Gå til innhold

Ung og naiv vil pusse opp et relativt gammelt hus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal pusse opp hele huset og vil gjerne komme i gang så raskt som mulig, men hvor begynner man?

Huset har forfalt mye og ikke blitt særlig godt vedlikeholdt de siste årene. Jeg har noen mistanker om sopp både ute og inne, samt at jeg er redd for andre skader øyet kanskje ikke kan se.

Ønsker i hvertfall en slags tilstandsrapport på huset, men jeg har egentlig aldri pusset opp noe som helst før så jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram.

Har hatt lyst til å pusse opp noen rom som vi bare skal foreta noen enkle endringer i, men så har jeg tenkt litt på hva om vi oppdager en skade i rommet under eller ved siden av som gjøre at det var dumt osv.. Dette er virkelig ingen enkel kabal altså..

Er det noen der ute som har noen kloke tips til en rookie?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pusse opp, eller renovere?

Altså, overflatisk behandling med materialer og farger, eller skikkelig opprustning med ny isolasjon etc? Jeg må si jeg håper på det første, da det ikke virker som du har så mye kunnskap om dette?

Vi er litt over halvveis i totalrenovering av et hus fra 50-tallet. Vi har hatt et lignende prosjekt før, men ikke fullt så omfattende. Det er slitsomt, forbanna dyrt, tidkrevende og utrolig vanskelig å være par midt oppi.

Senest idag har jeg grått over dette jævla prosjektet. Men det skal gå fint, og jeg vet det kommer til å bli verdt det (sjeldent godt plassert tomt i byen her, blant annet), men fy faen så jævlig det er underveis. Og ikke minst kostbart. Huset vårt er en halvpart, og vi ender nok på en sluttsum mellom 500 og 600.000. Og jeg er velsigna med en mann som kan omtrent alt, og har en enorm arbeidskapasitet.

Men altså. Om du går gjennom huset rom for rom og lager en plan for hva som skal skje i det enkelte rommet, skal det mye til før du oppdager noe i det neste rommet som vil gå ut over det ferdige. Det måtte vært sopp/råte i reisverk feks. Skal dere legge ny isolasjon? Isåfall må dere jo rive veggene, og da vil du se det tvert dere åpner opp.

Jeg ville nok begynt med å få fagfolk til å sjekke dette med soppen jeg, og tatt det derfra.

Masse lykke til!

Gjest Vettel
Skrevet

Få fagfolk til å titte på det.

Det jeg ville sjekket er taket aller først, så eventuell annen fukt som kan komme inn (feks ved kjellermur), og vinduer.

Deretter elektriske ledninger, sikringsskap.

Lag en plan for rom for rom.

Hvor er det mer allomfattende skader som betyr rive vegg, gulv, og hvor er det "kun" det øyet ser.

Så se over, hva kan du fikse selv (male, sparkle, rive tapet, lakke gulv, vinduer , eventuellt kjøkken bad) og hvor må det fagfolk inn. (elekstrisitet, rørlegger, våtromsoner, etc)

Du finner mange tips på nettet om renovering, med steg-for-steg beskrivning av sparkling, maling, uteområde, etc.

Skrevet

Pusse opp, eller renovere?

Altså, overflatisk behandling med materialer og farger, eller skikkelig opprustning med ny isolasjon etc? Jeg må si jeg håper på det første, da det ikke virker som du har så mye kunnskap om dette?

Vi er litt over halvveis i totalrenovering av et hus fra 50-tallet. Vi har hatt et lignende prosjekt før, men ikke fullt så omfattende. Det er slitsomt, forbanna dyrt, tidkrevende og utrolig vanskelig å være par midt oppi.

Senest idag har jeg grått over dette jævla prosjektet. Men det skal gå fint, og jeg vet det kommer til å bli verdt det (sjeldent godt plassert tomt i byen her, blant annet), men fy faen så jævlig det er underveis. Og ikke minst kostbart. Huset vårt er en halvpart, og vi ender nok på en sluttsum mellom 500 og 600.000. Og jeg er velsigna med en mann som kan omtrent alt, og har en enorm arbeidskapasitet.

Men altså. Om du går gjennom huset rom for rom og lager en plan for hva som skal skje i det enkelte rommet, skal det mye til før du oppdager noe i det neste rommet som vil gå ut over det ferdige. Det måtte vært sopp/råte i reisverk feks. Skal dere legge ny isolasjon? Isåfall må dere jo rive veggene, og da vil du se det tvert dere åpner opp.

Jeg ville nok begynt med å få fagfolk til å sjekke dette med soppen jeg, og tatt det derfra.

Masse lykke til!

Det er vel egentlig full renovering jeg mener. Tenkte ikke på at det var det det het tidligere.

Nei, det er veldig sant. Jeg vet ikke så mye om det. Lærer jo ikke før man har prøvd :)

Planen er at vi skal planlegge det vi tenker oss og kombinere det med noen forslag fra en arkitekt i vennekretsen.

Det jeg egentlig lurte mest på er hvordan man går frem i forhold til bruk av fagfolk og sånt.

Hvem bør man ta kontakt med først?

Jeg tenkte kanskje at man starter med en helsjekk på huset?

AnonymBruker
Skrevet

Start med en tilstandsvurdering av huset (enten takstmann, eller ta direkte kontakt med en byggmester og be om et tilbud på en gjennomgang av hele huset).

Før dere begynner med arkitekt og planlegging av praktiske løsninger inne så bør dere ha kontroll på:

- Drenering (fungerer den som den skal?)

- Tak (må det legges om?)

- Vinduer (må de byttes eller bør de byttes?)

- El-anlegg (legge om hele, hva med inntaket, er det "nok strøm" inn i huset?)

- Stikkledninger etc: dersom det er dårlig stikkledning inn til huset (vanninntak), kan man få pålegg fra kommunen om å bytte ut denne (ja, det må betales av huseier), dersom dere må i gang med dreneringsprosjekt så kan det være greit å gjøre dette samtidig

- Isolasjon etc: mest sannsynlig så bør det etterisoleres

- Utvendig kledning: OK eller må det gjøres noe med denne?

Når du har kontroll på "de store" tingene så kan man begynne på den litt morsommere jobben med å planlegge huset innvendig. Men hvis du virkelig mener totalrenovering av huset så koster det - vi har totalrenovert huset vi bor i nå, og det hadde vært billigere å bygge nytt...

Lykke til uansett!

Skrevet

Sjekk forumet på www.byggebolig.no - masse kunnskap på ett sted. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...