Gå til innhold

Hvor mye har du i lån og hvor mange års nedbetalingstid har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forhørt meg en del rundt hos venner som også eier leilighet eller hus. De fleste har nedbetalingstid på 30 år og hadde det første året avdragsfritt. Er dette vanlig?

Selv har jeg og sambo rekkehus og gjeld på 2,2 ca pluss at vi har ca 300.000 hver i studielån.

Vi har 25 års nedbetalingstid. Jeg ønsker egentlig å sette dette ned til 20 år ettersom renten er så lav nå. Har noen av dere gjort det?

Sambo er ikke så opptatt av å få betalt ned lånet, men jeg ønsker å betale ned mest mulig slik at man på sikt kan bli gjeldfri eller evnt kjøpe et større hus når vi får barn.

Er det en god ide å sette ned nedbetalingstiden eller vil inflasjonen uansett spise det opp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg har rammelån. Vi hadde opprinnelig 25 års nedbetaling (ca halvannen mill i gjeld) når vi startet for 4 år siden, men når jeg flyttet det til rammelån så styrer jeg mer selv hva jeg betaler ned på lånet.

Vi økte innbetalingene og har nå 12års løpetid igjen.

Å betale inn ekstra mens du kan, er noe av det smarteste du gjør. Har du økonomi til det, så sett inn ekstra på lånet ditt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en god ide å betale så mye avdrag så mulig, nå når renta er så lav.

Vi har valgt å betale ned på 30 år, og betaler ca 9000 i mnd. Men dersom vi har mer å betale, hiver vi mer inn på lånet. Hvis du binder deg til 20 år, kan dere få problemer dersom renta går opp, eller hvis det plutselig blir en del uforutsette utgifter.

• Liker 1
Skrevet

Vi har lån på 2,5 millioner og har 25 års nedbetalingtid. Med dagens rente betaler vi 12 650 kr på huslånet pr. mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av den mening at man bør betale ned så mye som man kan mens man vet at man kan. Lav rente er et godt argument for å nedbetale mer. Man vet heller aldri hva fremtiden vil bringe, og kanskje kommer man i en situasjon der man får svekket betalingsevne. Da er det å ha nedbetalt mye på boligen en god buffer å ha, og det blir enklere å kunne forlenge nedbetalingstiden på lånet.

Da vi tok opp huslån, lånte vi 1,8 mill og valgte en nedbetalingstid på 15 år. Vi hadde en samlet inntekt på ca 750.000 på den tiden, og samlede studielån på ca 300.000.

Det er langt lavere inflasjon nå for tiden enn f.eks på 70- og 80-tallet. Dette kan man f.eks se ved prosentvis årlig økning i konsumprisindeksen for de ulike årene.

Man kan derfor ikke uten videre spekulere i at inflasjonen vil spise opp boliglånet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1,3 million i boliglån, og 25 års nedbetalingstid.

Sparer godt med penger ved siden av, så vil nok innløse lånet raskere.

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg har 1,3 million i boliglån, og 25 års nedbetalingstid.

Sparer godt med penger ved siden av, så vil nok innløse lånet raskere.

Med mindre folk tjener mer på renter på sparekonto enn de taper på renter på lånet, så skjønner jeg ikke helt denne logikken? Er det noe jeg ikke helt har fått med meg?

En ting er BSU mtp skattetrekket, men jeg føler jeg sparer mer på å sette 5000 inn på boliglånet, enn å sette de på høyrente.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 1.7 i lån og avdragsfritt da vi er studenter. Min samboer er ferdig utdannet til våren og når han begynner å jobbe i høst kommer han nok til å betale godt inn på sin del av lånet. Han kan velge hvor mye han vil betale ekstra så lenge han betaler det han må, og det er avdraget. Siden jeg må ha avdragsfritt så må også han, da det ikke er mulig at jeg har avdragsfritt og han ikke har det.

Jeg har desverre 5 år igjen av studiet så jeg kan ikke betale noe særlig. Forhåpentligvis har jeg også mulighet til å betale hardt på lånet når jeg er ferdig utdannet. Jeg tror vi har 30 år nedbetalingstid nå, men når jeg er ferdig utdannet så skal det endres til 25 år og vi skal betale det vi kan.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 1.7 i lån og avdragsfritt da vi er studenter. Min samboer er ferdig utdannet til våren og når han begynner å jobbe i høst kommer han nok til å betale godt inn på sin del av lånet. Han kan velge hvor mye han vil betale ekstra så lenge han betaler det han må, og det er avdraget. Siden jeg må ha avdragsfritt så må også han, da det ikke er mulig at jeg har avdragsfritt og han ikke har det.

Jeg har desverre 5 år igjen av studiet så jeg kan ikke betale noe særlig. Forhåpentligvis har jeg også mulighet til å betale hardt på lånet når jeg er ferdig utdannet. Jeg tror vi har 30 år nedbetalingstid nå, men når jeg er ferdig utdannet så skal det endres til 25 år og vi skal betale det vi kan.

Jeg mente renten, ikke avdraget. Fyllesyk idag.. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært å leve her og nå, og har lånet på 30 år, avdragsfritt og kan nyte livet som det er nå. Hva som skjer i morgen er det ingen som vet, og da blir det feil for meg å betaler ned masse på gjelden fordi man skal leve godt om mange år. Jeg har ingen anelse om jeg har mange år igjen å leve, og er derfor nøye med å leve her og nå i stedet for å tenke mange år frem i tid.

Men ejg forstår tanken din, for vi levde slik i mange år. Men når livet blir snudd på hodet, forstår man hva man har her og nå i stedet for å se frem til noe man egentlig ikke har en anelse om man får oppelve

Skrevet

Vi har ca 1,68 mill i samlet lån og betaler ned på 25 år. På huslån og ett billån betaler vi omtrent 11.000 kroner i mnd, og når vi har god inntekt begge to kommer vi til å betale ned ekstra på billånet først, og så begynner vi å betale ekstra på huslånet når billån er borte :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 25 års nedbetalingstid. Jeg ønsker egentlig å sette dette ned til 20 år ettersom renten er så lav nå. Har noen av dere gjort det?

Er det en god ide å sette ned nedbetalingstiden eller vil inflasjonen uansett spise det opp?

Jeg har ikke satt ned betalingstiden, jeg bare betaler inn ekstra når det passer, så den reduseres fortløpende. Veldig greit, så bestemmer jeg selv.

Skrevet

Spennende å høre hva andre tenker og gjør :) En ting jeg har fått mye kritikk for er at jeg vil betale ned studielånet mitt fortest mulig. Har som sagt ca 300.000. Dette betaler jeg ned i tillegg til min del av huslånet selvfølgelig. Har som mål å betale det ned på 4 år så jeg sparer ganske mye per mnd i tillegg. Alle sier jo at studielånet er så gunstig osv, men jeg ønsker å bli "personlig gjeldfri" tidligst mulig. Dette er på grunn av at jeg kun er samboer og ikke gift og man har aldri noen garanti for hva som kan skje. (Det har man vel strengt tatt ikke når man er gift heller da..) Men dere forstår hva jeg mener.

Er dere enig? Eller burde jeg spare ned på huslånet? Synes at det kompliserer ting mye også da i forhold til kontrakter og spesifisering av min avbetaling av huslånet.

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre folk tjener mer på renter på sparekonto enn de taper på renter på lånet, så skjønner jeg ikke helt denne logikken? Er det noe jeg ikke helt har fått med meg?

Forskjellen mellom låne- og innskuddsrenten min er 0,6%

Man får i tillegg skattefradrag for renteutgifter, slik at forskjellen i realiteten er mindre. Jeg har derfor valgt å spare ved siden av, da det gir meg bedre fleksibilitet i forhold til hvor mye jeg ønsker å bruke på rent forbruk hver måned.

Gjest Tirkes
Skrevet

Ngh. Jeg er ikke helt enig der. Selv om dere gifter dere, så er sjansen liten for at din mann blir "dømt" til å stå for halve studielånet ditt ved evt skilsmisse. Det er personlig gjeld da også. Dersom dere har felles lån sammen, så tjener faktisk du mer på å betale ned det minst ugunstige lånet først. Det eneste aberet er at din samboer OGSÅ tjener på at du hjelper å betale ned det minst gunstige lånet først.

Gjest Tirkes
Skrevet

Forskjellen mellom låne- og innskuddsrenten min er 0,6%

Man får i tillegg skattefradrag for renteutgifter, slik at forskjellen i realiteten er mindre. Jeg har derfor valgt å spare ved siden av, da det gir meg bedre fleksibilitet i forhold til hvor mye jeg ønsker å bruke på rent forbruk hver måned.

Da er det jo ikke så ufornuftig. :)

• Liker 1
Skrevet

Vi har valgt 30 års nedbetalingstid (lån på 3,5 millioner), men kommer til å betale ned ekstra på lånet med (u)jevne mellomrom. Vi brukte ikke BSU-kontoene våre da vi kjøpte, så vi sparer 40.000 i året der. Når kontoene er fulle om tre års tid har vi ca 400.000 i BSU (med renter) som går rett inn på lånet. Vi har også en egen konto lånet trekkes fra, som vi begge betaler inn til månedlig. Her betaler vi litt ekstra i måneden, slik at vi slipper å endre trekkbeløp ved evt renteøkninger. Nå ser det jo ut som om renta holder seg lav en lang periode, så da kommer vi til å betale inn ekstra på lånet med pengene som etter hvert samles opp på den kontoen.

Vi kunne selvfølgelig valgt kortere nedbetalingstid, men foretrekker å heller gjøre det på denne måten. Mer frihet, rett og slett. :)

Skrevet

Vi har 20 års nedbetalingstid, 19 år igjen:)

Vi har fast rente og sparer penger på BSU,så lånet går ytterliggere ned etter at vi blir 34 og skal bruke opp BSU konto.

Jeg har flere venner som har 30års, men også de som har 20 og 25 års nedbetalingstid - det varierer litt i forhold til hva de tjener og hvor stort lånet er.

Skrevet

Vi har boliglån på 1,25 mill, og 30 års nedbetalingstid. Har bil-og studielån på 500 000 til sammen. Jeg er fortsatt under utdanning,så dette passer fint nå. Når jeg er ferdig skal vi øke avdragene, men ikke nødvendigvis løpetida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...