Gå til innhold

Være hjemme med ektefelles syke barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man er gift, hvilke rettigheter har man ovenfor ektefelles barn (fra før av, som ikke er felles) ?

Har mannen min rett til å ta ut sykedager for å være hjemme med mine barn dersom de skulle bli syke og jeg ikke har mulighet til å være hjemme? :klo:

Er jo et mylder av regler for gifte og ugifte, ikke så lett å forstå seg på alt!!!!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut til at mannen din kan gjøre dette ja, men da må dere gi beskjed om dette.

Når en av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan opptil 10 av stønadsdagene overføres til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig melding om overføringen.
Skrevet

Hvor kan jeg finne informasjon om dette? Han har en relativt vanskelig arbeidsgiver, så om det finnes nedskrevne regler for dette så kan det være greit å ha noe å vise til...

Det ser ut til at mannen din kan gjøre dette ja, men da må dere gi beskjed om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant sitatet på NAV sine nettsider

http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P9-6

Når du søker om å få overført dagene får du sikkert svarbrev fra NAV, da kan ikke arbeidsgiveren krangle på noe mer. Dere ser ut til å ha rett på å overføre dagene med mindre jeg har misforstått totalt. Men send inn en søknad så får dere svaar :) Er ganske sikker på at det skal gå i orden.

Gjest Gjest
Skrevet

Husk på at det gjelder om du er alene med omsorgen. Praktiserer du 50/50 eller far har mye samvær og egne sykedager gjelder det ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

NB! Som skrevet over: forutsetter at barna ikke har en annen forelder i livet.

Skrevet (endret)

Da jeg hadde kun ett barn, og det var mitt særkullsbarn, så hadde jeg rett på 20 syke-barn-dager. Mannen i huset hadde 0, og barnets far hadde 0. Vi søkte aldri om overføring av dager til stefar.

Etter jeg og mannen fikk et fellesbarn i tillegg, så har vi hatt 10 dager hver, og det spiller ingen rolle hvem av oss som er hjemme med særkullsbarnet. Ingen spør om hvilket av barna som er syk hvertfall. Har heller ikke nå søkt om overføring.

Tror dette er korrekt måte å tolke loven på... Korriger meg gjerne.

Dersom det fremdeles er sånn at jeg har krav på 20 dager fordi jeg er alene om omsorgen for særkullsbarnet, så vil jeg gjerne vite det.

Endret av kakemonsteret
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg hadde kun ett barn, og det var mitt særkullsbarn, så hadde jeg rett på 20 syke-barn-dager. Mannen i huset hadde 0, og barnets far hadde 0. Vi søkte aldri om overføring av dager til stefar.

Etter jeg og mannen fikk et fellesbarn i tillegg, så har vi hatt 10 dager hver, og det spiller ingen rolle hvem av oss som er hjemme med særkullsbarnet. Ingen spør om hvilket av barna som er syk hvertfall. Har heller ikke nå søkt om overføring.

Tror dette er korrekt måte å tolke loven på... Korriger meg gjerne.

Dersom det fremdeles er sånn at jeg har krav på 20 dager fordi jeg er alene om omsorgen for særkullsbarnet, så vil jeg gjerne vite det.

Du får ikke flere dager med barn Nr 2, dvs du har fortsatt 20 dager å bruke, dette skal dekke begge barna. Prinsipielt skal ikke din nye manns arbeidsgiver belastes for syke-barn-dager for ditt særkullsbarn, men så lenge ingen sjekker kan dere jo gjøre som dere vil, din nye mann er vel mer far enn biofar, så ser egentlig ikke så mye moralsk galt med det...:)

Skrevet

Men hvis dere begge har barn så trenger man vel ikke opplyse om hvem sitt barn som er sykt?

Man kan vel bare ringe og si at man er hjemme med syke barn? Det er vel få som regner på fingerne hvilket barn som er friskest? Det viktigste er vel at det går opp i opp?

Han har krav på x antall dager, og du har krav på x antall dager.

Skrevet (endret)

Du får ikke flere dager med barn Nr 2, dvs du har fortsatt 20 dager å bruke, dette skal dekke begge barna. Prinsipielt skal ikke din nye manns arbeidsgiver belastes for syke-barn-dager for ditt særkullsbarn, men så lenge ingen sjekker kan dere jo gjøre som dere vil, din nye mann er vel mer far enn biofar, så ser egentlig ikke så mye moralsk galt med det...:)

Men har jeg egentlig fortsatt krav på 20 dager? Da får vi jo 30 tilsammen for to barn..

edit: Har hørt om andre arbeidsgivere som skal vite hvilket barn som er syk, men om det har noe med særkullsbarn å gjøre vet jeg ikke.

Endret av kakemonsteret
Skrevet

Takk for alle hjelpsomme svar! Har lest linken til NAV sine sider hvor det kom tydelig frem at man kan være hjemme med ektefelles syke barn og ha krav på å få utbetalt lønn for det. Som samboere må man ha hatt felles adresse i 12 mnd før man kan ta i bruk denne regelen.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for alle hjelpsomme svar! Har lest linken til NAV sine sider hvor det kom tydelig frem at man kan være hjemme med ektefelles syke barn og ha krav på å få utbetalt lønn for det. Som samboere må man ha hatt felles adresse i 12 mnd før man kan ta i bruk denne regelen.

Høres merkelig ut, kan du linke?

Gjest Gjest
Skrevet

Høres merkelig ut, kan du linke?

Signerer på at det høres merkelig ut. Dvs at jeg tror du tolker det litt vel feil.

Om din samboer har enebolig kan du søke om å få noen av dagene. Har barna delt omsorg f.eks deles ikke dager til mor, deg, din samboer og enda en steforelder;-)

AnonymBruker
Skrevet

Signerer på at det høres merkelig ut. Dvs at jeg tror du tolker det litt vel feil.

Om din samboer har enebolig kan du søke om å få noen av dagene. Har barna delt omsorg f.eks deles ikke dager til mor, deg, din samboer og enda en steforelder;-)

Hun har nok ikke tolket det feil. Sitat fra NAV:

Selv om den ene av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan stønadsdagene fordeles mellom foreldrene i forhold til omfanget av avtalt samvær. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig erklæring fra begge foreldrene om samværsfordelingen.

Når en av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan opptil 10 av stønadsdagene overføres til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig melding om overføringen.

Gjest Gjest
Skrevet

Hun har nok ikke tolket det feil. Sitat fra NAV:

Ja og det duhar uthevet sier jo det jeg skrev. Om samboer er alene om omsorgen kan TS få overført noen dager. Men ikke om dager allerede er fordelt mellom far og mor.

AnonymBruker
Skrevet

Ja og det duhar uthevet sier jo det jeg skrev. Om samboer er alene om omsorgen kan TS få overført noen dager. Men ikke om dager allerede er fordelt mellom far og mor.

Men her har det jo ikke vært spørsmål om faren har noen dager, og da blir ditt svar helt merkelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Men her har det jo ikke vært spørsmål om faren har noen dager, og da blir ditt svar helt merkelig.

TS har vel egentlig ikke opplyst noe om akkurat det? Det vanligste er vel at bioforeldrene praktiserer en eller annen form for deling, så synes ikke det er merkelig å anta at det er tilfelle også her..

Skrevet (endret)

Samværsforelder har ikke rett til å være hjemme med sykt barn, det er kun bostedsforelder og bostedsforelders samboer (over 12 mnd) som kan være hjemme med sykt barn. Har en felles barn trenger en ikke gi beskjed til NAV om at en overfører sykt barn dager da en mister de 20 og får 10 vær i det øyeblikket en får felles barn.

Endret av liv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...