Gå til innhold

Sunn taco salat!

Rights

Anbefalte innlegg

Her er et tips til en utrolig velsmakende og sunn "taco salat", om noen vil prøve seg:

Du trenger følgende ingredienser:

• 3 bokser MAGER KESAM
  • 1 pk majones (lett om du vil ha den hakket "sunnere". Kan også kuttes helt ut)
  • 1 pk Old El Paso "Fajitas" krydder (1.5-2 pakker om du vil ha den litt mer sterk)
  • 5-6 ss "Sweet chili saus"
  • 3-400g med "sunne" nudler/pasta.
  • 3 paprika (en av hver farge for å gi retten mer farger ;) )
  • 1 purreløk .. evt. 1 rødløk eller 1-2 sjalottløker
  • 1 kg kylling fileter (5-6stk)
  • 1-2 bokser med mais

Steg 1: Du skjærer kyllingen i biter, steker den, og blekker den oppi en stor kasserolle/oppbevaringsboks

Steg 2: Pastaen/nudlene koker du opp som vanlig, og blander inn med kyllingen.

Steg 3: Skjær opp alt det grønne, i små biter. Blekk oppi med kyllingen & pastaen

Steg 4: Bland inn rømmen, krydderet, sweet chili saus osv.

Steg 5: Simsalabim, nå er retten klar!

Når retten er ferdiglagd, så er den jo litt varm, men likevel veeeeldig god. Og det fine med denne "salaten", det er at den er enda bedre KALD.. så det er bare å høvle nedpå i en dag og to etterpå, til det er tomt.

VOILA!

Nesten ferdig:

k4jogp.jpg

Ferdig:

2956zx0.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM det der kan jeg ganske sikkert spise meg til døde på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg synes denne var så sunn da, men enkel lørdagskos går nok fint!:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sunne texmex-salat:

Grønne og røde salatblader (feks hjertesalat og rød ekeblad)

Kidneybønner eller pintobønner

Litt maiskorn

Grønn eller rød paprika i små terninger

Halve cherrytomater

Avokado

Finhakket rødløk

Finhakket frisk chili

Kyllingstrimlet vendt i spisskummen, chilipulver (gjerne feks ancho), oregano, røkt paprika, og stekt kjapt i pannen til gjennomstekt

Dressing av olivenolje, friskpresset lime, salt og pepper.

Bland alt sammen, ha over masse grovhakket frisk koriander og en liten klatt lettrømme. :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min sunne texmex-salat:

Grønne og røde salatblader (feks hjertesalat og rød ekeblad)

Kidneybønner eller pintobønner

Litt maiskorn

Grønn eller rød paprika i små terninger

Halve cherrytomater

Avokado

Finhakket rødløk

Finhakket frisk chili

Kyllingstrimlet vendt i spisskummen, chilipulver (gjerne feks ancho), oregano, røkt paprika, og stekt kjapt i pannen til gjennomstekt

Dressing av olivenolje, friskpresset lime, salt og pepper.

Bland alt sammen, ha over masse grovhakket frisk koriander og en liten klatt lettrømme. :)

Det der hørres ut som en skikkeli salat.blir så glad når eg leser at andre og bruker skikkelige krydder i maten og ikke ferdi krydderposer :) hvor får man kjøpt røkt paprika foresten ? :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, men den høres verken sunn eller god ut, og den ser heller ikke spesielt fristende ut etter at kesamen og majonesen er tilsatt.

Jeg forslå heller å koke bønner eller å bruke en boks med bønner, og ellers tilsette paprika, tomater, agurk, hakket koriander og mais. Lag en dressing av litt presset lime og olivenolje, tilsett litt malt spisskummen, malt koriander, litt oregano og chili. Bland dressingen. SSkjær en avocado i skiver og anrett på toppen (husk å dryppe lime over) eller lag guacamola og server ved siden av.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, men den høres verken sunn eller god ut, og den ser heller ikke spesielt fristende ut etter at kesamen og majonesen er tilsatt.

Jeg forslå heller å koke bønner eller å bruke en boks med bønner, og ellers tilsette paprika, tomater, agurk, hakket koriander og mais. Lag en dressing av litt presset lime og olivenolje, tilsett litt malt spisskummen, malt koriander, litt oregano og chili. Bland dressingen. SSkjær en avocado i skiver og anrett på toppen (husk å dryppe lime over) eller lag guacamola og server ved siden av.

Glemte hakket rødløk i salaten og knust hvitløk i dressingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CarolineS

TS: Salaten så god ut, men den er ikke det jeg vil kalle sunn :)

Ikke spesielt kalorifattig eller lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS: Salaten så god ut, men den er ikke det jeg vil kalle sunn :)

Ikke spesielt kalorifattig eller lavkarbo.

Er det definisjonen på sunt, altså?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som er usunt med denne salaten her.

Majones er vel kanskje ikke det sunneste på jord, men det er bare å fjerne den.

Pastaen kan gjerne byttes ut med linser (glemte nevne det i #1)

Mais er vel kanskje eneste grønne som ikke er så bra.

Så hvordan i all verden får dere kyllingfilet, kesam og grønnsaker til å bli usunt ?

At den ikke ser fristende ut er en ting, jeg bryr meg strengt tatt fint lite om hvordan den ser ut. Jeg skal spise maten, ikke glo på den. At den SIKKERT IKKE SMAKER GODT UTEN Å HA smakt den blir litt for teit. :kjefte:

Altså, poenget med mitt #1 innlegg var ikke at dette var verdens beste salat, men at det er en GOD & LETTVINT SALAT å lage. SUNN? JA! ;) Og best av alt: Den inneholder mye proteiner. Fra kyllingen/kesamen blir det ca. 350g proteiner.. Enda mere om jeg tar med pasta/linser/majones.

Men takk for andre tips til salater ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majones er ikke usunt :)

Lavkarbo er heller ikke definisjonen på sunt, bullcrap.

anyways, jeg mener den kanskje ikke er så sunn fordi det ser ut som veldig mye kesam og majones, og jeg vil nok sløyfe en del av det når jeg skal prøve:)

Og siden Kesam ikke er laktosefri, så må jeg lage den med lettrømme :( Og da ble jo poenget med kesamen borte :kjefte:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der hørres ut som en skikkeli salat.blir så glad når eg leser at andre og bruker skikkelige krydder i maten og ikke ferdi krydderposer :) hvor får man kjøpt røkt paprika foresten ? :)

Anbefaler virkelig oppskriften på hjemmelaget tacokrydder fra Trines matblogg. Kommer aldri til å kjøpe ferdigblanding igjen.

Salaten i HI ser direkte uappetittelig ut og presentasjon er nesten like viktig som smak. Mat er ikke bare drivstoff.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Salaten i HI ser direkte uappetittelig ut og presentasjon er nesten like viktig som smak. Mat er ikke bare drivstoff.

:jepp:

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Veldig kremete! Jeg spiser taco uten rømme/ost etc., og med hjemmelaget krydder og ingen pasta (!), så de to fullkornslefsene jeg spiser til lar jeg ikke akkurat ødelegge stemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...