Gå til innhold

Et lite dillema, hva ville dere gjort

Anbefalte innlegg

Gjest alven
Skrevet

Hei.

Jeg har to bonus sønner, en på 15 og en på 14. De har svært lite oppgaver hjemme, men de og vi har et system der det er sånn at hvis de rydder ut av oppvaksmaskinen og sånn så får de et visst beløp. Dette skriver de så opp på tavla, og på den måten sparer de, og får pengene etterhvert når de ønsker det.

Så til sakens kjerne.

Jeg har planlagt å ta med mann og disse to gutta på et sånt cruise, Oslo- kiel-oslo. De guttene har visst om dette siden rett før jul 2011. De fikk beskjed om av meg at dette var en overraskelse til faren, alstå en hemlighet mellom de og meg, faren få ikke vite noe før dagen vi reiser.

De fikk beskjed om at de måtte spare 1000 kroner på tavla, slik at de hadde lommepenger, for de får ikke noe utenom maten av oss. Dette var greit.

Problemet er at han eldste ikke gidder å spare, han bruker penger hele tiden fra tavla, og sier at uansett får han bli med. Ja sier jeg, men broren din har da lommepenger som han får bruke som han vil, mens du må da spørre oss om penger. Og er det noe ok da?

Hva ville dere gjort?

sagt at han får bli hjemme hos moren sin?

Eller latt han bli med?

Yngste mann sparer hele tiden, han er bestemt på at en avtale er en avtale.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden han vet konsekvensene, og er 15 år, så synes jeg at han har tatt et valg :)

Han er med på turen (selvfølgelig), men får ikke noen lommepenger, desverre..

Tipper han lærer av dette ;)

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Siden du allerede har sagt at han skal få være med, men at pengene fra tavla er lommepenger, kan du ikke la ham være igjen hjemme.

Han får pent finne seg i å se på at broren og dere voksne har penger å bruke, mens han ikke har. Det er en lekse om hva som skjer når man bruker opp pengene sine på andre ting enn de er tiltenkt.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Enig men de over.

Og hvis han spør om penger bør han få nei av hensyn til den yngste som faktisk sparer. Ellers lærer jo han at sparing ikke lønner seg, hjemme hos dere får man jo penger uansett.

• Liker 2
Skrevet

Hei.

Jeg har to bonus sønner, en på 15 og en på 14. De har svært lite oppgaver hjemme, men de og vi har et system der det er sånn at hvis de rydder ut av oppvaksmaskinen og sånn så får de et visst beløp. Dette skriver de så opp på tavla, og på den måten sparer de, og får pengene etterhvert når de ønsker det.

Så til sakens kjerne.

Jeg har planlagt å ta med mann og disse to gutta på et sånt cruise, Oslo- kiel-oslo. De guttene har visst om dette siden rett før jul 2011. De fikk beskjed om av meg at dette var en overraskelse til faren, alstå en hemlighet mellom de og meg, faren få ikke vite noe før dagen vi reiser.

De fikk beskjed om at de måtte spare 1000 kroner på tavla, slik at de hadde lommepenger, for de får ikke noe utenom maten av oss. Dette var greit.

Problemet er at han eldste ikke gidder å spare, han bruker penger hele tiden fra tavla, og sier at uansett får han bli med. Ja sier jeg, men broren din har da lommepenger som han får bruke som han vil, mens du må da spørre oss om penger. Og er det noe ok da?

Hva ville dere gjort?

sagt at han får bli hjemme hos moren sin?

Eller latt han bli med?

Yngste mann sparer hele tiden, han er bestemt på at en avtale er en avtale.

Da må eldstesønnen innse at handlingene har konsekvenser - nettopp de konsekvensene du har beskrevet: ingen penger.

Dere må altså stå på det dere har sagt og ikke gi noe på turen. Han må selvsagt få lov å bli med og få mat som avtalt, men mer har han ikke krav på. Noe anne ville bli dypt urettferdig for den pliktoppfyllende yngre sønnen.

Er dere ikke konsekvente og viser at det dere har sagt virkelig betyr noe, da lærer eldstemann at han kan sløse med penger og at han kan få penger uten å yte noe for det. Ser han derimot konsekvensene, lærer han at neste gang bør han spare. Det er klart at turen kan bli litt utfordrende med litt surmuling fra hans side, men det bør dere ikke ta dere nær av.

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre, han bør få tur men ikke lommepenger.

Skrevet

Enig med de andre, han bør få tur men ikke lommepenger.

+1

Skrevet

Ja, her er det jo et helt åpenlyst svar: Gutten skal selvsagt få være med på tur, men lommepenger får han ikke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...