Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så redd for å prøve på nytt, etter at vi mistet spiren vår 3 mndr på vei :(

Er i et godt og stabilt forhold, vært sammen i over 5 år, har hus,bil og stabile jobber begge to. Ble gravid i fjor, men mistet dessverre den lille skatten vår i 3 mnd...:( Vi er begge så utrolig klare for barn, det er drømmen å få bli foreldre... Men jeg har fått helt "angst" for å prøve igjen...Er veldig redd og urolig, og har fått et fryktelig annstrengt forhold til blod :( :(

Hva skal jeg gjøre ? :sukk::tristbla:

Noen som har vært i lignende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre sånn at 20-25% av alle svangerskap ender i en sa, veldig mange opplever altså dette på ulike tidspunkter i graviditeten. Det er utrolig slitsomt og trist, men om man ikke prøver igjen så får man i alle fall ikke muligheten til å oppleve det igjen.

Det kan kanskje være en liten trøst i det at dere har fått til å gjøre deg gravid og at det kanskje ikke trenger å ta så lang tid før det skjer igjen. Jeg vet at det ikke er noen trøst(ikke en god en i alle fall), men det er som regel en grunn for at det blir en sa...

Har du noen å snakke med?

Lykke til videre!

• Liker 1
Gjest Modig mor
Skrevet

Leit å høre om opplevelsen deres. Det er ingenting som er verre enn å miste når man ikke har barn fra før. Dessverre er det ganske vanlig, men de aller fleste har et problemfritt svangerskap når de blir gravide igjen.

Etter min erfaring var det det følelsesmessige som var vanskeligst da jeg ble gravid igjen etter å ha mistet 11 uker på vei i første svangerskap. Men jeg mistet altså første gang jeg var gravid, og etterpå fikk jeg tre barn uten noen problemer. Det er absolutt vanligst at det går bra neste gang!

Jeg vil råde deg til å snakke med fastlegen din om frykten, og gjerne om hva slags oppfølging dere kan legge opp til den dagen du blir gravid igjen. Du kan for eksempel få hyppigere kontroller, eventuelt hos gynekolog, slik at du sjekkes med ultralyd jevnlig. Selv fikk jeg veldig god hjelp av psykolog.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar,begge to :)

Tror jeg bør høre med fastlegen om en evt henvising til samtale med gyn, jordmor eller psykolog...Håper jeg kan få snakket med noen.

Vet noen av dere om det er vanligst å miste aller første gang man er gravid, eller om det er like vanlig å miste 2 eller 3 gang?

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare 9 mndr med uro og engstelse? Skulle ønske man kunne få vært et sted alle de 9 mnd, med tilgang til lege og helsepersonell...skulle ønske jeg hadde mange millioner, så jeg kunne dratt til usa eller noe,og få mye hjelp og støtte, slik at jeg kunne følt meg trygg.

-Vet at det dessverre ikke er sånn det funker :(

Jeg er så redd for å begynne å blø, ringe legevakt/sykehus i desperasjon og bare bli bedt om å "se det ann" hjemme....da hadde jeg dødd :(

Gjest Modig mor
Skrevet

Jeg har hørt at det er vanligere å miste i første svangerskap, og dessuten at man ikke har økt risiko for å miste selv om man har mistet en gang før. Det mest sannsynlige er at du blir gravid og får en baby. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...