Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2004 #1 Skrevet 14. januar 2004 Ser i avisen at en av ti på Østlandet kjører nå med sommerdekk. Så det går noen tusen biler med sommerdekk. Hva tenker slike folk med?
starie Skrevet 15. januar 2004 #2 Skrevet 15. januar 2004 De tenker: "det får så værra om je kjører ihjel både me å onga, men je sparer da i allefall penger"
Gjest lurven Skrevet 15. januar 2004 #3 Skrevet 15. januar 2004 tror det er mange som rett og slett ikke greier å gjøre det.. og da driter dem i det.. hvis man tror man sparer penger på¨det er man ganske tett.. anatar at det er er dyrere å vrake bilen annenhver dag enn å kjøpe dekk
Arkana Skrevet 15. januar 2004 #4 Skrevet 15. januar 2004 Ja, det lurer jeg også på, virker jo helt sinnsykt. Riktignok er det ikke påbudt med vinterdekk om vinteren, men bilen skal være "skodd" etter forholdene, og skjer det en ulykke vil nok ikke forsikringsselskapet betale ut noe nevneverdig siden det da nærmest er din feil. Det som er trist her er at dette går ikke bare ut over de idiotene som kjører med vinterdekk, hadde de bare skadet seg selv og sin bil så hadde det vært helt greit, men de krasjer med andre biler/mennesker, deres dumhet går utover andre. Enkelte mennesker stod virkelig sist i køen da hjerner ble utdelt... :-?
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2004 #5 Skrevet 15. januar 2004 De tenker: "det får så værra om je kjører ihjel både me å onga' date=' men je sparer da i allefall penger"[/quote'] Dessverre setter de også andre trafikanter i fare
Gjest Myumi Skrevet 15. januar 2004 #6 Skrevet 15. januar 2004 Helt tragisk at folk kan gi så f**** i trafikksikkerhet. Det skulle vært kjempebøter for de som ikke legger om til vinterdekk.
Gjest lurven Skrevet 15. januar 2004 #7 Skrevet 15. januar 2004 Helt tragisk at folk kan gi så f**** i trafikksikkerhet. Det skulle vært kjempebøter for de som ikke legger om til vinterdekk.vel man kan vel få 5000 i bot eller noe og man kan miste førerkortet dersom man blir stoppet av poliitiet
Soul Skrevet 15. januar 2004 #8 Skrevet 15. januar 2004 Hadde ikke turt å kjøre med sommerdekk her i Norge om vinteren jeg :o Vet ikke hvorfor folk gjør det, kanskje de bor i sentrum og tror de ikke trenger det? Eller for å spare penger, det er vel mest sannsynlig. Eller latskap? Jeg syns det virker ganske dristig på glatte dager iallfall.
Mannebein Skrevet 16. januar 2004 #9 Skrevet 16. januar 2004 vel man kan vel få 5000 i bot eller noe og man kan miste førerkortet dersom man blir stoppet av poliitiet Ingen bøter for å kjøre med sommerdekk. Jeg kjørte selv for noen år siden med sommerdekk året rundt og tror nok jeg kjørte sikkrere enn mange andre. Vinterdekk er overvurdert og langt fra så sikkre som de fleste tror. Med sommerdekk kjører man kansje forsiktigere og tilpasser farten etter forholdene, mens mange med vinterdekk kjører som på sommerføre. En annen ting er, bra sommerdekk gir like bra eller bedre feste enn dårlige vinterdekk.
Gjest lurven Skrevet 17. januar 2004 #10 Skrevet 17. januar 2004 Ingen bøter for å kjøre med sommerdekk. Jeg kjørte selv for noen år siden med sommerdekk året rundt og tror nok jeg kjørte sikkrere enn mange andre. Vinterdekk er overvurdert og langt fra så sikkre som de fleste tror. Med sommerdekk kjører man kansje forsiktigere og tilpasser farten etter forholdene, mens mange med vinterdekk kjører som på sommerføre. En annen ting er, bra sommerdekk gir like bra eller bedre feste enn dårlige vinterdekk.vel en bekjent av meg mistet lappen for å ha kjørt med sommerdekk p¨å vinteren.. klartr det er trygt å kjøre med sommerdekk på vinteren
Mannebein Skrevet 17. januar 2004 #11 Skrevet 17. januar 2004 Om han mistet lappen hadde han nok gjordt noe mer galt. Ingen kan anklage bilen for å være feil skodd før en ukykke har skjedd, og selv da bør ikke dekkene være årsaken. Mange, vil tro de fleste, lastebiler og busser bruker bare sommerdekk året rundt. De må i tillegg ha kjetting med i bilen, men det blir bare brukt i bakker eller på veldig glatt føre.
Gjest care Skrevet 17. januar 2004 #12 Skrevet 17. januar 2004 Jeg lurer på hva som rører seg i hodet på et menneske som kjører med sommerdekk på vinteren. At de ikke har økonomi til det, er faktisk ikke et godt nok argument. Det bør få en megabot for dette.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 22. januar 2004 #13 Skrevet 22. januar 2004 Ingen bøter for å kjøre med sommerdekk. Jeg kjørte selv for noen år siden med sommerdekk året rundt og tror nok jeg kjørte sikkrere enn mange andre. Vinterdekk er overvurdert og langt fra så sikkre som de fleste tror. Med sommerdekk kjører man kansje forsiktigere og tilpasser farten etter forholdene, mens mange med vinterdekk kjører som på sommerføre. En annen ting er, bra sommerdekk gir like bra eller bedre feste enn dårlige vinterdekk. Tullprat. Vinterdekk har store forskjell på mønster, gummi og obbyggning i forhold til sommerdekk. Et sommerdekk SKAL ha en hardere veggflate enn et sommerdekk, ergo duger det ikke spesielt godt til å takle det ujevne underlaget som du ofte kjører på om vinteren. Dette er en av grunnene til at du kan merke mye forskjell på bilen din om du kjører på brosteiner med vinterdekk kontra sommerdekk. Mønster i vinterdekk er stort sett mer buet og designet for å gi en annen type motstand for å kunne bremse bedre og ikke samle smø og is (og salt) i rillene. Sommerdekk skal kunne lede vekk varme, vann og er mer designet for en annen støybegrensing enn vinterdekk. Forskjellen er enorm. Vinterdekk uten pigg er av mykere og mer porøs gummiblanding enn sommerdekk, som helst skal tåle en annen og på visse sider hardere slitasje. Bremsedistansen med vinterdekk kontra sommerdekk på sine spesielle årstider er ubestridelig betydelig, og det samme gjelder evnen til sidegrep og igangsettning. Alle dekk blir "harde" i kulde, og da er det ikke helt heldig at dekket allerede har en hardere karakter. Det er som å kjøre på steinhjul. At noen er heldige, det er sant. Men å kjøre under ekstremforhold er idioti om bilen ikke er ordentlig skodd. Det er årlig flere ulykker som understreker dette. Senest denne måneden ble en unggutt dømt for å ha drept kjæresten sin i en ulykke fordi bilen hans hadde et sommerhjul. Det ble konkludert med at dette sommerhjulet ga en helt annen og uholdbar karakterestikk på vestnorske vinterveier. Du kan fortsatt si at det går bra å spille russisk rullett om du har unngått å bli truffet av det ene skuddet selv. Men å kalle det smart, det synes jeg er en aldri så liten overdrivelse.
Diva Skrevet 22. januar 2004 #14 Skrevet 22. januar 2004 Skjønner ikke at de gidder å risikere liv og helse ved å ikke gidde å bytte dekk. Om man ikke har råd og trenger nye, så får man heller låne! Det gjelder ens egen - og andres sikkerhet, og jeg synes ikke det er noe å "ta lett på". Det er så mange traffikktomsinger her i landet at jeg får vondt :o
Saga Skrevet 22. januar 2004 #15 Skrevet 22. januar 2004 Om han mistet lappen hadde han nok gjordt noe mer galt. Ingen kan anklage bilen for å være feil skodd før en ukykke har skjedd, og selv da bør ikke dekkene være årsaken. Mange, vil tro de fleste, lastebiler og busser bruker bare sommerdekk året rundt. De må i tillegg ha kjetting med i bilen, men det blir bare brukt i bakker eller på veldig glatt føre. Ehm.. Er du klar over hvor mange ulykker lastebiler er med i om vinteren? For 2 mnd siden var en lastebil med på å drepe en 4 år gammel pike jeg kjenner og som ikke kan noe for at de velger å kjøre uten vinterdekk. Folk som kjører med sommerdekk på vinteren må være helt skutt i hodet og kun tenke om seg selv, evt ikke tenke i det hele tatt. :evil:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå