Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg går på veggen snart! :kjefte:

Jeg er nå 10 uker gravid og elsker å kjenne at kroppen er i endring. Liker alt unntatt 1 ting!

Jeg må tisse HELE tiden!

Jeg passerer nå 2 mnd uten en eneste god nattesøvn.

Jeg er oppe å tisser ca hver 1 - 1.5 time heeeeele natten !

I natt var det faktisk hver 45 minutter ei vending!

Jeg har prøvd å ikke drikke noe etter kl 18.00 = ingen endring.

Jeg har prøvd å drikke masse hele dagen = jeg er heldig om jeg kanskje får en liten gang med 2 timer imellom do-besøkene!

Kan noen vær så snill å gi meg noen tips som fungerer?

Er så sliten nå at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. En ting er når det er et lite barn som skal holde meg våken, men min egen kropp!!!! :kjefte:

ARG!!!

Skrevet

Altså, jeg VET at det er verdt å slite seg igjennom, men jeg begynner å bli frustrert....

Er godt forbredt på om d skulle komme kvalme, smerter og slikt. Men håpe nå iallefall at jeg kunne føle meg opplagt en dag i ny og ne..... :(

Vanskelig å jobbe lange arb.dager på 8-9 timer når jeg er konstant trøtt og sliten.

Ikke mye vits i å legge seg på ettermiddagen heller, for da får jeg også kun 1 time i ny og ne, ikke nok for å få REM-søvn eller noe annet enn lett søvn....

Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Helt vanlig å måtte opp og tisse.

I starten pga hormoner, og seinere pga plassmangel.

Så du får se å som at kroppen din venner seg til å måtte opp på natten ;)

Ogs må du jo bare legge deg nedpå og sove litt etter jobb. Du trenger ikke REM søvn for at det skal være god søvn.

Endret av Annaires
Skrevet

Snakket nettopp med legekontoret og avtalte at jeg kommer innom med ny urinprøve og kommer fastende for at de skal sjekke blodsukkeret mitt...

De syntes det var altfor tidlig å slite så mye med vannlating i kun uke 10 :tristbla:

Enn om det er noe galt med lille spiren?

Æsj, nå får jeg iallefall ikke til å slappe av!

Skrevet

Spiren din har det helt sikkert bra. :klemmer:

De vil kanskje sjekke deg for svangerskapsdiabetes? Lykke til.

Skrevet

Snakket nettopp med legekontoret og avtalte at jeg kommer innom med ny urinprøve og kommer fastende for at de skal sjekke blodsukkeret mitt...

De syntes det var altfor tidlig å slite så mye med vannlating i kun uke 10 :tristbla:

Enn om det er noe galt med lille spiren?

Æsj, nå får jeg iallefall ikke til å slappe av!

:klemmer:

Alt er nok bra med den lille spiren, men jeg ville nok sjekket det ja. Jeg er like langt på vei som deg og må også på do ofte, men på natt er jeg oppe 1 eller 2 ganger bare. På dagtid er jeg på do i alle fall hver 2. time. Har du noe smerter når du tisser? (UVI) Og blodsukker kan nok også være lurt å sjekke. Svangerskaps diabetes er viktig å oppdage tidlig og det kan være en årsak til at du tisser ofte.

Skrevet

:klemmer:

Alt er nok bra med den lille spiren, men jeg ville nok sjekket det ja. Jeg er like langt på vei som deg og må også på do ofte, men på natt er jeg oppe 1 eller 2 ganger bare. På dagtid er jeg på do i alle fall hver 2. time. Har du noe smerter når du tisser? (UVI) Og blodsukker kan nok også være lurt å sjekke. Svangerskaps diabetes er viktig å oppdage tidlig og det kan være en årsak til at du tisser ofte.

Håper at det står bra til ja :)

Leste litt om svangerskapsdiabetes, og det var ikke like skummelt som jeg trodde.

Nytt kosthold, samt hyppig oppfølging, større barn og muligheter for både meg og barn for å utvikle diabetes senere....

Det er iallefall ikke f.eks "vanlig med sen abort, skader i nervesystemet" og slike skumle ting.... :tristbla:

Jeg får iallefall noen flere svar i morgen, uansett utfall :(

Skrevet

I uke 10 så trodde jeg ikke at det var direkte uvanlig å måtte opp på do om natten? Da begynner jo livmoren å vokse en del nede i bekkenet, og ettersom den ikke har steget opp av bekkenet enda, så klemmer den jo naturlig nok litt på blæra. :)

Om det er vanlig å opp hver 1,5 time hver natt, det er jeg derimot litt usikker på.

Skrevet

Håper at det står bra til ja :)

Leste litt om svangerskapsdiabetes, og det var ikke like skummelt som jeg trodde.

Nytt kosthold, samt hyppig oppfølging, større barn og muligheter for både meg og barn for å utvikle diabetes senere....

Det er iallefall ikke f.eks "vanlig med sen abort, skader i nervesystemet" og slike skumle ting.... :tristbla:

Jeg får iallefall noen flere svar i morgen, uansett utfall :(

Hvor ille svangerskaps diabeter er kommer an på mange ting, men jo tidligere det blir oppdaget jo bedre. Jeg har en venninne som har hatt diabetes i begge sine svangerskap. Med nummer 1 ble det ikke oppdaget før helt mot slutten og hun måtte begynne med insulin nesten med en gang. Ongen var ikke kjempe stor, men hun ble igangsatt ved 38 uker. Med nummer 2 ble det oppdaget tidlig (siden hun hadde det i første svangerskap så tested de henne tidligere) Hun klarte seg da med kostholds regulering og metformin tabletter. Igjen ble hun satt igang ved 38 uker og ungen var liten (2700g) Så utenom at hun ikke fikk spise søtsaker og måtte måle blodsukker ofte så vil jeg ikke si det var noe verre enn en vanlig gravidited. Det var en STOR plate med melkesjokolade med henne på sykehuset som hun kunne spise etter fødselen :fnise:

Skrevet

Vet ikke om det er dette du helst vil høre, men for meg høres en god natts søvn for to mnd siden fantastisk ut!

Var oppe å tisset annenhver time om natten stort sett hele graviditeten, så lå jeg våken med svangerskapskløe og diverse plager i tillegg til natt-tissingen etterhvert, så kom bebbis med kolikk. Nå spiser han fortsatt tre ganger hver natt ca, så i løpet av tiden siden jeg oppdaget graviditeten i november 2010 kan jeg telle på en hånd de nettene jeg har sovet mer enn 5 timer sammenhengende. 3-4 timer anser jeg som suksess nå.

Det som er til trøst er at man faktisk venner seg, jeg syns det er null stress å sove lite og oppstykket nå :) Helt sant!

Jeg har alltid måtte sove ni timer hver natt for å fungere tidligere, har tilogmed brukket meg av trøtthet hvis jeg ikke har fått nok søvn, men det endret seg som så mye annet med morstilværelsen.

Mitt råd: Prøv å hvil deg hver gang du har anledning, ikke ha dårlig samvittighet for daglurer.

Skrevet

Hvor ille svangerskaps diabeter er kommer an på mange ting, men jo tidligere det blir oppdaget jo bedre. Jeg har en venninne som har hatt diabetes i begge sine svangerskap. Med nummer 1 ble det ikke oppdaget før helt mot slutten og hun måtte begynne med insulin nesten med en gang. Ongen var ikke kjempe stor, men hun ble igangsatt ved 38 uker. Med nummer 2 ble det oppdaget tidlig (siden hun hadde det i første svangerskap så tested de henne tidligere) Hun klarte seg da med kostholds regulering og metformin tabletter. Igjen ble hun satt igang ved 38 uker og ungen var liten (2700g) Så utenom at hun ikke fikk spise søtsaker og måtte måle blodsukker ofte så vil jeg ikke si det var noe verre enn en vanlig gravidited. Det var en STOR plate med melkesjokolade med henne på sykehuset som hun kunne spise etter fødselen :fnise:

Haha, skjønner godt den gleden til å spise sjokolade ja! Nam nam!

Jeg har hatt et utrolig sug mot søtsaker den siste mnd, så det kan jo bety noe, samt at jeg drikker veldig mye.

Håper det er greit nok i.o.m at de finner ut av det tidlig dersom det er tilfellet. Trenger ikke akkurat å være noe galt å få en oppkvikker i kostholdet :kjefte:

Gru/gleder meg til i morgen nå...

Skrevet

Glemte å nevne at jeg opplevde en liten bedring i andre trimester, så var det fort påan igjen, med det sagt er jeg under 160 og fikk et stort barn, så det var rett og slett ikke plass til baby og blære der inne. Mange opplever sikkert bedringen i 2. trim som mer varig :) Man tisser mye i starten pga nyrene jobber, økt blodvolum etc.

Skrevet

Vet ikke om det er dette du helst vil høre, men for meg høres en god natts søvn for to mnd siden fantastisk ut!

Var oppe å tisset annenhver time om natten stort sett hele graviditeten, så lå jeg våken med svangerskapskløe og diverse plager i tillegg til natt-tissingen etterhvert, så kom bebbis med kolikk. Nå spiser han fortsatt tre ganger hver natt ca, så i løpet av tiden siden jeg oppdaget graviditeten i november 2010 kan jeg telle på en hånd de nettene jeg har sovet mer enn 5 timer sammenhengende. 3-4 timer anser jeg som suksess nå.

Det som er til trøst er at man faktisk venner seg, jeg syns det er null stress å sove lite og oppstykket nå :) Helt sant!

Jeg har alltid måtte sove ni timer hver natt for å fungere tidligere, har tilogmed brukket meg av trøtthet hvis jeg ikke har fått nok søvn, men det endret seg som så mye annet med morstilværelsen.

Mitt råd: Prøv å hvil deg hver gang du har anledning, ikke ha dårlig samvittighet for daglurer.

Helt rett, ikke det jeg ville høre :gjeiper:

Kan hende at ting endrer seg når morsrollen kommer for fullt, men akk å sukk hvor lite søvn jeg skal få da. Hadde vært ok å få sove iallfall 2-3 timer sammenhengende EN gang i ny og ne! :)

Håper det går seg til...

Nå er jeg på 2 L vann bare i dag. Testprosjekt for å finne ut om jeg kan skylle ut ting. Høres sikkert rart ut, men det har fungert tidligre.... Dersom jeg har hatt hyppig vannlating (noen år siden dette) på 1-2 ganger pr natt så har jeg måtte drikke masse vann for at blæra skulle skjønne når den virkelig var full....

ellers kun sunn mat i dag før prøvene i morgen. Fysj, jeg vil ha godis :kjefte: Som den gravide og hormonelle/trøtte frøkna jeg er i dag!

Skrevet

Håper det bedrer seg, man blir virkelig sprø av den doflyinga.

Jeg var så desperat at jeg dro på legevakten og lagde en scene er periode der jeg måtte tisse hvert 20. min, vill i blikket og fortvilet og insisterte på at jeg kan jo ikke ha det såååånn! Endte opp med å bli lekset opp til av en østeuropeisk legedame :fnise:

Bare sånn at du føler du ikke er den eneste som blir smårar av all tissingen :gjeiper:

Skrevet

itchii: Godt jeg ikke er alene ;)

Annonse
Gjest Alabama
Skrevet

Du kan ha UVI selv om du ikke har de klassiske symptomene som smerter/svier ved vannlatning. Høres slitsomt ut å tisse så ofte, men kan vel hende det gir seg snart. :troest:

Skrevet

UVI? Urinveisinnfeksjon?

Det testet jeg for hos legen for kort tid siden, og var negativ....

Skrevet

UVI? Urinveisinnfeksjon?

Det testet jeg for hos legen for kort tid siden, og var negativ....

UVI = urinveisinfeksjon ja.

De kommer sikkert å teste det igjen bare for å være sikker.

Lykke til i morgen :)

Skrevet

For å si det sånn, jeg har ikke sovet sammenhengende en eneste natt på over ett år. :gjeiper:

For mange går det over ved ca. 12 uker, før det kommer tilbake igjen på slutten. Men for min del var det dogåing hele svangerskapet. Noen perioder verre enn andre.

Skrevet

Da er jeg ferdig hos legen.

Urinprøven var helt fin, men ble sendt inn til dyrking for sikkerhets skyld.

Blodsukkeret var også fint, så ingen svangerskapsdiabetes :jepp:

Hun (legen altså) mente at det nok fordi at livmoren klemmer såpass mye på blæra akkurat nå og vil trolig lette på blæretrykkinga i 2 trimester. HÅPER det stemmer :kjefte:

Ellers fikk jeg også en 40% sykemelding fordi jeg er så sliten etter lite søvn... Skal bli veldig godt med noen roligre dager på jobb i noen uker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...