waco Skrevet 18. mars 2012 #1 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg ser to lyssterke objekter i sørvestlig/vestlig himmelretning i kveld. Sjekket saken og fant ut at det var planeten Venus som lyser over planeten jupiter. Så ser jeg i sørlig retning en annen planet, - er det mars? Er vi i den tiden av året hvor man kan se flere planeter samtidig med det blotte øyet? Noen astronomer her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 18. mars 2012 #2 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg ser ihvertfall de to planetene lyse klart og tydelig. Er litt usikker på om jeg ser mars. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. mars 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg ser ihvertfall de to planetene lyse klart og tydelig. Er litt usikker på om jeg ser mars. :gjeiper: Jeg leste i aftenposten av det skulle være fem planeter som var skikkelig lyssterke og synlige for oss i norge i mars-måned. Husket bare jupiter og venus, - og lurer på om den tredje sterke jeg ser er mars? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 18. mars 2012 #4 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg leste i aftenposten av det skulle være fem planeter som var skikkelig lyssterke og synlige for oss i norge i mars-måned. Husket bare jupiter og venus, - og lurer på om den tredje sterke jeg ser er mars? Det er godt mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 18. mars 2012 #5 Del Skrevet 18. mars 2012 Ser dem fra vinduet mitt i skrivende stund. Den 3. planeten i sør får jeg ikke med meg ettersom jeg ikke har vinduer på den siden av leiligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. mars 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 18. mars 2012 Ser dem fra vinduet mitt i skrivende stund. Den 3. planeten i sør får jeg ikke med meg ettersom jeg ikke har vinduer på den siden av leiligheten. Den mest lystterke og øverste planet er venus, den svakeste av de to er jupiter. Årsaken er venus ligger mye nærmere enn jupiter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 18. mars 2012 #7 Del Skrevet 18. mars 2012 Jepp, så begge for ei uke siden og de er der enda. ^^ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 22. mars 2012 #8 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Jeg leste i aftenposten av det skulle være fem planeter som var skikkelig lyssterke og synlige for oss i norge i mars-måned. Husket bare jupiter og venus, - og lurer på om den tredje sterke jeg ser er mars? Det vil jeg tro, om den står i øst sørøstlig retning. Plukk opp en kikkert, og se om du ser ett rødskjær på den. Det skal visst være ett rimelig sikkert tegn på at det er Mars du kikker på. Den mest lystterke og øverste planet er venus, den svakeste av de to er jupiter. Årsaken er venus ligger mye nærmere enn jupiter. Ikke bare er Venus nærmere oss, den er også nærmere sola! Mens Jupiter er ganske langt borte fra sola. Anbefaler denne her. Da får du full oversikt over hele solsystemet i realtime. Klikk på "Explore the solar system". (Mulig du må laste ned noe programgreier først) Kom på en ting til, Venus begynner å vise faser etterhvert nå (jup, akkurat som månen). Litt usikker på om man kan se det med en vanlig kikkert, men det skal ihvertfall utforskes! Endret 22. mars 2012 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 23. mars 2012 #9 Del Skrevet 23. mars 2012 Fram med teleskopet. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 23. mars 2012 #10 Del Skrevet 23. mars 2012 (endret) Jeg så et veldig lyssterkt objekt sørvestlig (tror jeg) på himmelen i går kveld, det så ut som den sterkeste stjernen jeg har sett noen sinne. Var dette Venus? Ser den ut som en stjerne altså? Edit: Måtte google litt nattehimmel-bilder, og det var nok Venus ja. Kjempeflott syn Endret 23. mars 2012 av Badabing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnsomKanin Skrevet 23. mars 2012 #11 Del Skrevet 23. mars 2012 Ja, det er nok Mars. Det er virkelig en interessant stjernehimmel i kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnsomKanin Skrevet 23. mars 2012 #12 Del Skrevet 23. mars 2012 Kom på at jeg må jo anbefale en app til smarttelefoner som heter "Google Sky Map" med denne får man oversikt over stjerner og planeter i "real time". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Omg Skrevet 23. mars 2012 #13 Del Skrevet 23. mars 2012 Jeg ser de!! De er så fine å se på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #14 Del Skrevet 23. mars 2012 Det er helt vanlig å kunne se Jupiter, Mars og Venus på nattehimmelen. Jeg har en astronomiinteressert samboer som har pekt på planeter og stjerner for meg i årevis. Akkurat nå er Jupiter og Venus mye nærmere både jorda og hverandre enn man er vant til. Her en kveld lyste faktisk venus opp havet, planetskinn istedet for måneskinn. Veldig fint å se på, og idyllen ble komplett da nordlys feiet over himmelen i tillegg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 23. mars 2012 #15 Del Skrevet 23. mars 2012 Det er helt vanlig å kunne se Jupiter, Mars og Venus på nattehimmelen. Jeg har en astronomiinteressert samboer som har pekt på planeter og stjerner for meg i årevis. Akkurat nå er Jupiter og Venus mye nærmere både jorda og hverandre enn man er vant til. Her en kveld lyste faktisk venus opp havet, planetskinn istedet for måneskinn. Veldig fint å se på, og idyllen ble komplett da nordlys feiet over himmelen i tillegg. Rene postkortet jo! EnsomKanin: Den som ligger i sørøstlig retning i 8-9 tida på kvelden, er Mars (du ser tydelig at den har ett rødskjær, selv med det blotte øye). De to som ligger over hverandre i vest, er hhv Venus og Jupiter. Venus er ekstremt lyssterk nå for tiden. Den minner om ett sterkt gatelys som svever oppi der. Lånte en prismekikkert (vanlig håndholdt kikkert) ikveld, men jeg klarte ikke å holde den helt i ro, uansett hvor mye jeg støttet den inntil rekkverk og vegger. Trenger nok ett stativ, eller enda bedre, ett teleskop i full mundur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 23. mars 2012 #16 Del Skrevet 23. mars 2012 Jeg så et veldig lyssterkt objekt sørvestlig (tror jeg) på himmelen i går kveld, det så ut som den sterkeste stjernen jeg har sett noen sinne. Var dette Venus? Ser den ut som en stjerne altså? Edit: Måtte google litt nattehimmel-bilder, og det var nok Venus ja. Kjempeflott syn Venus er ikke til å ta feil av, ihvertfall ikke på denne tiden. Bare månen er mer lyssterk. Venus er opphavet til utallige UFO rapporter, og jeg kan igrunnen skjønne hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå