Gå til innhold

Utforkjøring med promille

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For litt over en uke siden satte eg meg full bak rattet. Eg hadde tre personer med meg i bilen, og vi havna i grøfta. Bilen er vrak, men alle klarte seg fint. (småskader)

Promillen var på 1 da eg ble testet.

Kva slags straff vil eg få?

Eg vet at eg har gjort noe feil, og trenger ingen moralpreken da eg er heilt ødelagt av dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Levitate

En kompis av meg ble fratatt lappen og fikk den ikke igjen på 2 år. Hva han hadde i promille vet jeg ikke, men han var full og krasjet bilen sin.

Edit: Glemte å nevne at han var i fengsel også! Husker ikke hvor lenge. Nei, det var ikke personer med i bilen, men han kjørte i en garasje (med andre ord ødela en annen persons eiendom), er usikker på om dette har noe å si.

Endret av Levitate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kompis av meg ble fratatt lappen og fikk den ikke igjen på 2 år. Hva han hadde i promille vet jeg ikke, men han var full og krasjet bilen sin.

Var det med passasjerer i bilen?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bøtenivået står i forhold til påvirkningsgraden. Riksadvokatens rundskriv fra 2009 sier at promille fra 0,21 til og med 0,40 gir forelegg på 6 000 kr. Kommer saken opp for retten skal aktor påstå bot på 7 000 kr. Promille fra 0,41 til og med 0,50 gir et bøtenivå på hhv. 10 000 og 12 000 kr.

Ved alkoholkonsentrasjon over 0,5 promille skal boten i utgangspunktet tilsvare en og en halv brutto månedslønn.

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lenge tar de kortet da?

Blir det verre straff hvis eg blir sikta for uaktsom kjøring også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fengselstraffen for promillekjøring er betinget eller ubetinget fengsel, og strafferammen for overtredelse av vegtrafikkloven er inntil 1 år. I praksis ligger straffen for promillekjøring normalt fra 21 dager til 3 måneder.

Loven graderer straffen i forhold til alkohol eller stoffkonsentrasjonen i blodet eller grad av påvirkning.

Ved promille fra 1,0 – 1,5 i blodet eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,5 til og med 0,75 milligram per liter luft, kan både betinget og ubetinget fengsel idømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fengselstraffen for promillekjøring er betinget eller ubetinget fengsel, og strafferammen for overtredelse av vegtrafikkloven er inntil 1 år. I praksis ligger straffen for promillekjøring normalt fra 21 dager til 3 måneder.

Loven graderer straffen i forhold til alkohol eller stoffkonsentrasjonen i blodet eller grad av påvirkning.

Ved promille fra 1,0 – 1,5 i blodet eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,5 til og med 0,75 milligram per liter luft, kan både betinget og ubetinget fengsel idømmes.

Den var såvidt under 1,0 da, har det noke å si?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den var såvidt under 1,0 da, har det noke å si?

TS

Bare les på linken.

inndragning av førerkort: Ved alkoholkonsentrasjon fra 0,5 – 0,8 promille settes inndragningstiden vanligvis til 18 måneder. Fra 0,8 – 1,2 promille til 20 – 22 måneder. Over 1,2 promille 2 år.

fengselstraff - Ved promille fra 0,5 – 1,0 i blodet eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,25 til og med 0,5 milligram per liter luft, idømmes som regel betinget fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

en jeg kjenner kjørte bilen i grøfta uten lappen. han var påvirket av alkohol og hadde folk med seg. Jeg vet ikke promille, men han fikk ikke ta lappen på 2 år og fikk velge mellom bot på 10 000 eller fengsel. Jeg tror han var ganske full. han hadde drukket sprit.

Endret av Nuppdupp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Edit: Glemte å nevne at han var i fengsel også! Husker ikke hvor lenge. Nei, det var ikke personer med i bilen, men han kjørte i en garasje (med andre ord ødela en annen persons eiendom), er usikker på om dette har noe å si.

En kompis av meg kjørte hjem fra fest på motorsykkel (uten hjelm sevfølgelig). Eneste person på sykkelen, kjørte i ett autovern, og stupte uti en åker. Mistet lappen i to år, bot, og sonet. Kjører man i fylla er man stort sett fritt vilt her i landet.

Ok, så står man i fare for å skade andre om man kjører i fylla. Men det gis heller ingen formildende poeng, om man bare skader seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, så står man i fare for å skade andre om man kjører i fylla. Men det gis heller ingen formildende poeng, om man bare skader seg selv.

Nei, men det gjør vel ikke saken min bedre at en av dei som satt på har sagt at eg kjørte heilt tullete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et dødsfall i trafikken koster i gjennomsnitt tre millioner kroner, en alvorlig skade koster for mer (link). Trafikkulykker koster samfunnet mange milliarder hvert år.

Det er ikke bare deg selv du skader - det er alle andre. Er det rettferdi at skattepengene må brukes på folk som ikke har hjernekapasitet nok til å skjønne når de ikke er i stand til å kjøre, i stedet for eldreomsorg, sykehusene, resten av helsevesenet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som satt på får ingen straff, og det har heller ingen betydning for din straff at du hadde passasjerer.

De aller fleste mister lappen i 2 år ved "uaktsom fyllekjøring". Om du får ubetinget eller betinget fengselstraff avhenger av ulike faktorer. Er du mann eller dame(de får mildere straff utrolig nok), har du forsørgeransvar, alder osv.

Bota er oftest en månedslønn, FØR skatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De som satt på får ingen straff, og det har heller ingen betydning for din straff at du hadde passasjerer.

De aller fleste mister lappen i 2 år ved "uaktsom fyllekjøring". Om du får ubetinget eller betinget fengselstraff avhenger av ulike faktorer. Er du mann eller dame(de får mildere straff utrolig nok), har du forsørgeransvar, alder osv.

Bota er oftest en månedslønn, FØR skatt!

Det er nå ikke helt sant, eller? Sitter man på med noen man vet er full, risikerer man vel sin del smekk på lanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nå ikke helt sant, eller? Sitter man på med noen man vet er full, risikerer man vel sin del smekk på lanken?

Nei de får ingen straff i hele tatt. Det var sånn før, for noen år siden, men ikke nå lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...