Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2004 #1 Skrevet 14. januar 2004 Brystkreft er en økende form for kreft blant kvinner i Norge. Mye kunne ha vert spart om de hadde gått til undersøkelse. Norge ligger etter i forhold til andre land. Nå skal alle over 50 ta mammografi. I sverige er det ved førti. Nå er det slik at det er mange yngre som får denne kreftformen også. Jeg begynte å ta mammografi ved 35 årsalder. Ingen i fam.har hatt brystkreft. Maste på min søster, men hun avfeide meg. Så viste det seg at hun fikk brystkreft.(gikk bra) tenker dere på det og tar dere mammografi? Eller er detmye av den holdningen at det rammer ikke meg/bare eldre?
Barbie Skrevet 14. januar 2004 #2 Skrevet 14. januar 2004 Jeg tok mammografi for en mnd siden. Legen mente jeg kunne vente til jeg ble 40 år før jeg tok neste gang. Jeg er nå 36. Bedre å sjekke seg en gang for mye! Bare tanken på brystkreft skremmer livet av meg!
Diva Skrevet 15. januar 2004 #3 Skrevet 15. januar 2004 Jeg er 23, men kunne gjerne begynt med mammografi nå jeg... Er livredd for brystkreft. Har heldigvis ikke noen familiehistorie med det da...
Suzy Skrevet 15. januar 2004 #4 Skrevet 15. januar 2004 Jeg tok mammografi for flere år siden på grunn av en kul under armen, men jeg ser ikke noe poeng i å ta igjen før etter fylte 40. For det første er det ingen kvinner i min familie - så langt tilbake som jeg vet - som har hatt denne kreftformen og for det andre vet jeg at det er svært vanskelig å påvise kreft via mammografi når du er under 40 fordi brystvevet er så tett at en eventuell liten svulst mest sannsynlig ikke ville synes. Derfor mister mammografien sin effekt som hjelpemiddel. Jeg vil nok heller fortsette som jeg har gjort med selvundersøkelse i dusjen med jevne mellomrom.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2004 #5 Skrevet 15. januar 2004 Hei! Jeg vet at alle over 50 automatisk får innkalling til mammografi (skal i alle fall være sånn) - men hva med de som er yngre, og ønsker å ta mammografi? Må man få henvisning fra en allmennlege? Hvor tidlig vil det være aktuelt å begynne? Jeg ser jo her at flere gjør det som enda ikke er 40.
Diva Skrevet 15. januar 2004 #6 Skrevet 15. januar 2004 Du må nok ha henvisning fra allmennlege. Hør med legen din om du vil ta mammografi, og se om han vil gi deg en henvisning. Du kan jo se her om det er noe info om det ? http://www.kreft.no/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå