Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Om et års tid skal jeg søke meg til utdannelse på universitet eller høgskole (er igang med andre studier nå). Har sett for meg at UMB er den perfekte plassen for meg å studere, da jeg har stor interesse for naturvitenskapelige fag. Likevel er det litt langt, og det hadde vært deilig å gå på f.eks. UiO eller HiOA.

Det jeg lurer på er om noen vet forskjeller og likheter mellom bioteknologi og biokjemi, samt bioingeniør? Har lest en del på nettet, og forstått det som at bioingeniører gjerne tar blodprøver og analyserer disse, og at bioingeniører er attraktive til jobber på sykehus. Dessverre tror jeg det blir vanskelig da jeg blir til gele bare jeg ser blod..

I tillegg lurer jeg på om noen kan svare på om det er "enklere" å være student ved UMB enn ved UiO eller om vanskelighetsgraden er den samme? Har tatt et enkeltfag ved UiO, og dette syntes jeg ble veldig tungt på eksamen.

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Som bioingeniør må du nok ta en del blodprøver, men du vil også analysere andre ting en blod. Det er mange som misliker blod, men jeg tror det skal gå heilt fint da du vil øve på dette og bli ganske vant med det. Det som er greit med bioingeniør er at du er kvalifisert til arbeid i sykehus rett etter utdannelse.

Med bioteknologi studerer du lignende fag som bioingeniør. Du vil studere laboratorie arbeid, DNA teknikker, bakterier og virus. Utrolig spennende syns jeg.

Hva er det du har lyst å utdanne deg til?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lagde en tråd om dette for noen uker siden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=637499

Jeg syntes biotkn. og kjemiing (skriver bare kjemiing) og bioing høres veldig spennende ut. Er dog usikker på hvor lett det er å få seg jobb.

Da jeg var på åpen dag på HiO (eller HiAO eller hva det heter nå), var de opptatt av og understreke at kjeming ikke var det samme som bioing, de sa at bioing var "de som tok blodprøver", og holdt til "ved siden av sykepleierne". Bioing er nok mye mer et helseyrke.

Det de også sa at det var en mer rutinejobb, hvor man tar blodprøver, eller ikke, du MÅ ikke jobbe med det, men man bruker ulike prosesser for å analysere biologisk materiale, og du må kunne maskinene, lese av resultatet etc.

Men kjemiing er mer forskningsrelatert, den ene er mer praksis og den andre teori. Jeg er mye mer en praksis person, men selve jobben til kjemiing i laboratoriet er jo praktisk.

Skulle ønske det var flere her som visste mer om dette. Jeg er mest redd for at det skal være for vanskelig, er ikke glad i å gå på skole, men interesserer meg enormt for emnet og vil gjerne ha jobben man får etter studiene.

Det med blod skal du nok ikke tenke så mye på, det er noe du må gjennom på skolen, men de sa at alle vender seg til det, mange syntes det er ekkelt men det går over og man blir vandt med det.

Jeg vil helst studere bioteknologi og kjemi ing, men vet for det første ikke om jeg greier studiet, og ikke om jeg får jobb etterpå :sukk: Vet egentlig lite dette studiet.

AnonymBruker
Skrevet

det er mye lettere å få jobb som kjemiingeniør eller bioingeniør enn med "bare" en bachelor i bioteknologi. Aller lettest er det å få jobb som bioingeniør. Men om du tenker å ta master hadde jeg satset på bioteknologi:)

AnonymBruker
Skrevet

det er mye lettere å få jobb som kjemiingeniør eller bioingeniør enn med "bare" en bachelor i bioteknologi. Aller lettest er det å få jobb som bioingeniør. Men om du tenker å ta master hadde jeg satset på bioteknologi:)

Mange valg :) Jeg tenker ikke på master, hvertfall ikke med det første, det blir kanskje en gang i fremtiden. Men her er det snakk om å studere bioingeniør eller bioteknologi og kjemiingeniør. Det er et studie på høgskolen i Oslo.

Altså ikke kjemiing eller BA i bioteknologi - men bioteknologi og kjemiingeniør - 3 år. http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bachelor/Ingeniorfag-bioteknologi-og-kjemi

AnonymBruker
Skrevet

Mange valg :) Jeg tenker ikke på master, hvertfall ikke med det første, det blir kanskje en gang i fremtiden. Men her er det snakk om å studere bioingeniør eller bioteknologi og kjemiingeniør. Det er et studie på høgskolen i Oslo.

Altså ikke kjemiing eller BA i bioteknologi - men bioteknologi og kjemiingeniør - 3 år. http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bachelor/Ingeniorfag-bioteknologi-og-kjemi

Er bioingeniør selv og liker ikke blodprøvetaking, blir kvalm av det. Det er ikke veldig mye blodprøvetaking i studiet, så du kommer deg sikkert fint igjennom det. Det blir flere og flere sykehus som overlater blodprøvetaking til sykehusene (heldigvis). Om du klarer å gjennomføre kjemiingeniør får du bare vite om du prøver:) Ellers er ikke bioingeniørstudiene en dans på roser heller. Utrolig mye lab og innleveringer.

AnonymBruker
Skrevet

Spennende tråd. Jeg skal begynne på bachelorgrad Bioteknologi til høsten. Jeg har veldig lyst å utdanne meg til forsker. Så jeg har en del år igjen. Veldig spennende og skummelt samtidig :D

Det er mange muligheter innen Bioteknologi, og det mest sannsynlig vil det være flere jobber innen dette i framtiden. Jeg har hørt at kun en Bachelor vil ikke gi veldig mye tilbake. Mest jobber som lab assistent osv. Jeg tror du bør helst ha en Mastergrad, men er ikke helt sikker. Om du vil ha "kun" en bachelorgrad er kanskje Bioingeniør ett godt valg, da det er gode jobbmuligheter rett etter utdannelse. Jeg håper vertfall at du satser på akkurat det DU vil, det er det aller viktigeste! Lykke til!

Skrevet

Det er blodprøvene som har satt meg mest tilbake på lysten. Blir helt svimmel av å se blod :S Kunne tenke meg å jobbe i et laboratirium uansett, analysere prøver og gjerne forske litt hvis muligheten for det dukker opp (da helst uten å måtte gå på forskerstipend to og to år om gangen).

Molekylærbiologi og mikrobiologi er noe av det jeg har sett på, men jeg har studert såpass lenge at jeg kun har "råd" til en bachelor på nåværende tidspunkt. Hvis jeg går for en master må jeg selv finansiere det siste året, og det har jeg ikke råd til på nåværende tidspunkt, dessverre.

Som en av dere nevnte, så er linjen på HiOA en mulighet . Noen som vet om jobbmulighetene etter fullført studie her, men kun bachelor?

• 4 uker senere...
Skrevet

Det er blodprøvene som har satt meg mest tilbake på lysten. Blir helt svimmel av å se blod :S Kunne tenke meg å jobbe i et laboratirium uansett, analysere prøver og gjerne forske litt hvis muligheten for det dukker opp (da helst uten å måtte gå på forskerstipend to og to år om gangen).

Molekylærbiologi og mikrobiologi er noe av det jeg har sett på, men jeg har studert såpass lenge at jeg kun har "råd" til en bachelor på nåværende tidspunkt. Hvis jeg går for en master må jeg selv finansiere det siste året, og det har jeg ikke råd til på nåværende tidspunkt, dessverre.

Som en av dere nevnte, så er linjen på HiOA en mulighet . Noen som vet om jobbmulighetene etter fullført studie her, men kun bachelor?

Jeg har gått 2 år på bioteknologistudiet (bachelor) på UMB, og er ganske godt fornøyd med kvaliteten på det. Men jeg har allikevel bestemt meg for å starte på bioingeniørlinjen på HiOA til høsten.

Jeg var vel fortsatt ganske usikker da jeg søkte meg inn på UMB, men etter en prat med rådgiver, så var jeg helt overbevist over at dette ikke var noe for meg. Man burde/må ta en master for at du skal kunne få en real jobb. Og de jobbene rådgiveren nevnte for meg, virket ikke særlig fristende. Hun sa kjemiker, forskning på feks mat og no type kjemisk produktutvikling (som feks maling). For min del syntes jeg at det å jobbe med mennesker, som bioingeniør, hørtes mer spennende ut.

Man er jo ferdig utdannet bioingeniør med bare bachelor, og da kan man jo gå rett ut i jobb! :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Pga mange år i studier har jeg bare "råd" til 4 år med studier når jeg er ferdig der jeg går nå.. Så da er kanskje en bachelor det beste, så jeg slipper å ta et pauseår før jeg tar siste studieår pga pengemangel. Tror jeg må be om møter med studieveilederne på de forskjellige stedene, da er det lettere å se hva studiene faktisk innebærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...