Sørensen Skrevet 18. mars 2012 #1 Skrevet 18. mars 2012 Jeg skal male et tak med ubehandlet panel hvitt. Jeg må sparkle endel før det kan males, og jeg tenker å bruke grunning med kvistlakk. Er det noen som vet om jeg kan sparkle FØR jeg grunner, eller bør jeg grunne før jeg sparkler? Glemte å spørre om det på malebutikken da
Gjest Best Skrevet 18. mars 2012 #2 Skrevet 18. mars 2012 Skruehull og andre skavanker blir lett synlig etter grunningstrøket, så ofte er det lurt å sparke etter at man har grunnet. Flikk gjerne over der du har sparklet med grunning. I overganger og hjørner med sprekker er det lurt å bruke akryl. Den er mer elastisk og følger bevegelsen til underlaget.
Sørensen Skrevet 18. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. mars 2012 Skruehull og andre skavanker blir lett synlig etter grunningstrøket, så ofte er det lurt å sparke etter at man har grunnet. Flikk gjerne over der du har sparklet med grunning. I overganger og hjørner med sprekker er det lurt å bruke akryl. Den er mer elastisk og følger bevegelsen til underlaget. Takk for svar! Grunne, så sparkle, prøver det
skrue Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Grunne, sparkle, grunne og så male. Slike pleier jeg å gjøre det (før det bør man vaske panelflaten også). Det er mange som fortsatt mener at det er best å bruke ren kvistlakk først. Men, om flaten ikke er så omfattende spiller det kanskje ikke så stor rolle om det viser seg at grunning med kvistlakk gir problemer over tid.
Sørensen Skrevet 19. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 19. mars 2012 Grunne, sparkle, grunne og så male. Slike pleier jeg å gjøre det (før det bør man vaske panelflaten også). Det er mange som fortsatt mener at det er best å bruke ren kvistlakk først. Men, om flaten ikke er så omfattende spiller det kanskje ikke så stor rolle om det viser seg at grunning med kvistlakk gir problemer over tid. Takk, Skrue! Det er taket på gjesterommet som skal males, og tenkte å bruke grunning med kvistlakk i. Har du/andre erfaring med det?
O'hara Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Om du har valgt en vannbasert maling så bør du absolutt bruke kvistlakk eller grunning med kvistlakk da det er større sjanse for gjennomslag. Tro meg, halvgule kvisthull gjennom malingen er ikke pent.. Du bør først vaske taket, gjør det rent med vann etterpå. Puss lett, og grunn. Så pusser du en gang til, bruker helst akrylmasse da den er mer fleksibel, akkurat slik som Best sier. På paneltak er det lett at det blir svært synlig om du bruker sparkel. Etter første strøk med maling så pusser du igjen, og så maler du toppstrøket. Lykke til!
skrue Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 Takk, Skrue! Det er taket på gjesterommet som skal males, og tenkte å bruke grunning med kvistlakk i. Har du/andre erfaring med det? Nei, ikke selv enda, men er blitt anbefalt å ikke velge den letteste og raske løsningen når det gjelder grunnarbeidet. Jeg skal selv snart igang med et svært stuetak og der kommer jeg ikke til å ta noe snarveier, siden det er en jobb jeg ikke har lyst å gjøre flere ganger. Et lite tak som et gjesterom er kanskje ikke så farlig mtp arealet. Det er mulig at folk er konservative, men mange hevder at grunning som inneholder kvistlakk ikke er godt nok. Å bruke ren kvistlakk kan stille tålmodigheten på prøve da hver kvist, men ikke noe mer, skal dekkes to ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå