Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at et par bestemmer seg for å kjøpe seg en befruktning på Aleris i Oslo. Dvs at Aleris tar ut et egg (eller to, om du ønsker tvillinger) ved eggløsning, og spleiser det i en bolle med sæden til mannen, lar det befruktes, og legger så greiene inn i livmoren.

Fint, voila, kvinnen er gravid.

Er det så stor sjanse for Spontanabort og / eller Missed Abortion?

I så fall har en betalt masse penger for befruktningen, men ikke for at barnet blir båret fram!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her står det litt fakta om gangen ved IVF..

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Reproduksjon/Velkommen.pdf

Hvis man har vært sliter i 2 år kan man bli henvist til en fertilitetsklinikk. Der koster det 15 000 for 3 forsøk. Det er offentlig og har i tillegg andre kriterier enn de private.

Vi har fått IVF ved Fertilitetsklinikken i Porsgrunn, jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen:)

Jeg har hatt 1 MA, 2 SA, det funket ikke på første forsøk, men på fryseforsøk (hadde egg nedfryst - 1 overlevde, ble satt inn og er nå gravid med en liten eskimo;) Har sett hjertet banke ved flere ul, men man er aldri trygg..

Det spørs jo også hvor gjerne man vil ha et eget lite barn..

Jeg synes ikke 15000 er mye penger på å øke sjangsen min!!

Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Om du får en SA eller MA så regnes det som et forsøk og man må prøve på nytt.

Ofte så kjøper man en pakke på 3 forsøk på privatklinikkene, da får man det en del billigere, men det er jo en sjanse å ta for man får ikke igjen penger om man blir gravid på 1 eller 2 forsøk.

Gjest Vettel
Skrevet

Med mindre årsaken til infertilitet er gjentatt MA/SA, så er risikoen like stor som det er med naturlig befruktning. :)

Jeg har gjennomgått to IVF. Den første endte i SA, den andre er jeg 23 uker på vei med.

Den første kanskje jeg knapt ville vist at jeg var gravid med, da embryoet døde straks etter at egget hadde festet seg.

Skrevet

Man har noe forhøyet sannsynlighet for SA/MA dersom man har blitt gravid ved hjelp av prøverør.

Når man kjøper ett forsøk teller det som ett forsøk man må betale for uansett om man ikke blir gravid, opplever MA/SA eller føder ett (eller flere) friske barn).

Sannsynlighet for graviditet etter tre forsøk er ca 60-70%. Men selvfølgelig med store individuelle forskjeller.

AnonymBruker
Skrevet

Her står det litt fakta om gangen ved IVF..

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Reproduksjon/Velkommen.pdf

Hvis man har vært sliter i 2 år kan man bli henvist til en fertilitetsklinikk. Der koster det 15 000 for 3 forsøk. Det er offentlig og har i tillegg andre kriterier enn de private.

Vi har fått IVF ved Fertilitetsklinikken i Porsgrunn, jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen:)

Jeg har hatt 1 MA, 2 SA, det funket ikke på første forsøk, men på fryseforsøk (hadde egg nedfryst - 1 overlevde, ble satt inn og er nå gravid med en liten eskimo;) Har sett hjertet banke ved flere ul, men man er aldri trygg..

Det spørs jo også hvor gjerne man vil ha et eget lite barn..

Jeg synes ikke 15000 er mye penger på å øke sjangsen min!!

Lykke til

Kan man få bli henvist til dette i det offentlige, om paret er henholdsvis hun: 39 år og han: 49 år? Ingen av de har barn fra før av. De har prøvd i over 1 år. De hr begge vært til utredning, og ingenting er funnet "galt" eller avvikende. Begge er sunne, slanke og alt det der....moderat med alkohol, ikke-røykere, osv.

Har det offentlige regler om at det ikke gis en slik behandling til kr. 15.000 ved Aleris, derso hun er 39, og han 49?

AnonymBruker
Skrevet

Det offentlige bestemmer ikke hva slags regler de private vil ha. Og de private pleier å ha mindre regler enn de offentlige. Men jeg vet ikke hva høyeste alder på aleris er.

Står det ikke noe på sidene?

AnonymBruker
Skrevet

Et kjapt søk på sidene til Aleris viser at kvinnen må være 44 år eller yngre og mannen 60 år eller yngre.

Skrevet

Kan man få bli henvist til dette i det offentlige, om paret er henholdsvis hun: 39 år og han: 49 år? Ingen av de har barn fra før av. De har prøvd i over 1 år. De hr begge vært til utredning, og ingenting er funnet "galt" eller avvikende. Begge er sunne, slanke og alt det der....moderat med alkohol, ikke-røykere, osv.

Har det offentlige regler om at det ikke gis en slik behandling til kr. 15.000 ved Aleris, derso hun er 39, og han 49?

Grensen i det offentlige er 38 år, dette er begrunnet med at sannsynligheten for å lykkes med prøverør er vesentlig redusert. Alder er den viktigste faktoren for å lykkes. Dette er begrunnet i bioteknologiloven.

Men det private vil nok ta deg inn, dersom det ikke finnes andre hindringer som dine eggreserver eller kromosonfeil hos han. Disse er mer fleksible, og ser på det enkelte paret. Men også disse må etter bioteknolgiloven vurdere din og hans alder, og om det er forsvarlig.

Vær obs på at selv om det private tar deg inn, ligger det ofte økonomiske incentiver bak dette. Vær kritisk til hva de sier, og ta selv stilling til hvor mye penger dere er villig til å bruke på noe som sannsynligvis ikke vil virke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...