AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #1 Skrevet 18. mars 2012 Og hvorfor spiser han bæsjen sin etterpå??? Jeg har en kamerat som har to hunder. En hun og en han. Hunnen tisser eller bæsjer aldri inne, men hannen gjør det av og til. I går kom jeg inn og da sto han til og med og spiste bæsjen sin Jeg har ikke peiling på hunder så jeg tenkte noen her kanskje kan komme med noen svar? Jeg har tidligere sjekket foret de får (fordi jeg leste her at det skal være skikkelig for fra veterinær) jeg husker ikke hva foret heter, men det er iallfall kvalitetsfor. Begge to får mye mosjon, tur og lek i hagen.
lillemilly Skrevet 18. mars 2012 #2 Skrevet 18. mars 2012 Da skjønner den nok ikke at det ikke er lov, og har ikke lært å si fra at den må på do. Husk å ta den på fersk gjerning, følg godt med- og dra den ut i hagen etc med en gang (selvom den har gått på do inne.) Gjenta dette hver gang, og se etter på hunden om den er urolig av seg eller gjemmer seg, noe de kan gjøre hvis de må drite. Viktig å VASKE veldig godt og rent, om hunder bæsjer inne. Hvis den f.eks bæsjer gjentatte ganger på et teppe, eller et bestemt sted på kjøkkenet vil det sette seg en lukt og hunden vil regne det som doen sin. Vaskemiddel beregnet til slikt finnes på dyrebutikker. Etterhvert vil hunden lære seg at den skal ut å gå på do, og får ros når den sier fra ved å bjeffe litt, stå ved døra og se på deg osv. IKKE ta hunden og stapp trynet dens ned i bæsjen. Desverre gjør mange det, men hunden skjønner da ingenting av det! Ros når den gjør riktig, korriger når den gjør feil. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #3 Skrevet 18. mars 2012 Men det som er så rart er at han kan å si i fra at han må på do. Da går han mot utgangsdøra og bjeffer litt.
lillemilly Skrevet 18. mars 2012 #4 Skrevet 18. mars 2012 Da må man bare bli strengere med han, virker litt bortskjemt spør du meg
MalloryK Skrevet 18. mars 2012 #5 Skrevet 18. mars 2012 Får hunden mat døgnet rundt? Altså, at han alltid har tilgang på mat?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #6 Skrevet 18. mars 2012 Da må man bare bli strengere med han, virker litt bortskjemt spør du meg Det kan selvfølgelig være, men jeg får ikke følelsen av det. Han er en streng eier. Har full kustus på de. Bortsett fra akkurat dette da? Men hvorfor spiser hunden bæsjen?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #7 Skrevet 18. mars 2012 Får hunden mat døgnet rundt? Altså, at han alltid har tilgang på mat? Nei, han får mat til faste tider.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #8 Skrevet 19. mars 2012 Noen flere som har en teori? Og hvorfor spiser hunder sin egen bæsj?
mysticmoo Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 Hvis hunden bæsjer inne har den jo tydeligvis ha måttet gå på do. At den spiser avføringen sin kan komme av at den har blitt straffet for å bæsje inne tidligere. Konsistensen på bæsjen har jo også noe å si. Er det diarè må nesten hunden få være unnskyldt, er det normal bæsj får eier skylde seg selv.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #10 Skrevet 19. mars 2012 ene av mine hunder holder seg om det lukter "feil" ute. det er bare av og til og nesten alltid etter jeg har sett en flokk med mødre som sikkert har 3 hunder hver. om det er lukten på den plassen hunden min pleier å gå på do på som blir feil og derfor ikke vil bæsje i resten av bygda(inkl skog), eller om luktsynderen faktisk går strategisk gjennom hele området vet jeg jo ikke. min hund holder seg så godt den kan og bæsjer ikke inne før det er nødvendig for at det skal bli plass til ny mat. vet ikke om det er sammenheng, men hunden er ekstremt redd for hunder den ikke kjenner...
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #11 Skrevet 23. mars 2012 jeg nekter å gå inn igjen før hunden har bæsja....altså når vi går tur etter mat og på morran og kvelden spesielt..på små turer er det greit... 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #12 Skrevet 23. mars 2012 Usikker på hvorfor den bæsjer inne, men ang det at den spiser bæsj, kjenner man ikke til hvorfor. Tror det kalles kiprofagi. Kan vel være fordi han vil fjerne den også, men jeg passet hunden til ei venninne en gang som virket som likte det, den hev seg over både hestemøkk og hundemøkk ute. Ufine greier.
Mari*Nade Skrevet 23. mars 2012 #13 Skrevet 23. mars 2012 Husk at dette med bæsjspising er noe valpene "har med seg" fra valpekassa, hvor valpemor spiser opp/vasker bort valpenes avføring. Når valper/unghunder gjør dette kan det være årsaker (mangel på noe i maten, feil for, nysgjerrighet osv). Når voksne hunder gjør dette er det ofte tegn på noe galt, en kjapp blodprøve hos veterinær vil gi et svar på hva du bør gjøre. Noen valper blir aldri avlært dette og tar med seg bæsjspising til voksen alder.. DET er noe dritt å bli kvitt! Jeg er ingen ekspert, men har vært borti liknende tilfeller før og satte meg mye inn i saken ;-)
Sugerøret Skrevet 23. mars 2012 #14 Skrevet 23. mars 2012 http://www.manimal.no/Artikler/Artikler-om-hund/Koprofagi-hos-hunder Gi ananas ,det liker som oftest ikke hunden(e) Noen hunder føler seg ikke trygge og vil derfor bæsje på et kjent sted,gjerne hjemme. Hvordan en løser dette,kan være ved å gå på samme sted der hunden har bæsjet før og gå oftere ut med den.Ha hunden under oppsikt slik en vil med en valp og luft den som en valp.Dvs ut etter mat,lek og soving- om mulig. Det kan som nevnt over,være tegn på sykdom.Om det ikke gir seg ville jeg tatt turen til en vetrinær uansett grunn- Hunden skal IKKE straffes! De går ikke på do for å straffe mennesker eller fordi de har blitt bortskjemte! 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #15 Skrevet 23. mars 2012 Ts her. Takk for svar. Jeg tror han spiser bæsjen for å rydde opp etter seg.. Og han jeg tror nok han har bæsja fordi han har vært dotrengt, men han har ikke hatt mangel på turer, og eier kjenner han godt så han skjønner tegnene når han må på do nå de er inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå