Stinelin Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Hvilken frisyre velger man til brudekrone? Eller er krone noe fint til bunad i det hele tatt..? Er litt i tvil. Regner med at krona eventuelt blir sittende på under vielsen og fotograferinga, og kanskje under middagen om jeg trives med å ha den på. Gifter meg i bunad, og låner brudekrone som er ganske lita. Den skal se omtrent slik ut: Altså ikke denne typen: Nå lurer jeg altså på hvordan håret kan være under ei slik krone? Noen som har tips eller bilder til inspirasjon? Jeg har langt hår og mange muligheter, og liker godt både flette og litt "løs stil".
attegløyma Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Som regel er det regla for korleis ein skal ha håret ved bruk av krune. Dei du låner kruna av, har ikkje dei tips? Her følger pyntar med når du låner bruresølv, fordi det er komplisert å få på seg. Som regel på slike kruner som du viser her har ein tilsynelatande håret laust, men ein må flette ei slags kringle som kruna blir festa i så den ikkje dett ned. Elles håpar eg du er klar over at slike kruner veg temmeleg mykje, så det kan vere lurt å ha ein backup plan for seinare på dagen I min familie giftar vi oss ofte i bunad, då med fullt bruresølv som tilhøyrer regionen, men dei fleste vil helst ha av seg kruna utpå dagen Men høyr med dei du låner kruna av, den må festast på eit vis, og det er ofte i håret, så det MÅ friserast på eit spesielt vis.
Stinelin Skrevet 19. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2012 (endret) Takk for gode tips! Jeg låner krona av Husfliden på Lillehammer, og de var rett og slett ikke særlig imøtekommende, og veldig sparsomme med informasjonen. Håper sveisen kan fungere uten krone, slik at jeg bare kan ta den av, men jeg bør kanskje være glad for at frisøren er en av gjestene? Krona jeg skal ha er lita, og ikke spesielt tung, men jeg ser for meg at blir godt å ta den av utpå dagen. Endret 19. mars 2012 av Stinelin
Gjest Dorey Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Brudekrone er det fineste som finnes Den var skikkelig flott! Jeg ser for meg en slags flettefrisyre (kringle rundt hodet) eller noe, hvis du har langt nok hår til det
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Da søstera mi gift seg med krone ble håret øverst på hodet fletta og lagt i ring, slik at fletta ble liggende på innsida av krona. Krona ble så festa i denne fletta med en rikelig mengde hårnåler. I tillegg var det en flette på utsida av krona. Rundt krona ble det også festa en blomsterkrans.
frisørmester :) Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Synes faktisk at slike kroner er grusomme, beklager! De er ett helvette og feste skikkelig, og da må du i såfall ha noe flette frisyre. Men hver sin smak 2
Gjest Doh Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 Har dessverre ikke noe særlig konstruktivt å komme med. Ville bare si at det kommer til å bli kjempefint Utrolig kult at du gifter deg i bunad med krone!
Gjest "gjest" Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 Du vet det betyr ulykke for ekteskapet hvis kvinner som ikke er jomfru å bærer brudekrone??
Stinelin Skrevet 20. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 20. mars 2012 Du vet det betyr ulykke for ekteskapet hvis kvinner som ikke er jomfru å bærer brudekrone?? Og hva vet du om min jomfrudom?! Vanskelig å lure noen med den tickeren.. Seriøst, jeg kunne ikke brydd meg mindre. Krona blir eneste måten å skille seg ut fra resten av gjestene, så jeg tenker den får være på ihvertfall ei stund. 3
Daxi Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 Du vet det betyr ulykke for ekteskapet hvis kvinner som ikke er jomfru å bærer brudekrone?? skal også være det å gifte seg i hvitt hvis man ikke er jomfru, men folk gjør det likevel 1
Moscato Skrevet 20. mars 2012 #12 Skrevet 20. mars 2012 Slike små kruner er jo ikkje tunge i det heile, samanlikna med dei som har band og heile pakka (og i tillegg gjerne er ein del større)! Men ja, eit herk å feste er dei ofte. Dei eg kjenner som har vore krunebruder har hatt tilsynelatande laust hår, men dei har hatt kruner med band som dekka evt fantasifulle festemetodar. Eg trur eg vil anbefale å ta ein prat med Husfliden i Bergen, for dei burde ha peiling (når sant skal seiast synest eg at dei burde kunne litt på Lillehammer òg, men...).
Gjest "gjest" Skrevet 20. mars 2012 #13 Skrevet 20. mars 2012 skal også være det å gifte seg i hvitt hvis man ikke er jomfru, men folk gjør det likevel Du ser jo hvordan det går med mange ekteskap da. 1
Gjest Dorey Skrevet 21. mars 2012 #14 Skrevet 21. mars 2012 skal også være det å gifte seg i hvitt hvis man ikke er jomfru, men folk gjør det likevel Helt OT, men dette er feil. Hvitt har aldri hatt noe med jomfrudom å gjøre ihht brudekjoler. Man brukte hvite kjoler fordi det var eksklusivt og viste velstand at du hadde råd til å bare bruke kjolen en gang. "Mannen i gata" giftet seg i fargede kjoler til 20-30 tallet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå