin uten grunn i disse dager. Hvor gammel er hunden din? Ikke det at det spiller noen stor rolle, for uansett alder på hunden vil ikke kastrering hjelpe på 'aggressive tendenser'. Derimot trening kan gjøre hverdagen lettere for dere. Hvordan dere skal trene kommer ann på grunnen til utageringen. Først må du finne ut om hunden din er virkelig aggressive som vil si at han har potensiale til å angripe, bite og virkelig skade en annen hund. Eller om hunden din, som de fleste utagerende hunder, 'bare' lider av fryktaggresjon. Jeg tipper din hund lider av fryktaggresjon, som er det mest vanlige - og om du da finner på å kastrere han, vil han nesten garantert bli dobbelt så ille ettersom du fjerner testosteron som gir mot og guts. Vil virkelig råde deg til å ikke kastrere, uavhengig av hva en veterinær vil si om saken. Veterinærer er ikke atferdseksperter. Ta et par telefoner til atferdsspesialister og spør om kastrering kan hjelpe i din situasjon. Jeg er rimelig sikker på at de svarer nei. Hvilke situasjoner utagerer hunden din, hva gjør han (bjeffer, glefser, biter) og hva gjør dere når det skjer? Det finnes mange tråder om kastrering mot 'aggressive tendenser' på canis.no sitt forum - ta gjerne en titt der hvis du fortsatt tenker å kastrere hunden din etter å ha lest mitt innlegg. Jeg fraråder det på det sterkeste, hvertfall frem til dere finner ut av hvorfor hunden utagerer. 1
mysticmoo Skrevet 19. mars 2012 #11 Skrevet 19. mars 2012 (endret) Eneste godkjente atferdsrelaterte grunnen til kastrering skal være overhormonell/hyperseksualitet. Og det har helt andre symptomer på hannhunder. Om du har tenkt til å forsøke kastrering likevel, anbefaler jeg sterkt at du prøver kjemisk kastrering med suprelorin-implantat først (ikke kjemisk med sprøyte, for den inneholder beroligende og resultatet er ikke like korrekt som ved implantat). Da kan du få en veldig god oversikt over hvordan hunden din blir som kastrat. Lagt til: og implantatet er selvoppløsende og virkningen kommer etter 4-6 uker og varer opptil ett år avhengig av hvilken rase/størrelse hund du har. Kan også legge til at jeg har kjennskap til en hyperseksuell hannhund som eier ikke ville kastrere pga fryktaggresjon mot andre hannhunder. Suprelorin-implantat ble satt, hunden er kvitt problemene ihht hyperseksualitet, men er noe verre ang fryktaggresjon. Derimot kommer det seg med trening. Endret 19. mars 2012 av mysticmoo 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #12 Skrevet 19. mars 2012 Hvor gammel er hunden din? Ikke det at det spiller noen stor rolle, for uansett alder på hunden vil ikke kastrering hjelpe på 'aggressive tendenser'. Derimot trening kan gjøre hverdagen lettere for dere. Hvordan dere skal trene kommer ann på grunnen til utageringen. Først må du finne ut om hunden din er virkelig aggressive som vil si at han har potensiale til å angripe, bite og virkelig skade en annen hund. Eller om hunden din, som de fleste utagerende hunder, 'bare' lider av fryktaggresjon. Jeg tipper din hund lider av fryktaggresjon, som er det mest vanlige - og om du da finner på å kastrere han, vil han nesten garantert bli dobbelt så ille ettersom du fjerner testosteron som gir mot og guts. Vil virkelig råde deg til å ikke kastrere, uavhengig av hva en veterinær vil si om saken. Veterinærer er ikke atferdseksperter. Ta et par telefoner til atferdsspesialister og spør om kastrering kan hjelpe i din situasjon. Jeg er rimelig sikker på at de svarer nei. Hvilke situasjoner utagerer hunden din, hva gjør han (bjeffer, glefser, biter) og hva gjør dere når det skjer? Det finnes mange tråder om kastrering mot 'aggressive tendenser' på canis.no sitt forum - ta gjerne en titt der hvis du fortsatt tenker å kastrere hunden din etter å ha lest mitt innlegg. Jeg fraråder det på det sterkeste, hvertfall frem til dere finner ut av hvorfor hunden utagerer. Vil bare understreke at jeg ikke ser på kastrering som noen universalløsning av noen form, men at vi vurderer at det kan være bedre for hunden vår. Han har ikke vist noen tegn til aggresjon fram til nå, og nå er han litt over et år gammel. Jeg vet ikke helt om jeg vil si at han er aggressiv, han har aldri angrepet noen, men vi kan se at han har begynt å få problemer med å være sammen med andre hannhunder. Han vil gjerne være sjef, og det kan da 'kræsje' litt. Man kan se at han blir sinna, og han bråker fælt, men har ikke skjedd noe.. enda.. Han er godt sosialisert og har 'vokst opp' med alle mulige typer hunder (ikke hjemme hos oss, men i form av klubber, hundeparker, venner/familie osv. Han har blant annet løpt med nabohundene nesten hver dag vi har hatt ham. Har aldri vist tegn til aggresjon, og det gjør han heller ikke nå. Det er nye hunder han møter som er problemet. Og da hannhunder. Tisper går helt fint. Vi trener med ham så ofte vi kan, men det blir jo på en måte en ond sirkel. Er ikke komfortabel med å f.eks. ha ham i hundeparken når det er hannhunder der han bare krangler med. Han er absolutt ikke redd.
mysticmoo Skrevet 19. mars 2012 #14 Skrevet 19. mars 2012 (endret) Hvis han er kun rundt året ville jeg ha holdt han unna ukjente hannhunder til han er voksen (avhengig av størrelse/rase) for å unngå flere negative opplevelser. Han har nettopp vært igjennom kjønnsmodning og skal nå igjennom den 'mentale puberteten' som man så fint kaller det, og da skjer det mye i det lille hodet. Det er ingen hemmelighet at det er nå de fleste samkjønnsaggressive tendensene begynner hos noen hunder, og i mange tilfeller er det fordi de omgåes med feil hunder. Om du klarer å holde han unna mengdeslipp i hundeparker, andre hannhunder han ikke kjenner, yngre hunder av begge kjønn, og lar han omgåes kun med voksne, stabile tisper med godt språk og hannhunder han allerede går overens med, skal du ikke se bort ifra at dette endrer seg og han er god som gull igjen når han er voksen. Hadde samme problem med min yngste da han var rundt året og det gikk seg til når han ble voksen - fordi han slapp å møte 'rivaler' i den viktigste utviklingsfasen fra unghund til voksen. Jo flere negative opplevelser han får nå, jo bedre setter det seg og da blir du ikke kvitt det. Masse lykke til! Kan legge til at det er en uskreven regel at de burde sosialiserer så godt som mulig mens de er valper, men når de er unghunder burde man holde seg til godt voksne hunder og unngå jevnaldrene og yngre hunder frem til hunden er voksen, samt unngå møljeslipp i hundeparker. Det er sånn man får bøller og bråkemakere. Da slipper man frustrasjonen med konkurranse og det er lettere å få en stabil og fin hund som kan oppføre seg mot alt av hunder resten av livet. Jeg feilet selv der med min første hund og gjør nok aldri det igjen Endret 19. mars 2012 av mysticmoo 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #15 Skrevet 19. mars 2012 "hensynet til dyrevelferd" kan være så mangt, også adferdsproblemer. I praksis vil dette være en skjønnsmessig vurdering fra den enkelte dyrlege. Det er mange helsemessige fordeler med å kastrere begge kjønn, så strengt tatt kan man kalle det dyrevelferd uten at det foreligger problemer også. Nyutdannede dyrleger har lært mye om dette i utdanningen sin, og kjenner disse fordelene, og vil derfor ha lav terskel for å kastrere.
mysticmoo Skrevet 20. mars 2012 #16 Skrevet 20. mars 2012 Ikke nødvendigvis. Mange driver butikk og hover inn penger. Når atferd nevnes i lovteksten er det etter mitt skjønn innbildt svangerskap, hyperseksualitet og de banene der. Hunden er ett år gammel og virker mer usikker enn noe annet. Det kan gjøre vondt verre å kastrere denne hunden. Om TS kommer i kontakt med erfarne hundefolk og noen som har greie på atferd (det er ikke veterinærer) vil de fraråde kastrering i dette tilfellet.
kaprifolen Skrevet 20. mars 2012 #17 Skrevet 20. mars 2012 Det var en sak om dette i vg for en tid tilbake, om hvordan mange veterinærer ikke er kjent med loven.
Gjest Survival Skrevet 20. mars 2012 #18 Skrevet 20. mars 2012 I utgangspunktet er det ikke lov så lenge det ikke foreligger en god årsak til kastreringen. Og hva som er en god "årsak" til å kastrere er opp til hver veterinær å vurdere. Det skjer at veterinærer kastrerer hannhunder på tross av at det ikke foreligger gode nok årsaker. Og at hunden begynner å vise aggresjon overfor andre hannhunder er på ingen måte unormalt. Svært mange hannhunder, de fleste jeg har møtt faktisk, går dårlig overens med andre hannhunder. Dette ligger i instinktet til hunden og er svært vanskelig å avlære hunden. 1
mysticmoo Skrevet 20. mars 2012 #19 Skrevet 20. mars 2012 Og at hunden begynner å vise aggresjon overfor andre hannhunder er på ingen måte unormalt. Svært mange hannhunder, de fleste jeg har møtt faktisk, går dårlig overens med andre hannhunder. Dette ligger i instinktet til hunden og er svært vanskelig å avlære hunden. Helt enig, og det kan bli enda verre ved kastrering. Jeg holder på mitt tips som er å holde han unna til han er voksen og kun omgåes stødige godt voksne tisper og evt hundevenner han kommer overens med fra før av.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #20 Skrevet 24. mars 2012 jeg lurer bare på HVORFOR det ikke er lov å kastrere hannhunder... noen som vet det? og gjelder det bare hunder? mens alle andre dyr kan man kastrere i vei? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå