Gå til innhold

Hvordan avdekke annonsescam?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mailet litt frem og tilbake med et kollektiv i Berlin, og de har visst bestemt seg for at de vil ha meg til å bo der.

Det gikk nesten litt for lett. Jeg er overhodet ikke kjent for å være lettlurt, men jeg må dessverre ta noen sjanser når jeg sitter i et annet land og ikke har mulighet til å dra til Berlin før innflytningsdatoen. Dessuten er det litt vanskelig når det gjelder et annet lands regler og skikker, jeg vet jeg aldri hadde blitt scammet i Norge.

Hva er det jeg skal kikke etter ang. scam? Problemet er jo at mange ting som en scammer sier eller ber om kan jo også gi mening for en ærlig og hederlig person å gjøre. Hun jeg har korrespondert med ba om kopi av ID, men det kan jo også være for å forsikre seg om at jeg er seriøs. De tar jo også en viss sjanse ved å satse på en som kommer hoppende først i juli. Annonsen var svært grundig med mye personlig/filosofisk informasjon, ikke bare rent teknisk. Det var mye fokus på sammensetning/husregler og slikt, men det kan jo også tolkes a) som et svært grundig scammer eller b) som en ærlig privatperson som virkelig prøver å få rett person.

Akk! Dette er vanskelig. Noen som har noen erfaringer med å leie privat i Tyskland eller har generelle kommentarer eller anbefalinger, vær så snill og skriv noe. :) Vet jeg ikke helt spør om noe konkret, jeg vil beholde en viss anonymitet her.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leiemarkedet i Berlin er ikke så presset som i mange norske byer, så det er svært mulig at det er derfor det gikk så lett. Jeg bodde selv i et kollektiv i Tyskland en stund, og de jeg bodde sammen med, var "locker" og det var ikke noe vanskelig å flytte sammen med dem. Vi hadde bare en prat på forhånd, det var alt.

Synes ikke det høres så skummelt ut. :) Det går sikkert bra.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt mail om at jeg har ei venninne jeg gjerne vil sende bort for å se på leiligheten, så avventer svar der. Å få tak i noen til å se på den blir litt verre, men jeg vet jo at hvis de sier nei så er det over og ut!

Vet litt om markedet der, og tenker kanskje at det er en fordel at jeg skal ha leilighet fra juli, da semesteret ikke begynner før oktober. Men synes det både er stress og skummelt å finne leilighet i utlandet når man ikke har mulighet til å gå på mange visninger. Allikevel gjør jeg slikt gang på gang! Det er vel bare fordi det er så deilig når man først kommer i hus :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ute etter korttidsleie i Berlin og brukte Craigslist. Det var vanvittig mange scam'ere der, men det var overraskende lett nok å oppdage dem. Jeg var også overrasket over hvor lett det var å "se" gjennom den som presenterte seg som utleier.

Hvilken kilde har du funnet tilbudet gjennom?

Vær veldig skeptisk. Ikke stol på noen.

Hvorfor Skyper du ikke med vedkommende? Har du fått fullt navn? Har du søkt navn, adresse osv. på nettet? Har de bedt om forhåndsbetaling?

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg kjenner fleire norske som bur i Berlin, sei frå på pm viss du treng hjelp til å finne ut av dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...