Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og kjæresten flyttet nettopp sammen, steget var naturlig for oss, å i og med at han ikke hadde arbeid der han bodde, kunne han like godt flytte til meg å få seg arbeid her. Men nå har det seg sånn, at snart 2 måneder er gått og han har fremdeles ikke fått seg noe arbeid. Jeg er student, så dermed begynner dette å bli vanskelig, da studielånet mitt ikke er nok til å forsørge oss begge. Han har vel rett på sosial stønad, når han ikke har penger å leve for (han får ikke penger av NAV, da han ikke tjente nok i fjor). Men det jeg lurer på som jeg ikke finner svar på er om det har noe å si at jeg har litt penger på en sparekonto?... Er ikke sånn at jeg ikke vil bruke de på ham, for jeg vil jo være med ham! men jeg har alltid likt å ha den kontoen til reserve og startkapital på lelighetskjøp etterhvert..

Noen som vet? eller vært borti lignende situasjon?

Endret av sarlum
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan søke på Bostøtte, og han kan søke om sosial hjelp ( stønad ) "krisepenger" etc. Gå på nav.no og les ut, han kan få hjelp. :-)

Skrevet

takk for svar! :)

Fikk lest masse i går, og ble mye klokere!

Men da vi ringte i dag vil de også ha en kopi av min kontoutskrift, betyr det at han ikke får sosialstønad, så lenge jeg har penger?

Skrevet

Du har ikke forsørgerplikt overfor samboeren din, det er det kun gifte som har. Det vil si at NAV ikke kan kreve at du skal betale for ham. Det er ikke lovlig, og avviser de søknaden på grunnlag av det, må du klage på vedtaket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...