Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å jobbe som lærer? Er det noe du ville ha anbefalt? Hører så mye om overarbeida lærere, er det sånn for deg? Føler du at du får gjennomført det du har lyst til? Fortell gjerne også hvilke fag du underviser i og hvilke trinn, om du vil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har undervist 1.-8. trinn. Det var først i høst da jeg jobbet som norsk og engelsklærer på 8. trinn at jeg nærmet meg å være overarbeidet. Men da kun i tentamensperioden. Regner med at det hadde gått enklere etterhvert som jeg fikk mer erfaring. Jeg har allikevel valgt en annen funksjon i skolen enn lærer. Savner undervisningen litt, men liker bedre å være pådriver (leder).

AnonymBruker
Skrevet

Vil du fortelle litt om hvordan arbeidsdagen kan se ut? :sjenert:

Skrevet

Jeg har alltid sett på jobben min som en 8-16-jobb med en del ekstra jobb i perioder. De fleste uker har jeg fått unna det jeg trenger på jobb og har sluppet å ta med noe hjem.

På en typisk dag har jeg hatt 3-6 klokketimer med undervisning. Noen ganger etter hverandre, andre ganger har jeg hatt mellomtimer. I mellomtimene forbereder jeg undervisning, retter og planlegger med kollegaer. Hvis jeg er effektiv får jeg gjort mye da. Jeg har vært kontaktlærer i alle årene jeg har jobbet, bortsett fra ett år. Da har jeg også hatt oppfølgingen med de ulike hjemmene.

To dager i uka har vi satt av 2-2,5 timer med møtetid. Den ene dagen har vært til faglig påfyll, diverse planlegging som må gjøres av alle kollegaer, gjennomgang av felles informasjon eller for eksempel medarbeiderundersøkelsen. Denne dagen har også blitt brukt til å sette oss inn i nye forskrifter, planlegge aktivitetsdager osv. Den andre dagen har vi jobbet på trinn/team. Da har vi jobbet med saker som er viktige på trinnet eller teamet (som kan bestå av lærerne på ett trinn eller flere trinn - dette har variert). Har jeg vært på trinn som jobber effektivt har vi vært ferdige med å legge grovplanen for neste uke etter denne tiden. Selve forberedelsene av timene tar hver enkelt lærer, men ofte bytter vi på å planlegge (jeg planlegger norsken en uke, en annen planlegger matematikken osv). Dette gjaldt spesielt da jeg jobbet på barneskolen. På ungdomstrinnet blir det litt annerledes fordi man i større grad er faglærere.

Andre ting man må bruke tid på er diverse møter. Har man mange elever med spesialundervisning er det en del møter knyttet til dette. Mange ganger må du utarbeide IOP, skrive rapporter osv.

I tillegg er det hjem-skole-samarbeidet. Du skal ha elevsamtaler og utviklingssamtaler med alle elevene dine. Og foreldremøter.

For meg er læreryrket veldig givende. Jeg er veldig glad i kontakten med elevene. Til tross for dette velger jeg meg nå en annen viktig rolle, nemlig skoleleder. Så får vi se. Jeg kan alltids bli vanlig lærer igjen om jeg ikke trives. Det vet jeg at jeg liker.

Konklusjon: I perioder er det svært hektisk å være lærer. Man skal gjøre et vanlig årsverk på kortere tid enn normalt. Fordelt jevnt utover året skal man jobbe 43,5 (ca.) timer i uken. Erfaringen min er at jeg jobber mye i perioder med mye vurdering (tentamensperioden, skriftlig halvårvurdering på barnetrinnet osv.) og har muligheten til å gå litt tidlig noen dager i andre perioder.

• Liker 1
Skrevet

Jeg underviser i norsk, engelsk, RLE og spes.ped på 10.trinn. Ja, jeg føler meg overarbeidet. Er ikke å anbefale for hvem som helst.

Skrevet

Jeg jobber som realfagslærer på videregående og jeg trives kjempegodt. I perioder jobber jeg veldig mye, dvs at jeg jobber både helg og kvelder i tillegg til den vanlige arbeidstiden. Jeg er på skolen fra 08-1530 omtrent hver dag. I andre perioder er det mer rolig. Jeg bruker mest mulig tid til forberedelse på skolen, men jeg klarer sjelden å rette prøver på skolen så det gjør jeg hjemme. I snitt så tror jeg at jeg jobber like mye som "vanlige folk". I fjor hadde jeg et enkelt år med bare fag jeg hadde undervist i før, mens i år har jeg to nye fag og bruker vesentlig mye mer tid til forberedelse. Men det er jo gøy med noe nytt da!

AnonymBruker
Skrevet

Snart utdannet lærer. Hatt 5 mnd med praksis, og kan si at jeg ikke skal ut i grunnskolen. Livet er for kort - rett og slett.

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet på flere ulike ungdomsskoler, og jeg synes at det er spesielt én ting som avgjør om jeg føler meg overarbeidet eller ikke;

KJERNETID!

På den første arbeidsplassen min måtte vi være tilstede fra 8-16 hver dag, uansett hvor mange undervisningstimer en hadde den dagen. Jeg foretrekker å jobbe i sofaen om kvelden, og jeg følte derfor at jeg jobbet 8-16 pluss kvelder. Jeg fikk ikke brukt den faste tida godt nok.

På min nåværende arbeidsplass kan jeg komme og gå som jeg vil, med mindre det er møter eller undervisning. Har jeg første time kl 12, kan jeg komme kl 11.55. Dette gjør at jeg får sove ut enkelte dager, og det blir lettere å svelge at jeg i enkelte perioder sitter døgnet rundt med prøver. På denne skolen har elevene dessuten muligheter til avspasering annenhver fredag, og vi på teamet arrangerer det sånn at vi lærerne får fri en fredag i måneden, som vi arbeider inn ved å undervise i flere lekse-timer enn det som er fastsatt. Dette er en flott skole hvor vi blir gitt mye frihet fra rektor og ledelse, og både arbeidsmoral og samhold er på topp.

(Jeg underviser forresten i engelsk, tysk, rle og spes.ped på 10. trinn).

Endret av Zoë Castillo
Skrevet

Nå er jeg litt høyt oppe, har akkurat hatt en dødsbra time med superfine elever, men jeg skal være realistisk..

Jeg har norsk på vgs, har 7 yrkesfagklasser og en studiespesialiserende. Det er altfor mange klasser, og jeg har altfor mye å gjøre - jobber den tida jeg skal jobbe bare med forarbeid/etterarbeid, undervisning og all slags møter og dokumentasjon. Retting må altså gjøres på fritida.. Og retting er det mildt sagt nok av, med så mange klasser, 2 vurderinger per termin på 7 av klassene, 4 vurderinger per termin på den siste. Så ja, rettebyrden er ekstrem.

Jeg har blitt flinkere til å legge fra meg den dårlige samvittigheten på at jeg burde ha retta, og gir tydelig beskjed til elevene om at det tar tid. Dvs at underveisvurdering må jeg kjøre i tillegg til det jeg tar inn, rettinga blir stort sett for å få satt karakter..

Det skal også sies at jeg stortrives. Virkelig. Nå har jeg nettopp hatt en time som var helt fantastisk - grua meg litt for å kjøre en time med terping på grammatikk i en yrkesfagklasse, men så funka det dødsbra. Elevene var engasjerte, de hadde det kjekt, de lærte masse - og jeg hadde det gøy! Jeg trives så godt sammen med elevene, og føler meg heldig som får lov til å være sammen med så mange flotte ungdommer hver eneste dag. Det å undervise på yrkesfag gir meg noen utfordringer når det gjelder det å finne litt kreative opplegg, legge ting på riktig nivå etc , men det er så verdt det når det fungerer så godt som i dag. Skal sies at ikke alle timer fungerer like godt, men for tiden er jeg inne i en god flyt og da er alt bare fryd og gammen..

Dersom du liker fag og ungdom vil jeg anbefale læreryrket, du må trives med ulike typer ungdom, og du må samtidig være "glad nok"(og flink nok, naturligvis) i faget ditt til å være engasjerende i timene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ferdig lærer, men har studert i 3 år nå og funnet ut at nei, dette vil jeg ikke. Det er så ufattelig mye planlegging, møter, problemer, lekseretting, ditten og datten. Og på toppen av det hele har du en haug med rabiate unger som ikke kan å oppføre seg. Nei takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...