AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Jeg har en liten gutt på 9mnd som har sovet hele natta siden han var 1,5mnd. Frem til han var 5mnd sov han fra 18.00 til 07.00, nå derimot vil han legge seg 18.30-19.00 og stå opp 05 - 05.30. Skulle så gjerne ha fått sove noen timer ekstra, om så bare til 06.30! Men hvordan skal jeg flytte leggetiden og kommer det til å funke? Han er sykt trøtt på kveldene og vet ikke om det går ann å holde han oppe noe lenger. Hvis han står opp kl.05.30 så er det en lur kl.9 på 1-1,5t og en kl.14 på 30min-1t. Noen som har gode tips eller er i samme situasjon?
Tolly Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 http://m.klikk.no/foreldre/smabarn/article741095.ece Kanskje dette kan hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 Min erfaring er at barn må få sove når de er trøtte om kvelden. Det går an å holde dem oppe, men da fant jeg ut at de våkner like tidlig men er trøtte og sure og sovner på dagen i stedet... Det går over med tid og stunder, men er tøft mens det står på. Jeg har hatt tre morgenfugler og aldri klart å få dem til å sove lenger- de har insistert på å være våkne fra femtiden om morgenen (det har i grunnen gått greit, men da en av dem i flere måneder våknet klokka fire var det ille...). Kanskje det er andre som har tips? Mitt eneste tips må være at du klarer å legge deg tidlig nok til ikke å bli helt utslitt. Og det går over- selv om det tar tid. 1
O'hara Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Jeg synes du er heldig som har hatt flere måneder med soving 18.00-07.00.. Her i huset har vi aldri hatt det. Og, når hun var 9-10 måneder så våknet hun i ett par måneder klar for dagen rundt 5. Til vanlig har det vært i 6-7-tiden. Hører om at de fleste har det slik, så det er kanskje bare slik de er i den perioden? Uansett, det hører med å ikke få fulle netter med søvn når man har små, tror bare man må innfinne seg med det. Så, noen spesielt gode råd har jeg ikke, men vil kanskje anbefale deg å akseptere situasjonen, det er bedre, vil jeg tro, for dere alle sammen. Uansett, lykke til! 1
Gjest Misteltein Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Det er en periode. Det går over, men det er tøft når det står på. 1
Lilleløva Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Her i huset får ikke tulla "lov" til å stå opp før klokka sju... Hvis hun våkner tidligere går jeg inn og sier at det er natta, og at hun må sove. Så hjelper jeg henne til å finne en god stilling, sier god natt og går ut. Dersom hun sutrer eller gråter tar jeg henne opp, og setter oss i gyngestolen og gynger. Synger litt, og koser og prater om hvor godt det er å ligge i senga si. Som regel sovner hun i armene mine, eller iallefall døser, og jeg kan legge henne ned igjen. Har vært konsekvent på at det er jeg som bestemmer når det er morgen helt siden hun var noen mnd gammel,(er ett og et halvt år nå) og det fungerer veldig fint. Hun elsker senga si, og sover som regel til godt etter sju.
Gjest pysepusen Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 Her i huset får ikke tulla "lov" til å stå opp før klokka sju... Hvis hun våkner tidligere går jeg inn og sier at det er natta, og at hun må sove. Så hjelper jeg henne til å finne en god stilling, sier god natt og går ut. Dersom hun sutrer eller gråter tar jeg henne opp, og setter oss i gyngestolen og gynger. Synger litt, og koser og prater om hvor godt det er å ligge i senga si. Som regel sovner hun i armene mine, eller iallefall døser, og jeg kan legge henne ned igjen. Har vært konsekvent på at det er jeg som bestemmer når det er morgen helt siden hun var noen mnd gammel,(er ett og et halvt år nå) og det fungerer veldig fint. Hun elsker senga si, og sover som regel til godt etter sju. Så heldig du er da Sånn er ikke guttungen her
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #8 Skrevet 19. mars 2012 Det er en periode. Det går over, men det er tøft når det står på. Støttes. Det går over.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 Her i huset får ikke tulla "lov" til å stå opp før klokka sju... Hvis hun våkner tidligere går jeg inn og sier at det er natta, og at hun må sove. Så hjelper jeg henne til å finne en god stilling, sier god natt og går ut. Dersom hun sutrer eller gråter tar jeg henne opp, og setter oss i gyngestolen og gynger. Synger litt, og koser og prater om hvor godt det er å ligge i senga si. Som regel sovner hun i armene mine, eller iallefall døser, og jeg kan legge henne ned igjen. Har vært konsekvent på at det er jeg som bestemmer når det er morgen helt siden hun var noen mnd gammel,(er ett og et halvt år nå) og det fungerer veldig fint. Hun elsker senga si, og sover som regel til godt etter sju. Slike rutiner fungerer absolutt på noen, og det er svært viktig med litt regler og rutiner for at barnet skal føle seg trygt og ha flere faste rammer i hverdagen. Men jeg tror nok du må gi æren til din datter, og ikke nødvendigvis til deg selv. Hos oss fungerte nemlig slikt på eldstemann, men nr 2 er dessverre av et helt annet kaliber når det gjelder søvn - selv om vi har gjort alt likt, så sover yngstemann mye dårligere både på dag og på natt Til TS Det er ikke rart om ungen vil opp etter 10-11 strake timer med søvn på natta, du har vært svært bortskjemt i starten av babyens liv vil jeg si I linken som det vises til, artikkelen med Nina Misvær, så er det helt normalt med 1-2 dagdupper samt 10-12 t søvn hver natt for en baby på 9-12 mnd. Ungen din er altså HELT NORMAL, og lite søvn hos foreldre pga morgenfugler, er helt normalt når man har fått barn. Noen foreldre får sovemaskiner som kliner til med 12-14 t per natt fra de er spedbarn, og tar gjerne på seg æren for dette, men man er nok i stor grad prisgitt barnets sovehjerte og temperament. Gratulerer og velkommen til småbarnslivet, kjære mamma! 3
Gjest Misteltein Skrevet 19. mars 2012 #10 Skrevet 19. mars 2012 Så heldig du er da Sånn er ikke guttungen her Samme her!
Gjest Annaires Skrevet 19. mars 2012 #11 Skrevet 19. mars 2012 Her i huset får ikke tulla "lov" til å stå opp før klokka sju... Hvis hun våkner tidligere går jeg inn og sier at det er natta, og at hun må sove. Så hjelper jeg henne til å finne en god stilling, sier god natt og går ut. Dersom hun sutrer eller gråter tar jeg henne opp, og setter oss i gyngestolen og gynger. Synger litt, og koser og prater om hvor godt det er å ligge i senga si. Som regel sovner hun i armene mine, eller iallefall døser, og jeg kan legge henne ned igjen. Har vært konsekvent på at det er jeg som bestemmer når det er morgen helt siden hun var noen mnd gammel,(er ett og et halvt år nå) og det fungerer veldig fint. Hun elsker senga si, og sover som regel til godt etter sju. Dette funket her også.. Helt til hun ble rundt to-to og et halvt
-Englefjes- Skrevet 20. mars 2012 #12 Skrevet 20. mars 2012 Jeg ville gradvis kuttet ned førsteluren til rundt 45 minutter, for så å forsøke å få en lengre lur (som starter tidligere) på ettermiddagen. Min erfaring, samt en del av jeg har lest rundt dette, er at det gjør at barnet blir mindre trøtt på ettermiddagen, ikke faller i svært dyp søvn med en gang det blir lagt, og dermed sover bedre/lengre på natten. En kort(ere) formiddagslur kan også gjøre det enklere å gå over til én lang lur når den tiden kommer, siden det tross alt er enklere å la være å sove i 30-45 min enn å la være å sove den faste luren på 1,5 timer.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #13 Skrevet 20. mars 2012 Slike rutiner fungerer absolutt på noen, og det er svært viktig med litt regler og rutiner for at barnet skal føle seg trygt og ha flere faste rammer i hverdagen. Men jeg tror nok du må gi æren til din datter, og ikke nødvendigvis til deg selv. Hos oss fungerte nemlig slikt på eldstemann, men nr 2 er dessverre av et helt annet kaliber når det gjelder søvn - selv om vi har gjort alt likt, så sover yngstemann mye dårligere både på dag og på natt Til TS Det er ikke rart om ungen vil opp etter 10-11 strake timer med søvn på natta, du har vært svært bortskjemt i starten av babyens liv vil jeg si I linken som det vises til, artikkelen med Nina Misvær, så er det helt normalt med 1-2 dagdupper samt 10-12 t søvn hver natt for en baby på 9-12 mnd. Ungen din er altså HELT NORMAL, og lite søvn hos foreldre pga morgenfugler, er helt normalt når man har fått barn. Noen foreldre får sovemaskiner som kliner til med 12-14 t per natt fra de er spedbarn, og tar gjerne på seg æren for dette, men man er nok i stor grad prisgitt barnets sovehjerte og temperament. Gratulerer og velkommen til småbarnslivet, kjære mamma! Jeg vet godt at jeg er mor og at lite søvn er noe som følger med i et liv med småbarn. Det at han sover så mange timer i strek er noe jeg er kjempe takknemlig for! Men lurer på om det er noe måte man kan flytte de timene på, siden det egentlig ikke fungerer å legge han seinere. Har egentlig ikke noe store planer om å forandre på dette, men hvis noen der ute har god erfaring med en metode så er jeg mer enn glad for å høre om dette og kanskje prøve ut.
skruf Skrevet 21. mars 2012 #14 Skrevet 21. mars 2012 Her har ingenting hjulpet for å få minstejenta til å sove lengre, hun er nok rett og slett et utpreget A-menneske.. Stuptrøtt om kvelden, og slukner 19.30, og spretter opp gjerne før kl 6. Hun er nå 8 år, og har alltid vært sånn. Heldigvis er hun så stor nå at hun står opp selv og trøyer seg så vi får sove litt ekstra når vi har fri (hverdagene står vi opp litt over 6 selv også). Da hun var baby så prøvde jeg det meste......legge henne seinere (våknet likevel i 5-tida, men dagen var ødelagt pga hun ble så sur av søvnmangel), kuttet ut å sove etter kl 15 (hjalp heller ikke).... Gikk inn til henne, ammet og prøvde å få henne til å sove litt til (fungerte heller ikke)... Storesøster er motsatt, hun må vi vekke. Hun sov gjerne til 9-10 da hun var baby og... Jeg tror ikke det er så mye å gjøre, annet enn å legge deg tidligere selv så du får nok søvn..
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #15 Skrevet 22. mars 2012 Her har ingenting hjulpet for å få minstejenta til å sove lengre, hun er nok rett og slett et utpreget A-menneske.. Stuptrøtt om kvelden, og slukner 19.30, og spretter opp gjerne før kl 6. Hun er nå 8 år, og har alltid vært sånn. Heldigvis er hun så stor nå at hun står opp selv og trøyer seg så vi får sove litt ekstra når vi har fri (hverdagene står vi opp litt over 6 selv også). Da hun var baby så prøvde jeg det meste......legge henne seinere (våknet likevel i 5-tida, men dagen var ødelagt pga hun ble så sur av søvnmangel), kuttet ut å sove etter kl 15 (hjalp heller ikke).... Gikk inn til henne, ammet og prøvde å få henne til å sove litt til (fungerte heller ikke)... Storesøster er motsatt, hun må vi vekke. Hun sov gjerne til 9-10 da hun var baby og... Jeg tror ikke det er så mye å gjøre, annet enn å legge deg tidligere selv så du får nok søvn.. Tror også at min lillegutt er typisk A-menneske får bare nyte at han er så blid på morgen 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå