Gå til innhold

Hvilken utdanning/yrke passer til disse ''kriteriene/interessene''?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal begynne på et eller annet studie til høsten; har generell studiekompetanse, ingen realfag.

Ønsker for den fremtidige utdanningen og yrket:

- Kombinasjon av teoretisk og praktisk

- Noe som inkluderer helse og mennesker; ønsker å hjelpe andre, kanskje spesielt små/nyfødte barn

- Samtidig veldig interessert i språk, og kunne tenkt meg å lære f.eks russisk

- Relativt god lønn

- Ikke så altfor vanskelig å få jobb etter endt utdanning

- Et yrke hvor man ikke har den samme jobben hele livet; ønsker at man skal kunne jobbe seg ''oppover i systemet''

Takknemlig for alt som er av tips og erfaringer.

Har vurdert naprapat, kiropraktor etc - men jeg har jo ingen realfag. Blir 21 i år, og det er litt uaktuelt å ta opp realfag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepleier, lege?

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier eller psykolog?

Gjest Heyya
Skrevet

Først kan du starte med hjemmehjelp og sykepleier for eks. Da kan du veksle mellom utehjelp og sykehjemshjelp. Ellers er omsorgsarbeider for psykisk utviklingshemmede og andre funksjonshemmede en veldig trivelig jobb hvor du kan jobbe med mennesker, men du slipper mye av stresset som er ved sykepleier. For å komme opp i systemet kan du etterhvert utdanne deg til administrerende sykepleier, o.l. eller psykolog innenfor barn, barnevernspedagog eller rett og slett sosialarbeider med barn/unge/voksne med rusproblematikk eller andre typer problematikk.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for innspill!

Tenker veldig mye over sykepleie om dagen, lege kunne vært interessant men det er desverre uaktuelt å bruke flere ''friår'' på å ta opp realfag.

Det kjipe med sykepleier er at jeg må først ta bachelorgraden, så jobbe to år, før jeg kan videreutdanne meg til jordmor eller lignende. Noen her inne som har jobbet som sykepleier/jordmor eller lignende?

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for innspill!

Tenker veldig mye over sykepleie om dagen, lege kunne vært interessant men det er desverre uaktuelt å bruke flere ''friår'' på å ta opp realfag.

Det kjipe med sykepleier er at jeg må først ta bachelorgraden, så jobbe to år, før jeg kan videreutdanne meg til jordmor eller lignende. Noen her inne som har jobbet som sykepleier/jordmor eller lignende?

Når du ikke vil bruke tid på å ta opp fag og når du ikke vil bruke den nødvendige tiden på å spesialisere deg, stiller du relativt urealistiske krav. Husk at mange av de korte helserelaterte utdannelsene fører deg rett inn i kvinneyrker med lav lønn/lav stillingsprosent og stagnasjon hvis du ikke er interessert i å videreutdanne deg.

Må det være en helserelatert utdanning? Jeg er økonom og kan krysse av alle punkter på listen din utenom det helserelaterte, men jeg kunne nok ha fått det punktet også hvis jeg var interessert i å jobbe i den sektoren.

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Hvis jeg velger sykepleie, kommer jeg til å ta en videreutdanning innen det - det vet jeg! Så det er i grunn ikke noe problem. Men lege er uaktuelt; i tillegg til at jeg må ta opp realfag er det et meget krevende studie.

Hva slags økonom-utdanning har du tatt? Økonomi og administrasjon? Og trenger man noe annet enn P-matte?

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Hvis jeg velger sykepleie, kommer jeg til å ta en videreutdanning innen det - det vet jeg! Så det er i grunn ikke noe problem. Men lege er uaktuelt; i tillegg til at jeg må ta opp realfag er det et meget krevende studie.

Hva slags økonom-utdanning har du tatt? Økonomi og administrasjon? Og trenger man noe annet enn P-matte?

Jeg er siviløkonom, dvs. 3-årig økonomi og administrasjon og mastergrad på toppen. Behøvde vel to år matte fra videregående (1. + 2.-klasse), men det var et helt annet system, så om det er P-matte eller ikke vet jeg ikke. Den gangen het det 2MY.

AnonymBruker
Skrevet

Førskolelærer? Da kan du etterhvert bli styrer

AnonymBruker
Skrevet

Vernepleier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...