AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #1 Skrevet 18. mars 2012 Hei alle sammen Jeg skriver dette da det sikkert er jenter der ute som kanskje kan få bruk for mine erfaringer. Jeg har hatt en vektnedgang på 22 kg, det er tatt i 2 "omganger", der jeg gikk ned 6 av kiloene på ca 2 mnd. Jeg trente spinning og litt annen kondisjonstrening 5 dager i uka, og styrketrening en av disse dagene. Der jeg har gjort smertelig feil er kostholdet. Jeg har ligget på ca 1500 kalorier per dag, og veldig, veldig sjeldent spist noe særlig av "treningskaloriene" opp. Når jeg har trukket ifra treningskaloriene har jeg ligget på under 1000 kalorier flere dager uten å tenke noe særlig over det. Vekta gikk jo ned, så jeg brydde meg jo ikke. Ikke gikk jeg sulten heller. La merke til at jeg etter hvert var veldig trøtt hele tiden. Treningen gikk dårligere, og jeg hadde generelt bare mye vondt i beina og melkesyren kom omtrent umiddelbart. Jeg traff veggen til slutt, og klarte ikke å gjøre noe annet enn å ligge på sofaen i et par uker. Det er 4 uker siden dette, og jeg har funnet ut at jeg har jernmangel og diverse vitaminmangler. Det er helt utrolig hvordan det slår deg ut, og på 4 uker har jeg bare trent én eneste gang (en moderat 30-min økt), fordi jeg ikke orker mer. På grunn av manglene mine har jeg plager som tretthet, følelse av å aldri være uthvilt, vonde muskler i bein, armer og mage, kraftløshet, svimmelhet, litt kvalme, følelse av å være ør i hodet, nedstemthet, osv. Jeg har innsett at jeg burde ha spist MYE mer, og tatt vektnedgangen mye mer med ro. Nå har jeg fått beskjed av legen om å ikke tenke på kalorier eller trening, og bare ta det helt med ro. Synd når hodet mitt vil trene, men kroppen ikke orker. Det tar laaaaaang tid å fylle opp "lagrene" igjen, og dette er helt klart ikke verdt det for min del. Pass på dere selv, det er fort gjort å glemme at kroppens behov for vitaminer/mineraler/jern øker når man trener mye. Og kroppen TRENGER disse for å fungere! Ta en titt på hva du spiser, er det nok i forhold til treningsmengde? Spiser du variert? Jeg må i disse dager ta 8 tabletter hver eneste dag på grunn av at jeg ikke har tatt godt nok vare på meg selv. Angrer nå i ettertid på at jeg ikke søkte mer kunnskap om kosthold kombinert med trening. Innså virkelig ikke hvor mye jeg egentlig trenger. Når jeg etter hvert blir bra igjen, skal jeg være myyye mer snill med kroppen, og ikke overdrive slik som jeg har gjort! Men én ting som irriterer meg noe grenseløst, er at jeg kunne ha fått vite om jernmangelen for flere måneder siden, FØR symptomene satt inn, men legen sa ikke ifra om det Derfor hadde jeg enda lavere verdier et par måneder senere 4
Gjest Daenerys Skrevet 18. mars 2012 #3 Skrevet 18. mars 2012 Bra du skriver erfaringen din, det er nok mange som får lignende problemer. Selv har jeg også veldig lave jernlagre, men det er for meg kronisk, så jeg klarer fint å trene med det (kombinert med et par andre vitaminmangler). Jeg ser derimot hvordan man kan nærme seg veggen energimessig når man spiser så lite og plutselig får disse manglene. Jeg skjønner ikke fokuset på kalorier. Spis sunt, ofte, variert, og tren.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Bra du skriver erfaringen din, det er nok mange som får lignende problemer. Selv har jeg også veldig lave jernlagre, men det er for meg kronisk, så jeg klarer fint å trene med det (kombinert med et par andre vitaminmangler). Jeg ser derimot hvordan man kan nærme seg veggen energimessig når man spiser så lite og plutselig får disse manglene. Jeg skjønner ikke fokuset på kalorier. Spis sunt, ofte, variert, og tren. Nei, ikke jeg heller nå lenger. Når jeg en gang får overskuddet mitt tilbake, skal jeg trene, men ikke tenke på kalorier i det hele tatt. Sunt og variert!
Mini93 Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 Åh, dette innlegget trengte jeg. Tror jeg satser på å spise opp "treningskaloriene" mine fremover...
belle_ Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Bra innlegg! Har selv gått ned endel i vekt tidligere. Skal ned 10 kg til. Greit å høre dette, jeg spiser dog veldig variert og masse proteiner. Men lurte på en ting, hadde du en kosedag i uken eller en gang i blant?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå