Gå til innhold

Sjalusiskap

Batteri

Anbefalte innlegg

Vi skal etter all sannsynlighet bygge nytt kjøkken i løpet av året :hoppendeglad:

Lurer litt på om jeg vil ha et sjalusiskap eller to.

Noen som har det, og kan fortelle om det funker eller ikke? Hva er fordeler og ulemper?

Om dere har noen andre smarte kjøkkentips tar jeg dem i mot med glede :)

Endret av Batteri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde sjalusiskap som gikk ned på kjøkkenbenken (før vi flytta). Veldig greit, det var bare å puffe inn kaffetrakter, brødrister og vannkoker, og trekke ned døra. Så hadde vi kopper i etasjen over, kaffe over der igjen.

For oss var det supert til ting vi bruker ofte, for da slapp vi å måtte ha dem synlige på benken hele tiden. Jeg rydder jo ikke kaffetrakteren inn i et skap mellom hver gang jeg bruker den ellers.

Savner sjalusiskapet!

Vi hadde også brede, dype skuffer, og sånne uttrekkbare skap. Vi hadde f.eks et smalt uttrekkbart skap ved siden av vasken, der vi hadde alle vaskemidler, kluter, svamper og oppvaskbørste. Utrolig greit, bare å riste av kosten og legge den på et underlag der. Vri opp kluten godt og henge den i skapet. Hadde ingenting på benken.

Skulle jeg hatt nytt kjøkken nå, ville jeg brukt en vegg til innbygd stekeovn og høyskap. Altså bare skap fra gulv til tak, pluss ovn da. Der ville jeg også hatt en innebygd kaffemaskin.

God benkeplass er et must. Men vær obs på valg av benkeplate! Heltre benkeplate er utrolig flott, men de må oljes jevnlig. I tillegg trekker flekker fort ned i benkeplata.

Vi kjøpte side-by-side kjøleskap med isbitmaskin. Hadde ikke annet enn trøbbel med isbitmaskina. Den virket kanskje 1/4 av tida vi bodde er, max. Bodde der i 4 år. Skulle jeg valgt på nytt, ville jeg hatt integrert kjøleskap på den veggen jeg ville hatt skap fra gulv til tak.

Tenk på hvordan du jobber på kjøkkenet, og planlegg at du skal ha alt du trenger så nært som mulig de ulike "arbeidsplassene".

Under komfyrtoppen hadde vi en skuff for visper, sleiver og annet redskap en bruker ved komfyren. Under der igjen var det dype skuffer, der vi hadde kjeler og stekepanner.

Du baker vel mest der du har størst benkeplass. Planlegg derfor å ha bakeredskaper og bakeingredienser nært det.

Ha skap til kopper, fat og tallerkener nært oppvaskmaskin, og denne må jo igjen være nært vasken.

Sikkert mye elementære ting jeg kommer med her, som du sikkert også får råd om hos leverandøren. Men ofte tenker man ikke gjennom de elementære tingene, for de er liksom så selvfølgelige. Men bommer man på planleggingen av dem, så merker man jo det daglig.

Lykke til med nytt kjøkken! Og hvem er leverandøren?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et kjempeflott og utfyllende svar :), beklager at responsen min kommer så sent.

Det blir etter all sannsynlighet IKEA-kjøkken på oss, har lekt meg mye med planleggeren der.

Jeg forandrer mening omtrent daglig om hvorvidt jeg skal ha høyskap eller ikke, sjalusiskap eller mer benkplass. Vanskelig! Skal snakke med kjøkkenavdelingen der en dag tenker jeg, for å få enda mer input og inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble akkurat minnet på noe mer.

Jeg sto akkurat på kjøkkenet, og tok bort matrester fra sluket i vasken. Er det noe jeg virkelig savner, er det avfallsskvern. Da er det bare å skylle av tallerkener, og la restene gå ned i kverna.

Har dere mulighet til det (spør kommunen), så innstaller det.

Vi hadde også Ikea-kjøkken sist. Var veldig godt fornøyd med kvaliteten på det, de 4 årene vi bodde der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfallskvern? Går det an å få det i lille Norge, altså? :sjenert:

Det høres ubegripelig praktisk ut!

Så bra du var fornøyd med IKEA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...