Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med en kronisk sykdom som gjør at jeg må være hjemme fra skolen noen dager. Samtidig så går det flere gravide i klassen min som av forståelige grunner også må være hjemme noen dager.

Også skjedde det slik at jeg ble kjempe dårlig i 2 uker og ble liggende hjemme i sengen. Senere har jeg fått vite at en av de gravide også var borte i denne tids perioden.

Jeg mistet en matteprøve, og jeg skjønte jo at jeg måtte ta den senere. Den andre jenta som var gravid hadde forhørt seg om en dato, som lå 2 uker fram i tid. Så jeg regnet med at jeg kom til å få samme svar når jeg pratet med læreren. Men NEI. Jeg måtte ta den om 4 dager.

Lærerens grunn var at "Du må jo forstå at hun(Den gravide) trenger litt ekstra lese tid når hun har vært så lenge borte".

Jeg sa til læreren, at jeg har også vært like lenge borte, og jeg har en kronisk sykdom som legen min har skrevet brev om til skolen om at de må ta hensyn osv.

Men nei.. Jeg er nødt til å ta den nå på torsdag.

Er dette lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er neppe "ulovlig" men det virker urettferdig ja.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er slik nesten bestandig det er noe.

Gymlærer til gravide;

"Jeg forstår at dette må gå litt sakte, ta den tiden dere trenger".

Gymlærer til meg;

"Ser ut som om vi må sette ned karakteren litt".

Bare fordi min sykdom er "usynelig" så betyr det ikke at den ikke kan gjøre innmari vondt, med kvalme og alt annet. Noen plasser må jeg jo kunne klage?

Skrevet

Høres jo alt for usansynelig ut. Er du sikker på at lærerne er godt nok informert om din tilstand?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er slik nesten bestandig det er noe.

Gymlærer til gravide;

"Jeg forstår at dette må gå litt sakte, ta den tiden dere trenger".

Gymlærer til meg;

"Ser ut som om vi må sette ned karakteren litt".

Bare fordi min sykdom er "usynelig" så betyr det ikke at den ikke kan gjøre innmari vondt, med kvalme og alt annet. Noen plasser må jeg jo kunne klage?

Akkurat her kan læreren ikke så mye annerledes. Selvsagt må den gravide ta ting i sitt tempo. Det må du også. Men karakteren skal i så fall gå ned for dere begge, for det er ikke innsats, men resultater om skal telle nå i gymmen.

Ta opp problemet med rådgiver eller sosiallærer eller kontaktlærer. Har du legeerklæring for de ukene, eller en generell en for sykdommen din? Når du får slike lange perioder med sykdom, bør du i tillegg skaffe deg en legeerklæring for det konkrete sykdomstilfellet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tok du forresten kontakt med skolen og ga bekjed da du var syk? Kanskje den gravide hadde vært i en dialog med skolen underveis, mens du kom i etterkant uten å ha holdt skolen oppdatert underveis?

Skrevet

Veit ikke om det er ulovlig, men har opplevd noe liknende selv. Fikk 2 i gym på vgs, den eneste grunnen jeg kunne komme på var at jeg ikke kunne være med på så mye pga dårlig rygg(hadde legeerklæring). Fikk ikke noe eget opplegg, så egentlig burde læreren få en smekk på lanken. Med en mor som er kroppsøvingslærer var jeg jo litt nervøs for å komme hjem med en 2er, men gikk heldigvis bra da.

Syns at det er sånne lærere forresten...

Gjest Vampen
Skrevet

Akkurat her kan læreren ikke så mye annerledes. Selvsagt må den gravide ta ting i sitt tempo. Det må du også. Men karakteren skal i så fall gå ned for dere begge, for det er ikke innsats, men resultater om skal telle nå i gymmen.

Ta opp problemet med rådgiver eller sosiallærer eller kontaktlærer. Har du legeerklæring for de ukene, eller en generell en for sykdommen din? Når du får slike lange perioder med sykdom, bør du i tillegg skaffe deg en legeerklæring for det konkrete sykdomstilfellet.

Innsats spiller fortsatt inn i kroppsøving, fordi man vurderes utfra egne forutsetninger, ikke bare måloppnåelse.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ta det opp med lege/helsesøster? De kan snakke med faglærer/kontaktlærer. Dette hjalp iallefall for en venn av meg. Læreren fikk informasjon om sykdommen, behandling, hvor alvorlig det er osv. Det virker som at det blir mer alvorlig når disse instansene blir innkoblet :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pratet med de hver eneste gang jeg har vært borte. Og jeg har en egen lege erklæring, hvor det står alvorlighets graden. Men det ser ut som at folk ikke forstår ordet "kronisk", og det gjorde ikke læreren min heller.

"Oja, varer den enda, den lege erklærlingen?" Fikk jeg til svar når jeg presiserte at jeg var syk.

NEWSFLASH alle idioter der ute, kronisk betyr =Langvarig/livsvarig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...